Svår lättlastad häst

Sv: Svår lättlastad häst

Jag hade tänkt testa hans förslag imorgon då jag måste iväg med henne(har ingen egan transport). Hade då tänkt gå in med henne som vanligt. Hänga grimskaften över halsen som jag gör varje kväll när jag tar in henne/bytter täcken och sen gå bak och stänga. För att sen gå fram och sätta fast henne. Om hon skulle baka kan jag bara ta tag i grimskaften.

Det jag undrade med denna tråd var om någon anna har haft samma problem eller har en annan lösning på hur man kan lösa problemet.

Själv sätter jag aldrig fast mina hästar, de står lösa så där jag jag inte säga varken bu eller bä, men eftersom hon uppenbarligen tagit till att kasta sig så kanske du ska pröva denna krok, finns en film som visar tydligt hur den fungerar och hur man lära bort "kasta - sig - bakåt - problemen"

Kan användas precis överallt och i mina ögon kanoners

Läs mitt sista inlägg. Och har du gjort det, läst en gång till.

du kan ta en longerlina och när du lastat hästen ( och INTE satt fast) så går du ut ur skötardörren och har hästen fast i linan, så OM den går baklänges så sitter den inte fast men samtidigt så tappar du den inte heller om den skulle få för sig att backa ut eftersom du har långa linan.

sedan bör man aldrig lasta själv ur säkerhetssynpunkt. Minst två personer. En som för hästen och en som sköter bommar och lämmar.

Vad tusan ska man göra om man inte har någon snäll medhjälpare/slav/pojkvän/förälder som kan följa med då?

Lastade väldigt mycket förra helgen när vi var på kurs, och fick be om hjälp hela tiden.

du kan ta en longerlina och när du lastat hästen ( och INTE satt fast) så går du ut ur skötardörren och har hästen fast i linan, så OM den går baklänges så sitter den inte fast men samtidigt så tappar du den inte heller om den skulle få för sig att backa ut eftersom du har långa linan.

Det där sättet har jag sett praktiserats. Killen hann precis ut ur skötardörren när hästen kastar sig baklänges och killen for med bra fart in genom skötardörren igen. Såg riktigt kul ut och killen slog sig inte så farligt.

men då hade han väl ingen lina ??!! man är ju väldigt slö om man inte skulle hinna....

Jodå, han hade lina men hästen var snabbare, hade ingen lust alls att stå därinne själv.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 491
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 911
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Tycker man ofta hör folk beskriva sina hästar som så okomplicerade och "lätta att ha att göra med". Men hur snäll tycker du egentligen...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka