Sv: Svanstedt åtalad
Jag tycker att det är fel att ställa sporterna emot varandra.Jag stöder INGET djurplågeri varesig det försikommer inom dressyr,hoppning eller trav.Det ligger mycket pengar inom ridsporten också på hög nivå,och ändå visas det inte bilder på hästar som blöder i ridsport.(om det inte handlar om just att hästen blöder)Precis som om det vore det naturligaste i världen.Det har blivit för mycket nu,att så många reagerar måste väl betyda något.Jag ger mig fortfarande inte på er,och uppenbarligen har jag inget för att vara djurvän i erat forum,för ni missförstår mig hela tiden.jag tycker som jag sagt tidigare att det är fel att få lov att piska hästar,fel att köra halta hästar i lopp,fel att använda sk grisfösar mm.Det betyder inte att jag anser att alla som håller på med trav är idioter,jag tycker bara att det ligger för mycket pengar och för lite hjärta i sporten på allt för många ställen.Kollar man på ridsport så är man oftast hästintresserad,kollar man på trav behöver man inte veta vad en häst äter,det är för väldigt många enbart ett spel.Kanske är det därför det har blivit såhär?
Jag har följt den här tråden och jag har inte uppfattat det som att det är någon i tråden som är för djurplågeri. I någon form. Jag ser inget problem att "ställa sporterna mot varandra", som du skriver. Det är samma djur, som fungerar på samma sätt, har samma behov, äter samma sorts mat osv. Klart att man ska jämföra. Vad är travet bra på, vad är dressyren bra på, vad är western bra på osv. Plocka russinen ur kakan.
Jag är i första hand hoppryttare, men har intressen i trav på grund av att jag har släktingar och bekanta som äger, föder upp, tränar och jobbar inom travet. Jag har intressen i de flesta grenar.
Personligen så tycker jag att travet har en bra modell för att få bra kondis på hästarna. Det har jag "snott" och använder på mina hopphästar. Pulsar alltid mina hästar vilket var när jag började med det väldigt ovanligt bland hoppryttarna. Nu är det ju rätt många som gör det.
En annan sak som jag tidigt (redan i tonåren) snappade upp från travet är vikten av att lyssna på hästens signaler och vara supernoga med att hästen ska vara 200% fräsch, annars ingen träning, än mindre tävling.
Sen är det ju klart att det finns sämre exempel innom alla grenar. Ex hästar som springer Elitloppet med rörelsestörning, hoppryttare som tävlar sina hästar fast dom varit så ofräscha att dom krävt behandling några dagar tidigare, för att ta några färska exempel.
Men det är ju inte det man ska ta efter, utan dom bra sakerna.
Tittar man på hoppningens forum så finns tex två trådar från samma användare inom en dryg månadsperiod om samma sak, att hästen inte vill hoppa. I båda trådarna har flertalet svarat att hästen förmodligen har ont och har gett TS rådet att låta en veterinär titta på hästen. Men TS håller inte med utan försöker komma på andra anledningar.
Det tycker jag är djurplågeri, att envisas med att hästen ska hoppa fast den stannar hela tiden.