Svår tre åring!

Sv: Svår tre åring!

Bits han, sätt munkorg på han.. EN greenguard. Ffa så måste hästen lära sig vad den får och inte. Sparka är värre, men det finns ju mer eller mindre snälla saker att göra..

Men börja behandla hästen som en häst, om den är uppfostrad av hästar förståss..

Är den det inte, då har vi/du genast problem.

JAG gör så här med ALLA mina hästar..

Dom går INTE före mig när jag leder. Försöker dom så höjer jag armbågen, lyssnar dom inte, så får dom en sula och ett "stopip" Jag slutar inte att sparka mot dom förrän dom backar undan.. Räcker med ett steg.

JAG har kommandot över maten, samma senario som ovan... Dom dyker INTE i käket förrän jag gått bort.

Samma sak genom dörrar osv..

Jag testar ledarrollen ibland genom att gå in om dom ex står och äter, går jag in och ställer mig för så är det min mat och dom är lägre i rang får vänta tills jag "ätit" färdigt och gått bort.

Jag kanske är elak, men jag mjäkar inte med mina 1000kg hästar.. Behandlas dom som hästar och fostras som hästar av människan så har vi ledarrollen..

MEN en häst som är tillräckligt högmodig kan bli MYCKET farlig och svara..

Eftersom hästen är matad med nappflaska under präglingsperioden är risken stor att han präglats på människor åtmisntone delvis. Sådana hästar blir lätt farliga. Normala hästar umgås inte med människor på samma sätt som de brukar umgås med flockmedlemmar, åtminstone inte i första taget. Hästar betraktar oss inte som medlemmar i flocken på samma sätt som hundar, det finns vanligtvis en större distans och därmed en naturlig respekt. Det är viktigt att föl som tagits om hand av människor pga att t.ex stoet dött därefter får växa upp i unghästgrupp, leva flockliv, lära sig det ömsesidiga samspelet i hästflocken och ta rangstrider med jämnåriga hästar för att utvecklas till normala hästar. Hästar som vid tre års ålder inte lärt sig det sociala språket i hästsamhället får svårt att någonsin anpassa sig. Det finns en begränsad period för social inlärning. Beteende som uppfattas som typisk hingstighet kan på samma sätt delvis förklaras av social isolering där hingsten aldrig fått möjlighet att lära sig att utrycka sig på ett normalt sätt i samspel med artfränder. Den synbara okänsligheten kan förklaras på liknande sätt, hästarna lär varandra att svara på mindre och mindre signaler. Det bygger på att hästen lär sig visa underkastelsebeteende dvs vika undan för flockmedlemmar. Med en häst som aldrig ger efter kan man få ta i mycket, det är bättre om hästarna kan ta den biten med varandra, vi är för små, långsamma och sköra!

MHO,
Ulrika

KL

Nu har inte jag läst alla svar så noga, men har ni/du tagit hjälp av en tränare?

Uppenbarligen så hjälper inte eran taktik, så jag skulle ha anlitat en tränare där alla berörda (dina systrar osv) är med och att ni tillsammans får hjälp att utveckla en metod som fungerar på honom. Att leta efter råd på nätet fungerar kanske rent teoretisk, men aldrig i praktiken. Ingen här känner din häst, har träffat honom eller vet hur han fungerar. Ingen har sett hur hans minspel ser ut, hur situationerna har sett ut, osv osv.

Vi har folk som hjälper till här hemme. Men de flesta har gett upp efter ett tag...

Jag är inte en så "HÅLLA MED" typ.
Har läs igeniom och kan bara skaka på huvud, pricis vad yrkets folk behöva,
ANOTHER OUPPFÖSTRED HÄST ATT HÄNDSKA MED!
aZ

Fast han är ju inte ouppfostrad, snarare lite konstig isåfall

Bits han, sätt munkorg på han.. EN greenguard. Ffa så måste hästen lära sig vad den får och inte. Sparka är värre, men det finns ju mer eller mindre snälla saker att göra..

Men börja behandla hästen som en häst, om den är uppfostrad av hästar förståss..

Är den det inte, då har vi/du genast problem.

JAG gör så här med ALLA mina hästar..

Dom går INTE före mig när jag leder. Försöker dom så höjer jag armbågen, lyssnar dom inte, så får dom en sula och ett "stopip" Jag slutar inte att sparka mot dom förrän dom backar undan.. Räcker med ett steg.

JAG har kommandot över maten, samma senario som ovan... Dom dyker INTE i käket förrän jag gått bort.

Samma sak genom dörrar osv..

Jag testar ledarrollen ibland genom att gå in om dom ex står och äter, går jag in och ställer mig för så är det min mat och dom är lägre i rang får vänta tills jag "ätit" färdigt och gått bort.

Jag kanske är elak, men jag mjäkar inte med mina 1000kg hästar.. Behandlas dom som hästar och fostras som hästar av människan så har vi ledarrollen..

MEN en häst som är tillräckligt högmodig kan bli MYCKET farlig och svara..

Han har munkorg när familjen ska ta hand om honom. Alla i familjen har samma motto som du skriver om

oj, en sån svår häst!! otrevligt när de hellre sticker ut ur hagen än skapar kontakt med en.. Ni verkar ju verkligen ha försökt! tycker också ni ska ta hjälp utifrån om ni har möjlighet för att få fler synpunkter!

Ja jag har försökt i över två år nu. Vi har haft olika som har hjälp oss. Med de flesta har hoppat av för de inte klarade av han! Men jag har en man som håller på med han nu. Vi får se hur min häst tar han. Än har det gått mycket bra!

Eftersom hästen är matad med nappflaska under präglingsperioden är risken stor att han präglats på människor åtmisntone delvis. Sådana hästar blir lätt farliga. Normala hästar umgås inte med människor på samma sätt som de brukar umgås med flockmedlemmar, åtminstone inte i första taget. Hästar betraktar oss inte som medlemmar i flocken på samma sätt som hundar, det finns vanligtvis en större distans och därmed en naturlig respekt. Det är viktigt att föl som tagits om hand av människor pga att t.ex stoet dött därefter får växa upp i unghästgrupp, leva flockliv, lära sig det ömsesidiga samspelet i hästflocken och ta rangstrider med jämnåriga hästar för att utvecklas till normala hästar. Hästar som vid tre års ålder inte lärt sig det sociala språket i hästsamhället får svårt att någonsin anpassa sig. Det finns en begränsad period för social inlärning. Beteende som uppfattas som typisk hingstighet kan på samma sätt delvis förklaras av social isolering där hingsten aldrig fått möjlighet att lära sig att utrycka sig på ett normalt sätt i samspel med artfränder. Den synbara okänsligheten kan förklaras på liknande sätt, hästarna lär varandra att svara på mindre och mindre signaler. Det bygger på att hästen lär sig visa underkastelsebeteende dvs vika undan för flockmedlemmar. Med en häst som aldrig ger efter kan man få ta i mycket, det är bättre om hästarna kan ta den biten med varandra, vi är för små, långsamma och sköra!

MHO,
Ulrika

Tack för ett mycket bra svar!

När han var liten fick han gå i en stor flock med sin mamma och 20 andra fölmärrar här hemma. De gick ihop från när han och mamman kom ihop efter tre veckor fram tills han fyllde 2,5 ca. Kan nämna också att han föddes som tvilling. Båda överlevde och lever än! Men hans bror är inte alls likadan, han är mycket mycket snäll! Han har alltid varit lite av den försiktiga typen!

Fast han är ju inte ouppfostrad, snarare lite konstig isåfall

Och hur ska det gå för hästen och dom som måsta häntera den om du är sjuk eller bort res´d?
Hur bli det den dagen du vill ställa krav på hästen?
Det låta inte som ett loveda främtid för non och en enkle billjet till slakt för hästen!
Az

Och hur ska det gå för hästen och dom som måsta häntera den om du är sjuk eller bort res´d?
Hur bli det den dagen du vill ställa krav på hästen?
Det låta inte som ett loveda främtid för non och en enkle billjet till slakt för hästen!
Az

Det är därför jag har en man som arbetar med han ihop med min familj. Och det har gått mycket framåt.
Jag kan ställa hur mycket krav på han som helst, inga problem!
Du kan slakta dina hästar för att du inte kan hantera de, men det gör inte jag! Alla har en chans och jag slår inte ihjäl de för att de är skarpa! Punkt slut.

Åh, vilken intressant häst!! :love: (Jaa, jag är lite knäpp...)

Så han struntar i fysiska tillrättavisningar, blir arg vid muntliga och skiter totalt i positiv förstärkning? Hmm, svår nöt att knäcka...
Sköter han sig när du är med även om de hanterar honom?
Är han orolig när du inte är med (kan han vara det utan att det syns utåt, därför blir han som han blir)?
Kan du inte be att de filmar hur han gör, så kanske du ser något som kan vara orsaken?

Jag har sett filmen nu, och det var nästan så jag blev mörkrädd:crazy:!

Men farfar tillsammans med en annan gammal hästkarl håller på med han nu. De är i hagen m.m. De har kommit jätte långt. Och han har accepterat de jätte bra. Känns så skönt:love:!

Han är ju trotts allt min gosegris, men sedan finns det ju vissa som tycker att jag ska slå ihjäl han(inte du). Men det kan de ta och stoppa upp någonstans;)!

Måste bara säga att dina råd har varit till stor hjälp, glad för att du har så sund inställning! TACK:love:!

Det är därför jag har en man som arbetar med han ihop med min familj. Och det har gått mycket framåt.
Jag kan ställa hur mycket krav på han som helst, inga problem!
Du kan slakta dina hästar för att du inte kan hantera de, men det gör inte jag! Alla har en chans och jag slår inte ihjäl de för att de är skarpa! Punkt slut.

? en man som komma och hjälpa dig? bra, jag måsta har läs´d fel, jag tro du sa du har häft en träner hem och att det gick inte!

Du här rätt, en häst som är ohänterbar är till igen glädja för non, och kan vara ett fara till andra, så visst ska en sån skickas ivägg, det kallas för
"FÖRSTÅNDIG HÄSTVET"

Mina häster är händterbar för en 2 åring.

Jag sa inte att du ska slakta din häst, jag mena att en sån häst komma på vilo vägg och hämna på slakt förar än senar därför att dom som är häst kunnig vill inte ta hem en bråkmaker när det finns bra häster.

Det är inte du som var här tidigar med en elak häst som bli förbanad på alla?
Az

? en man som komma och hjälpa dig? bra, jag måsta har läs´d fel, jag tro du sa du har häft en träner hem och att det gick inte!

Du här rätt, en häst som är ohänterbar är till igen glädja för non, och kan vara ett fara till andra, så visst ska en sån skickas ivägg, det kallas för
"FÖRSTÅNDIG HÄSTVET"

Mina häster är händterbar för en 2 åring.

Jag sa inte att du ska slakta din häst, jag mena att en sån häst komma på vilo vägg och hämna på slakt förar än senar därför att dom som är häst kunnig vill inte ta hem en bråkmaker när det finns bra häster.

Det är inte du som var här tidigar med en elak häst som bli förbanad på alla?
Az

Han är till glädje för mig! Och jag vet att han kan bli det för resten av min familj med! Nu har vi haft en hästkarl hemma i ett par dagar. Det har gått mycket framåt och han tar frivilligt kontakt med de. Visst finns det mycket kvar, men de stegen han har tagit nu är mycket värdefulla! Men han är inte elak, för då hade han varit det mot mig med.

Jag har bara haft hanterbara unghästar med. Men denna avviker från alla andra och även sin tvilling. En av ca 50 föl kallar jag inte felhaterad.

Det sista vet jag inte vad du menar riktigt. Du får förklara dig!

Kan du och häst gubben få ördning på hästen, GRATIS :banana:

Vi hade en har föra jul som hade en agressiv häst som gick i änfall mått henne, hon bli ärg på mig och andra bara för att vi brydd oss om hennes säkerhet.
Igen här vill att non bli skadad för att dom kännsa har taget på sig mer än dom klara av.
Hoppas det går bra.
Az

Ja det känns jätte skönt! Var precis ute nu. Och mannen som hjälper oss fick vara inne hos honom i boxen. Så det har gått framåt idag med:D.

Ja det förstår jag, det är därför jag har tagit hand om honom mest. Tills hästkarln som hjälper oss hade tid.

Hej, jag skulle testa ngt Join up liknande (monty roberts metoden);)
DLåt dina vänner göra det och låt de hantera honom mkt.
Få honom att vänja sig vid dem de kan gå runt hagen nära honom prata med honom och så vidare lite i taget.
Men join up har alltid fungerat för mig även på de svåraste hästarna, så det e verkligen värt ett försök säger jag.
(min kompis skaffade en 2-årig hingst för ca: ett år sedan och den hade alldrig hanterats förut men genom mkt hantering, gos och lekar men framförallt join up så rids han nu och har inga olater (han slet sig hela hela tiden förut) men ha tålamod så går det ska du se;) )
Lycka Till!:bump:

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 745
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 026
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka