Svampsäsongen 2023

Jeffery

Trådstartare
Jag har idag sett mina första kantareller för året. Det var på ett av mina säkraste ställen, som varit helt tomma fram till nu.

Jag var ur bilen i femton sekunder då jag plockade de här, och hoppas att ingen fattade vad jag höll på med, där vid jobbets parkering.
Imorrn tar jag resten på denna fläck, samt kollar de andra så kallade säkra ställen som givit noll hittills.
 

Bifogade filer

  • IMG_1651.jpeg
    IMG_1651.jpeg
    283,1 KB · Visningar: 82
Jag vet inte var man hittar kantareller så brukar köpa i affärerna, men ser inga där ännu. SKITSTÖRIGT! Är så sugen, älskar det ju!
 
Jag var ute i skogen igår för första gången med en ny vän som jag bara tagit mer "stadspromenader" med innan (vi har båda hund, så vi tar hundpromenader där det hinns med).

Visade sig att vännen är vansinnigt duktig på att hitta svamp, och dessutom jobbar med mat osv på ett sätt som gör henne duktig på att känna igen även annat än kantareller :D Som hundägare har man ju alltid tomma små påsar med sig, och jag fick en hel påse full med mig hem! Det var läääänge sedan det hände. Hon var dessutom så duktig på att förklara hur jag skulle leta att jag hittade några svampar själv.

Tydligen har denna vän ett bra svampställe någon timmes bilfärd bort. Så dit ska vi lite senare, när hon tror att det är som bäst svamptid, och så ska vi traska runt en hel dag eller två med hundarna, plocka svamp och bara njuta av naturen. Det kommer bli underbart.
 
Vårt bästa svampställe har tyvärr blivit förstört av skogsmaskiner. Kantarellstället där vi brukade kunna plocka massor, typ 10 liter trots Stockholmsområde, blev redan förra året ett kalhygge och gallringsavverkning i övriga skogen blev illa tilltygat av skogsmaskiner. I år har någon byggt ett (1) hus längst inne i skogen och som ett resultat hade de avverkat flera breda - och kilometerlånga - ledningsgator rakt över våra svampställen.

Den ännu mer stockholmsnära skogen levererade igår 1,7 kg prima Karl Johan och några hekto kantareller. Det fanns även riktigt fin tallblodriska i större mängder som jag lät stå pga att jag hade ställt in mig på KJ. Det gäller att passa på innan snyltningen tar över.
 
Suck för denna tråden!
I natt drömde jag om svampar. Kantareller specifikt. Riktigt gula och fina! De växte dock inte i skogen utan i mitt kök på köksmattan. Det har ju varit så regnigt så det var fuktigt och bra enligt min dröm. Jag och mina tre små barn (de var i typ 7-10 års åldern) skyndade oss att plocka dem, för dobermannen Enya var och mumsade i sig dem också. Fröken Enya dog tyvärr av hög ålder och cancer 2012 och avskydde allt vad svampar heter så det var ju ett intressant inslag i drömmen :D

Vi stekte svamparna också, någon vit hade smugit sig med, någon av barnen frågade om det kanske var en giftig en, men då sa jag att det är en snökantarell, de går nämligen att äta.

Det här med svampar verkar ha stigit mig åt huvudet! :angel:
 
Vårt bästa svampställe har tyvärr blivit förstört av skogsmaskiner. Kantarellstället där vi brukade kunna plocka massor, typ 10 liter trots Stockholmsområde, blev redan förra året ett kalhygge och gallringsavverkning i övriga skogen blev illa tilltygat av skogsmaskiner. I år har någon byggt ett (1) hus längst inne i skogen och som ett resultat hade de avverkat flera breda - och kilometerlånga - ledningsgator rakt över våra svampställen.

Den ännu mer stockholmsnära skogen levererade igår 1,7 kg prima Karl Johan och några hekto kantareller. Det fanns även riktigt fin tallblodriska i större mängder som jag lät stå pga att jag hade ställt in mig på KJ. Det gäller att passa på innan snyltningen tar över.
Här är KJsäsongen över för flera veckor sedan :(
 
Våra svampställen är några granbarkborrade och sedan hade svägerskan mormor svamp på sin sommarstuga tomt och det stället såldes. Vi måste helt enkelt hitta nytt. Tack vare orienterings träningarna dottern är på har vi kommit till nya skogar. Idag var vi på ett sånt ställe typ 1 liter kantareller efter förvällning.
 
Jag har idag sett mina första kantareller för året. Det var på ett av mina säkraste ställen, som varit helt tomma fram till nu.

Jag var ur bilen i femton sekunder då jag plockade de här, och hoppas att ingen fattade vad jag höll på med, där vid jobbets parkering.
Imorrn tar jag resten på denna fläck, samt kollar de andra så kallade säkra ställen som givit noll hittills.
Önskar jag kunde plocka, älskar svamp som du vet. Men mina fötter klarar inte av det i år heller :(
Hade hoppats att det blev bättre med åren men så verkar inte vara fallet.
 
Några av mina gräsmattekantareller har börjat ploppa upp 😍 Hittade i potatislandet igår också, så nu väntar jag spänt på om de kommer på fler av de vanliga ställena. Skogen är proppfull av svampplockare, så jag är glad att jag har egna!

PXL_20230804_102424006.jpg
 
Här finns en del kantareller. Vissa ställen har dröjt, inte förrän nu börjar det komma små små svampar, men på andra ställen har jag plockat ett tag :) passar på att kika när vi är på hundpromenad i "rätt skog".
 
Nu har jag plockat av parkeringsplatsstället. Passade på efter att alla åkt hem i eftermiddag. 4.1kg blev slutresultatet på en 3x4m fläck.
Jag tror inte att detta ställe kommer överträffas denna säsong.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 807
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 738
Senast: Disen
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 771
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp