Svängel, draglinor?????

M

mysa

Jag ska köpa en rockard till mitt russ, men fattar inte fast jag läst många inlägg vad en svängel är. Att det har nåt med draglinor att göra det har jag greppat men vad och vad gör de för nytta? Har kört en gammal rockard för min stora häst men aldrig hört talas om svängel.
Hur mycket kostar en bra rockard begagnad tror ni?

Kolla bland annonserna här på Buke, finns många bra beg. rockarder. Du ska nog räkna med 2000 kr för en i bra skick och med svängel. Ibland har man tur och fyndar. Meeeeeeen om det ska vara något ca 2000.
Jag är inge bra på att förklara, svängeln gör så att bröstan följer med bättre i hästen rörelser. Bröstan skaver inte på bogen.
Draglinorna ramar in hästen lite oxå när man kör, bra när man kör dressyr.
Någon annan fyller säkert i det jag missade! ;)

Lycka till!!

En svängel har en ögla på mitten som sitter fast längst fram på vagnskorgen, och en ögla i varje ända där man fäster draglinorna. Draglinorna går sedan fram till dragringarna på selen, eller direkt fram till bröstan på en giggsele.

Hästen ska dra vagnen med draglinorna. I och med att svängeln svänger fram och tillbaka så följer den hästens bogrörelser, så att trycket från selen blir jämnt.

Skaklarna är bara till för att hålla avståndet mellan vagnen och hästen, och ge stabilitet i sidled (och hindra en enaxlad vagn från att tippa förstås). Hästen ska alltså egentligen inte dra med skaklarna. På giggar är det till exempel inget stopp framför skakelremmen på skakeln, bara bakom.

Hästen ska dra vagnen i draglinorna, som sitter fast i svängeln så att bröstan kan ligga stilla på bogen och svängeln röra sig(svängeln tar upp bogens rörelser). Skacklarna ska hästen bromsa och svänga med.
Inte heller jag någe vidare bra på att förklara ;)

Om jag var som du skulle jag låna boken "Att köra häst" av Elisabeth Hjortvid på biblioteket, eller köpa den tex via Ridsports bokklubb eller Hästbokhandeln (båda har sidor på nätet som man kan beställa ifrån). Där finns jättebra beskrivet vad en svängel är och hur den fungerar.

En rockard till ett russ kan du nog få från tusenlappen och uppåt. Köp helst en fjädrad om du har chans att välja, för en ofjädrad rockard är ett rent h*****e att åka i.
En som jag tror kan passa ett russ, även om den är en smula tung, är den som Börjes i Tingsryd har som är byggd på en Saabaxel. Den kostar cirka 3 500 kronor ny.
Annars är det väl bara att leta bland annonserna tills du hittar en som du gillar och som passar hästen och din plånbok!

:banana:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 276
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar