Svår att fånga i hagen

N

Not

Köpte mig en häst i november som varit ganska svårfångad i hagen redan sen början. Idag rann bägaren över när jag fick försöka på alla sätt över en kvar innan jag fick in honom. Kanske inte låter mycket här men tiden gick extremt sakta ute i kylan. Det han gör är att springa runt mig varv på varv på varv. Precis när jag ska ta tag i grimman kan han springa iväg (om jag ens kommer så nära).

Han tycker det är för tidigt att komma in runt 2-3 och jag måste ta in honom då för att hinna rida i ridhuset innan lektionerna börjar.

Någon som har tips? Han går redan med grimma i hagen.
:crazy::mad::grin::cry::devil:
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Antigen driva hästen i paddock. En sk join up.

Vad gör du när du väl fångar hästen? Jag skulle skaffa en mindre/liten hage. Gå runt och fånga hästen i god ro. Låt hästen springa om den vill det.. Ge hästen något gott när du fått fånga den och leda den en bit och sedan släppa. Sen göra om det igen och igen.
Kanske dona med något annat. Ta en picknick i hagen, kolla trådarna osv osv. Bara umgås med hästen.
Gör detta nån gång i veckan. Så inte att du kommer betyder att något ska hända. Det kan lika gärna betyda en gosig rykt, mys och något gott. Sen får pållen gå igen.

Sen jobba från marken. Mycket förlyttningar åt alla håll, gå över bommar efte dej/brevid dej. Flytta för tryck mm.
Gå ut med hästen och ta nån prommis då och då. Så du blir lite spännande att vara med.

Allt detta gjorde jag regelbundet med min da innan jag blev på smällen.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Hästen tycker väl det är tråkigt att komma in från hagen för den vet att när du tar in den är det dags att harva runt i ridhuset igen = mycket roligare att vara i hagen.

När jag köpte min häst var han också svårfångad, man fick locka honom med mat, gömma grimman bakom ryggen osv. Jag löste problemet på mindre än en vecka genom en mycket enkel metod, dvs att göra det roligt för honom att bli fångad. Jag började med att bara vara i hagen, rykta, klappa, klia, hade med mig något gott så han förknippade mig med något positivt. När han lät mig komma nära i hagen började jag ha med mig grimman och grimskaftet, men jag tog inte på det utan hade dem bara hängande över axeln medan jag gjorde som vanligt, borstade, kliade, myste osv. Efter det började jag sätta på grimman, ryktade, pysslade, matade med morötter osv, utan att ta ut honom ur hagen. När jag var klar tog jag av grimman och gick igen. Alla dessa steg tog kanske 2 dagar, cirka och då var jag ute flera ggr om dagen.

När jag kunde fånga honom i hagen utan problem började jag ta ut honom ur hagen och ta upp honom till stallet där jag ryktade, pysslade osv.

Kort sagt gjorde jag det till en positiv upplevelse att bli hämtad i hagen, jag gjorde det roligt att vara borta från hästkompisen. Vi gick på promenader i skogen och hade det jättetrevligt.

Jag har nu haft honom sen den 8de maj 2011 och har aldrig haft problem att fånga honom sen dess för han vet att när matte kommer är det trevliga saker som kommer hända, inte tråkigt monotont arbete.

Ett annat tips är att lägga grimskaftet över hästens hals innan man tar på grimman, många hästar känner då att dem är fångade och står still när man sätter på grimman.

Ett misstag många gör när dem ska fånga en häst i hagen är att dem jagar den, går/springer efter hästen, försöker tränga upp den i ett hörn osv. Det är metoder som bara jagar upp hästen ännu mer. Det gäller att vara lugn, har massor med tålamod och vara konsekvent.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Ett misstag många gör när dem ska fånga en häst i hagen är att dem jagar den, går/springer efter hästen, försöker tränga upp den i ett hörn osv. Det .

¨Farligt om inte annat:crazy:. Trängda hästar i hörn kan få även den snällaste att slå bakut....
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Om hästen vill springa, låt den göra det, men på dina villkor. Du kan driva den runt i hagen tills den helt enkelt inte tycker det är kul längre. Då är chansen större att den låter sig fångas. Sen får du försöka se till att tiden tillsammans med dig blir rolig för hästen.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Minst sagt. Dessutom kan hästen få för sig att hoppa över staketet för att komma undan vilket kan leda till skador på hästen.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Och en häst som stressats lär knappast bli lättare att fånga nästa gång.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

jag har ett ungsto som ibland kan få för sig att inte vilja bli fångad. Men då går hon bort ett par steg och jag går lungt efter. till slut stannar hon och låter sig bli intagen. hon vill alltid vara med sina hästkompisar, göra så lite som möjligt. jag myser ju jämt med henne inne, ger henne alltid att äta och går promenader titt som tätt. mycket beröm och inlärning, i hennes takt. så ibland har det inte alls med aktiviten utanför hagen, utan annat.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Låt hästen komma till dig! du ska inte behöva springa runt i hagen flera timmar innan du får tag på honom. Ignorera honom när du är i hagen och han bara springer runt. Ha tålamodet, efter en stund ( kan vara en lång stund) tröttnar han på att springa runt och blir nyfiken på dig, och kommer fram till dig. Men när han närmar sig dig, kasta dig inte över honom och ta tag i grimman, han ska kunna stå vid dig utan att springa iväg. För att träna det här kan du ju börja klickerträna med honom.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Vad gör du när du väl fångar hästen? Jag skulle skaffa en mindre/liten hage. Gå runt och fånga hästen i god ro. Låt hästen springa om den vill det..
Kanske dona med något annat. Ta en picknick i hagen, kolla trådarna osv osv. Bara umgås med hästen.
Gör detta nån gång i veckan. Så inte att du kommer betyder att något ska hända. Det kan lika gärna betyda en gosig rykt, mys och något gott. Sen får pållen gå igen.

Gå ut med hästen och ta nån prommis då och då. Så du blir lite spännande att vara med.
Klappar honom, ger honom godis och sedan traskar vi in. Han har redan liten hage. Ibland när han springer runt mig kan jag driva på honom lite när han stannar (utan att stressa upp honom) så det fortfarande är jag som bestämmer. Har försökt pyssla med annat för att han ska bli intresserad men det tar ett bra tag innan han kommer om han ens gör det.

Han har flyttat runt massor (hade närmre 8-10 hem ett år) vilket resulterar i att han är väldigt stressad och skogen är ett typiskt moment där han är livrädd om han är själv så promenader är ingen höjdare även om det börjar bli bättre.

Hästen tycker väl det är tråkigt att komma in från hagen för den vet att när du tar in den är det dags att harva runt i ridhuset igen = mycket roligare att vara i hagen.

Efter det började jag sätta på grimman, ryktade, pysslade, matade med morötter osv, utan att ta ut honom ur hagen. När jag var klar tog jag av grimman och gick igen. Alla dessa steg tog kanske 2 dagar, cirka och då var jag ute flera ggr om dagen.

Kort sagt gjorde jag det till en positiv upplevelse att bli hämtad i hagen, jag gjorde det roligt att vara borta från hästkompisen. Vi gick på promenader i skogen och hade det jättetrevligt.

Ett annat tips är att lägga grimskaftet över hästens hals innan man tar på grimman, många hästar känner då att dem är fångade och står still när man sätter på grimman.

Ett misstag många gör när dem ska fånga en häst i hagen är att dem jagar den, går/springer efter hästen, försöker tränga upp den i ett hörn osv.

Han behöver inte harva runt i ridhuset :mad:

Han springer mest runt (iallfall i boxen, inte provat någon annan stans) när man borstar honom om han inte står uppbunden.

Grimma har han redan på sig och han går själv i hagen så han har inte hästkompisar på det sättet.

Skulle aldrig få för mig att jaga honom eller tränga upp honom i ett hörn :eek:

Låt hästen komma till dig! du ska inte behöva springa runt i hagen flera timmar innan du får tag på honom. Ignorera honom när du är i hagen och han bara springer runt. Ha tålamodet, efter en stund ( kan vara en lång stund) tröttnar han på att springa runt och blir nyfiken på dig, och kommer fram till dig. Men när han närmar sig dig, kasta dig inte över honom och ta tag i grimman, han ska kunna stå vid dig utan att springa iväg. För att träna det här kan du ju börja klickerträna med honom.

Det är den metoden jag försöker men det är inte superkul att stå ute i spöregn och vänta ut en häst i 20 minuter. Har inte kastat mig över honom när han väl kommit fram utan gett honom en morot och sedan lugnt fäst grimskaftet i grimman. Har tänkt på klickerträning men vi har väldigt mycket hundar i stallet och dessutom har jag inte hittat någon bra klicker.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Ha ha

Samma som de inhysta märren här!

Maktkamp! Det gäller att inte kräva det som kan misslyckas.
Som flera skrev, låt hästen springa, men spring inte efter, utan gå, spara på dig! Det kan behövas, för det kan ta timmar om det vill sig. Träng inte hästen, utan bara driv på lite försiktigt och försök inte ta hästen. När hästen stannar, så gå försiktigt emot den, vill den inte bli tagen, så driv, driv och driv, men lugnt och försiktigt. Och alltid så att hästen har möjlighet att springa runt och inte får för sig att den lyckats smita förbi dig.

Se det som ett träningspass, märren härute fick sig ett träningspass på nästan två timmar trav och en halvtimme skritt och galopp, och inga myror i bena när vi körde i skogen. Kan man ställa om till att se det positiva i det hela så är man starkare mentalt rustad. Ju klokare och starkare häst man har desto längre tid kommer det att ta innan det blir ordning på det. Men så mycket bättre det kommer att bli!

Vi pratar här inte om en kvart eller en halvtimme, utan om timmar! Sätt av kanske tre timmar, ta en smörgås med dig i fickan så kan du hålla på i fem. Det viktiga är att du inte ger upp, för varje gång du gör det blir det tio reser värre.

Men har man inte tid att stöka, låt bli. Låt hästen vara ute. Se till att där finns halm att äta på sen innan så att den inte får för sig att man får mat för att man inte blir fångad, sen får den vara.

Men visst kan det vara frustrerande emellanåt!

Ptr
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Håller med om att det kan vara vansinnigt frustrerande. Dessutom är det svårt att låtsas att man har all tid i världen fast man inte har det, en häst lurar man inte så lätt...
Har själv tränat med min häst i paddocken, och där lärt in att om jag sätter mig på huk så betyder det att jag vill att han kommer fram till mig. Nu har vi känt varandra i så många år, så oftast räcker det om jag ropar hans namn, men den här "rörelsen" funkar alltid.
Vi har precis haft det här problemet i stallet då en ny medryttare inte har kunnat fånga sin medryttarhäst, men där funkade det när hästen alltid fick ha grimma på sig, tror det var lite psykologiskt och att han helt enkelt testade henne, för vi andra kunde gå fram och ta honom hur lätt som helst.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Jag tycker att det låter som att du beskriver en väldigt osäker och stressad häst :(

Den låter inte trygg med dig, om den inte ens står stilla när du borstar...

Jag skulle skippa ridningen ett tag och fokusera på er relation.

Börja med att ta med lite gott ut i hagen, klia, gosa, skrapa av lera med fingrarna osv, lite godis och sedan får det vara klart för dagen.
Efter några dagar kan du ta med en borste ut, borsta och pyssla, kanske ta av täcket, godis, gos.
När hästen börjar komma till dig så kan du börja be den följa med lite i hagen. Lös alltså. När det funkar kan du börja ta in den och bara gosa, borsta och pyssla i boxen, innan du släpper ut igen.

Om hästen blir osäker och visar att den tänker gå undan från dig, backa då undan först. Visa att du ser att det blev jobbigt, och att du ger utrymme.

Först när det funkar att hämta i hagen, borsta stående lös i boxen samt sadla och tränsa i lugn och ro, DÅ är det dags att börja rida.
Och det skulle inte förvåna mig om den då plötsligt kan tänka sig att följa med ut i skogen också :idea:

Jag har varit i en liknande sits, med en häst som inte vågade låta oss komma nära. Vi gjorde som ovanstående, och det gav ett fantastiskt resultat. :love::bow:

Några saker att tänka på:
1. Du ska HÄMTA hästen i hagen, inte FÅNGA den. Vem vill bli fångad liksom?
2. Stressa inte, åk dit tidigare så att du har tid att ta den tid det tar.
3. Hästar kan inte klockan, den tycker garanterat inte att det är för tidigt på dagen för att komma in från hagen. Den vill nog snarare aldrig in från hagen och gå med någon människa, men när det börjar kurra i magen så brukar de vilja in själva. För att äta. DU måste jobba på att hästen ska vilja vara med DIG!
:idea:
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Jag hade nog tyckt det var viktigare att få en trevlig relation med hästen och kunna hämta den hagen, än stressa till ridhuset och rida nu i början.

Du har fått många bra förslag här redan och jag håller med dom. Låt hästen vila från ridningen en vecka och koncentrera er på er istället. Gå ut till han bara för att klappa han när du kommer till stallet och innan du åker igen. Utan några tankar på att han ska gå in eller så.
Och efter att det funkar så kan du hämta han från hagen, in och borsta och sedan släppa ut han igen. Om det nu finns möjlighet till att släppa ut han igen.
Och det viktiga är att inte stressa. Bättre att lägga mycket tid i lugn och ro på det nu i början och slippa hålla på med det varje dag i fortsättningen.
För ett sådant här problem brukar ju inte lösa sig själv utan man måste gå in med tålamod och förstånd i ALLT man gör runt den hästen.

Lycka till! :)
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Tänk om. Fånga låter som om den vore vild. Hämta! Ta in.

Hästen ska vilja komma till dig.

Gå ut till hästen många gånger o gulla utan att ta in den.
Ge den en morot o ropa dess namn. Jag säger kom- om de inte redan kommit.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Kan inte annat än upprepa mitt inlägg efter ditt svar.
Är hästen otrygg måste du jobba med det först och främst. Att hästen inte ger sej på två eller tre försök är inte konstigt. Du måste lägga ner energi och tålamod och framförallt tid. Skippa ridningen en tid och jobba bara från marken tills hästen är trygg och vill komma. Gör detta varje dag och gärna om möjlighet finns flera gånger om dagen.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Håller helt med angelo och Skuggi, skapa en relation till hästen i lugn och ro. Det är ju det den saknat eftersom den bytt hem hela tiden, jag skulle inte heller lita på första bästa efter att ha blivit sviken gång på gång. DU måste visa att du är annorlunda...

Har haft flera sådana svårflirtade hästar men får de lite tid blir de snart de mest uppmärksamma och trevligaste individerna. Det handlar mycket om tålamod, tolerans och trygghet med lagom press så att du hela tiden tänjer hans toleransnivå. Och absolut aldrig stress och ilska som ofta följer av människans alla inbillade måsten!!!

Du måste visa att du är en ledare han kan lita på i alla väder och en liten hage är utmärkt för umgänge och ledarskapsövningar med lös häst. Är du observant på hästen kan du ganska lätt se var gränsen går för att den är komfortabel med att du befinner dig och var gränsen går för att den ska bli spänd. Var noga med ditt kroppsspråk och din position i förhållande till hästens. Belöna att hästen står stilla när du är på gränsen mellan dessa 2 lägen genom passivitet, be den flytta sig FRÅN dig och sen stanna, gå avspänt fram så nära du kan utan att stressa hästen. Belöna igen med passivitet osv. Räcker att hästen skrittar, ingen panik-jagning utan den ska flytta sig framåt för att DU gör anspråk på hans plats. Då hamnar du i ledarposition, en ledare flyttar på en lägre rangad för att visa sin position just sm ledare...

Efter ett tag kommer du att kunna vara alldeles intill hästen men fall då inte i fällan att direkt ta i grimman och gå in. Närma dig hästen vinkelrätt mot bogen så du inte hamnar i drivande position åt något håll, smek den på bogen och prata mjukt och lugnt. Erbjud en morotsbit etc och be sen hästen åter att gå IFRÅN dig. Upprepa flera ggr innan du tar fast hästen och går in. och när du kommer in så pyssla mycket i lugn och ro. Efter bara några dagar bör hästen vara lugnare med att du kommer, då kan du bygga på med varierad grundträning men kör inte hårt med hästen första tiden. Finns massor av tips på roliga markövningar som stärker relationen mellan häst o människa om du letar på nätet. Longering, tömkörning, promenader för hand, löshoppning mm är också bra att variera ridningen med. Lycka till!
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Och du, din inställning när du går in i hagen är jätteviktig!!! Ha en positiv bild i ditt eget huvud att du ska hämta din häst med hjälp av tipsen du fått. Går du dit med en negativ bild att "suck, undrar hur många timmar det tar att fånga..." kommer du redan där att ha förlorat kampen. Hästar som blivit svikna gång på gång är extremt känsliga för vår sinnesstämning!!!
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Du har fått massor med bra svar som faktiskt fungerar. MEN man måste ha en ängels tålamod med dessa problem. Jag har varit där med min förra häst, mycket frustrerande men väldigt härligt när man börjar förstå varandra.

Läs vad Lady_mike skrev igen, det fungerar faktiskt. Men låt det ta tid, hästen verkar rätt stressad och nästan lite otrygg som du beskriver. Vet inte hur mycket du varierar träningen heller, men mycket ändrades för mig och min häst när det blev mycket mer varierat än bara att rida rida rida.

Lycka till :)
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Om du bara haft hästen sedan November så kan de ju bero på att den känner sig osäker. Kan du inte göra en paus i ridningen, så att när du väl får in den så lär den sig att bara blir mat o gos. Sen kanske det funkar bättre att fånga den?
Vet bekanta med ny häst som var svår fångad, de har ej suttit på den än utan vill jobba bort hag problemet först, den har troligtvis blivit illa behandlad
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp