Svår lättlastad häst

Aliil

Trådstartare
Lullig rubrik jag vet. Men min häst e jätte snäll att lasta. Hon går själv in i transporten utan några som helst problem. Utan problemet kommer när jag ska sätta fast henne. Om någon inte står bakom och håller handen på rumpan/sätter fast bommen innan jag sätter fast henne framme, så kastar hon sig bakåt. E bommen på plats står hon sen hur snällt som helst.

Det hände även igår när hovis var här. Han satte ner hennes ena bakben och utan förvarning kastade hon sig bakåt. Så fort jag la min hand på rumpen lugnade hon ner sig direkt och sen inget mer. Jag berättade då att hon även gjorde det när jag lastade henne. Han sa då att det kunde ha hänt något under en lastning och hon har kommit loss på det viset. Han förslag var då att jag skulle lasta henne som vanligt, utan att sätt fast henne. Så när hon står inne på sin plats ska jag helt enkelt gå och sätta på bakbommen först och sen huvudet. Kan detta vara en bra lösning på problemtet? Eller finns det någon annan som har en "bättre" lösning? Känns bara jobbigt att behöva ha hjälp vid lastningen när hon går in så finnt.

Hoppas att ni orkar lästa och tack på förhand!

Sv: Svår lättlastad häst

aldrig sätta fast hästen fram innan det är stängt bakom har jag fått intryckt i hjärnan.

Vi har helt enkelt lärt våra hästar att lasta sig själva. Gå fram vid sidan av lemmen du och se till så hästen fortsätter in, stäng bakom och gå sen fram. Träna på så kommer den nog lära sig rätt fort eftersom den är så lättlastad.

tja, du vet ju inte förens du provat :p jag tycker att du ska prova hovisens förslag. känns det osäkert kan du ha en person som står framme vid henne när du lämnar henne lös och går bak för att sätta för bommen. Bara så att hon inte skulle backa ur och gå sin väg tänker jag :p

lycka till!

Jag vet inte den psykologiska orsaken till att hästar "gärna" slänger sig bakåt om de inte har stöd bakom sig, men det är i alla fall väldigt vanligt, speciellt i transporten.
Det kan vara så enkelt att de lärt sig att komma lös och gå ut på det viset, men det kan kanske vara andra orsaker också?

Därför ska man ALLTID stänga bakom hästen INNAN man sätter fast den.
Det är en viktig regel som nöts in tidigt när man lär sig att lasta!

Har man inte hjälp vid lastningen så får man antingen lära hästen att skickas in medan du står kvar utanför eller så får du helt enkelt se till att ha en medhjälpare som stänger innan du sätter fast hästen.
Det viktiga är att hästen inte kan kasta sig bakåt och slita sig när den sitter fast!

Jag hade tänkt testa hans förslag imorgon då jag måste iväg med henne(har ingen egan transport). Hade då tänkt gå in med henne som vanligt. Hänga grimskaften över halsen som jag gör varje kväll när jag tar in henne/bytter täcken och sen gå bak och stänga. För att sen gå fram och sätta fast henne. Om hon skulle baka kan jag bara ta tag i grimskaften.

Det jag undrade med denna tråd var om någon anna har haft samma problem eller har en annan lösning på hur man kan lösa problemet.

Jag tror inte att så många har detta problem, eftersom de allra flesta stänger inna de sätter fast hästen.;)

Eller så kan man ju säga att det sättet ÄR lösningen på problemet! :laugh:

Svarar dig och Comfort. Då jag fick vara med och last för första gången var det i lastbil. Då gick vi in med hästarna själv satte fast dom och sen stängde "grinden". För att sen hämta nästa. Ägare som viste att jag inte "kunde" lasta en häst sa bara gå in med den (jag sa till henne att jag inte vet hur jag ska göra). Sen sa hon inget mer om hur man lastar en häst.

Min fd fh var lite svårlastad då fick man vara två så det var för mig att bara sätta fast henne direkt när jag kom in med henne. Och då åkte vi (jag+ägaren) inte så ofta med henne.

Så det här med lastning e jag inte så van vid och vet inte riktigt vad som e brukligt.

Första gången jag lastade henne hade jag min kollega med som tur var då hon utan förvaning kastade sig. Den andra gången väntade jag till kollegan var klar innan jag satte fast henne. Men som jag sa innan jag vill inte vara beroende av andra när jag ska lasta min häst. Det e inte alltid säkert att man kan få hjälp och vad gör man då?

Du kan träna hästen att gå in själv med medans du står kvar på lämmen. Då kan du lägga på bommen och fälla upp lämmen för att sedan gå in o sätta fast hästen.

Men måste man ta upp lämmen om hästen står stilla när bakbommen e på? Anledningen till att jag frågar e att jag har klastofobi och tycker att det e otäkt när den e uppfälld. Kan tänka mig att det nog en e det bästa för hästen om JAG skulle får panik.

Hrm, det var ju besvärligt med klaustrofobi men ur häst-säkerhets-aspekt skall lämmen upp så fort som möjligt. Om hästen kastar sig bak kan bommen lossna eller om du har riktig otur slår hästen en baklängeskullerbytta över bommen.

Du har ju skötardörren för att ta dig in och ut och du ska ju bara in och fästa hästen. Tror du inte det kan funka?

Jo det en inte roligt med klastofobi. Min e så att jag kan vara i trånga utrymmen så länge jag inte sitter fast/ser ut. Jag upplever att skötardörren e svår att se ut ur. Men det stora problemet med dörren e om den råkar blåsa igen(= stor risk för panik). Vilket gör att jag inte vill att lämmen ska upp så länge jag e där inne. Då jag lastade henne sist så var hästen lugn så länga att hon känna att någon/något var bakom henne.

Det är bra att hästen är lugn men man vet aldrig med hästar.... och man ska aldrig, aldrig stå precis bakom hästen, varken när man fäster bommen eller fäller upp lämmen.

Jag fäster upp skötardörren men en bagagestropp i draget för att dörren ej ska blåsa igen.

Du ska INTE!!!! sätta fast henne förrän det är stängt bakåt.
Jag trodde av din förklaring att den gick in själv- utan dig:confused:

då är det inga problem att stänga bakom.

Vet folk som gör som du men då handlar det om åkvana hästaro ren o skär tur.
den dagen ngt händer o hästen blir skrämd- så kommer den farandes o då utan grimma.

ser även folk som är slappa med att flytta den hängande bommen. På Henras släp m. fl. är det ren större krok i änden som hänger ner o vill det sig illa kan hästen fastna i den på vägen ut:eek:

Som andra sagt.
Man binder aldrig upp förrän bommen är fastsatt och man lossar hästen innan man tar bort lämmen. Just för att förhindra att hästen ska kasta sig.

sedan bör man aldrig lasta själv ur säkerhetssynpunkt. Minst två personer. En som för hästen och en som sköter bommar och lämmar.

Lycka till.

Farligt, farligt... jag håller med övriga, aldrig sätta fast så. Är din häst trevlig att lasta i övrigt så borde det gå fint att lära den att gå på själv och då är problemet lite löst av sig själv ju :). Det är ju ett problem att du själv har klaustrofobi, men för hästens skull bör (måste) du hitta någon annan lösning än att sätta fast den, det kan gå riktigt illa annars. Helst av allt bör man ju vara två eller fler, men ibland måste man ju...
Lycka till!

Som Jag har skrivit innan så har jag dom gångerna jag har lastat satt fast hästen direkt. Det e ingen som har sagt till mig att man inte ska göra så i normala fall. Så jag har dock då trott att det e så man gör. Men tack för att ni har rättat mig! Det sista jag vill e utsätta mina hästar för onödig fara, och kommer hädan efter aldrig sätta fast dom innnan bommen e på.

Min häst e snäll att lasta men hon går inte in själv. Dock gjorde jag som jag brukar göra (ungefärr) som när jag bytter täcken. Jag gick allså in med henne i transporten la grimskaften över halsen och sa: "stanna". Sen gick jag och satte för bommen och efter det fast hästen. Gick hur fint som helst:love: Det enda lilla problemet var när vi kom hemma då hon ville ut. Men då jag la handen på rumpan och sa: "vänta", lugnade hon ner sig direkt. Och väntade tills jag tog tag i grimskaftet och gav henne lov att gå av.

Anledningen till jag vill kunna lasta min häst själv e för att jag inte alltid vet om jag kan få hjälp. Och idag var en sådan dag. Då jag har hästen på mitt jobb(står själv där) har jag inte alltid människor runt om kring till hjälp. Min chef kan kanske, om jag ber riktigt snällt, hjälpa mig med lastningen hemma. Men bara om han har tid. Min kollega e inte alltid där så hon kan hjälpa mig (annars gör hon det). Sen kommer problemet när jag e på en annan ort och ingen kan följa med mig. Då har jag ingen hjälp och vad gör man då?

Vad skönt att du kommit fram till en metod som funkar. Jag är dock inte riktigt bekväm med att du lämnar henne för att gå bak o lägga på bommen i fall hästen skulle få för sig att gå ut själv men funkar det så gör det.

Du har inte funderat på att träna henne att gå in själv?

Nu vet jag inte om det e rek att man ska öppan upp mellanväggen eller om den ska var fast hella tiden(som sagt jag e nybörjare på detta). Men jag öppnar upp den så jag kan gå ut längst hästen ut. På det visset vet hon att jag e där. Sen har jag lärt henne att hon ska stå där jag ställer henne (jag e fullt medveten om att vi hon gå så gör hon det). Sen när jag kom bak flyttade jag henne dit jag ville ha henne. Stängde till mellanväggen och bommen. Hela tiden pratade jag med henne och hade hela tiden kroppskontakt med henne.

Och som jag skrev innan försökte hon vid ett tillfälle gå ut men ångrade sig när hon kännde att jasg var där.

Viss det bästa hade varit att lära henne att själv gå in. Men jag har inte tillgång till en transport. Och hyra en för att träna blir j*vligt dyrt då jag inte e ute och kör så ofta med henne.

Som flera andra har sagt, lär hästen att gå in själv, stäng bom och läm och gå fram och sätt fast. Det är ju synd att den får möjlighet att kasta sig om den går in så bra;) Ta en timme extra vid de tillfällen du ändå ska ha transport, och träna försiktigt.

Min häst kunde redan detta när jag köpte honom, och det är så smidigt när man ska iväg och träna:)

Om du har övre luckan och skötarluckan öppen (sätt fast) så ser du ju ut, skulle inte det fungera?

Senast ändrad:

Jag tycker din metod verkar helt ok. Jag ska prova på den själv :)

Fast jag skulle bli tvungen att gå i "spiltan" bedvid men det går väl lika bra.
Nä, hyra transport för att träna är överkurs även om man kan träna lite när man ändå ska ut o åka.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 491
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 911
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Tycker man ofta hör folk beskriva sina hästar som så okomplicerade och "lätta att ha att göra med". Men hur snäll tycker du egentligen...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka