Sv: Svår att fånga i hagen
Jag tycker att det låter som att du beskriver en väldigt osäker och stressad häst
Den låter inte trygg med dig, om den inte ens står stilla när du borstar...
Jag skulle skippa ridningen ett tag och fokusera på er relation.
Börja med att ta med lite gott ut i hagen, klia, gosa, skrapa av lera med fingrarna osv, lite godis och sedan får det vara klart för dagen.
Efter några dagar kan du ta med en borste ut, borsta och pyssla, kanske ta av täcket, godis, gos.
När hästen börjar komma till dig så kan du börja be den följa med lite i hagen. Lös alltså. När det funkar kan du börja ta in den och bara gosa, borsta och pyssla i boxen, innan du släpper ut igen.
Om hästen blir osäker och visar att den tänker gå undan från dig, backa då undan först. Visa att du ser att det blev jobbigt, och att du ger utrymme.
Först när det funkar att hämta i hagen, borsta stående lös i boxen samt sadla och tränsa i lugn och ro, DÅ är det dags att börja rida.
Och det skulle inte förvåna mig om den då plötsligt kan tänka sig att följa med ut i skogen också
Jag har varit i en liknande sits, med en häst som inte vågade låta oss komma nära. Vi gjorde som ovanstående, och det gav ett fantastiskt resultat.
Några saker att tänka på:
1. Du ska HÄMTA hästen i hagen, inte FÅNGA den. Vem vill bli fångad liksom?
2. Stressa inte, åk dit tidigare så att du har tid att ta den tid det tar.
3. Hästar kan inte klockan, den tycker garanterat inte att det är för tidigt på dagen för att komma in från hagen. Den vill nog snarare aldrig in från hagen och gå med någon människa, men när det börjar kurra i magen så brukar de vilja in själva. För att äta. DU måste jobba på att hästen ska vilja vara med DIG!