Jag menar naturligtvis ofrivillig barnlöshet. Och ja, jag uppfattar just sorgen över just det som rätt så bekräftad när den kommer till uttryck (särskilt om den kommer till uttryck på vissa sätt snarare än andra). Betydligt mer så än allehanda andra känslor. Ungefär i linje med att (tills vidare frivilligt) barnlösa kvinnor antas vilja ha barn, och att varje litet yppande i den riktningen från dessa kvinnors sida tenderas att tolkas som "djup och äkta" längtan efter barn (inte som att "föralldel, barn kunde vara roligt, men det är det mycket som är).
Ofrivillig barnlöshet är ju också mycket tydligt
klassat som sjukdom i den meningen att man lite betonar "klassat", tex i inlägg i tråden. Det
hade kunnat klassas annorlunda. Det är däremot svårt att tänka sig att blindtarmsinflammation skulle sluta att klassas som sjukdom, tex.
Att något är klassat som sjukdom innebär inte att moraluppfattningar och idéer om personlig integritet ändras, som jag ser det. Det sker ju också rätt ofta att de som behöver ett nytt organ faktiskt inte får ett, och ingen är skyldig att donera organ - snarare ska det mycket till innan man kommer ifråga för att donera.
Den likhet jag ser mellan prostitiution och surrogatmödrar är ju just att kvinnokroppen såsom kvinnokropp utnyttjas. Som jag ser det handlar det mest om transaktioner som inte bör tillåtas, i båda fallen. Att inte blanda in pengar löser inte problemet, det är ändå fråga om att ta kvinnokroppar i bruk. Jag tycker att det finns tjänster man inte får be om - att be någon bära fram ens barn räknas definitivt dit. Jag tycker inte heller att man bör få be någon om den ena njuren (även om donation under vissa omständigheter är okej, dock inte okomplicerat).
Det är inte heller självklart för mig att de som är parter i målet är de bästa bedömarna, oavsett fråga. Intressanta bedömare, förvisso, men inte nödvändigtvis de bästa. Att du teoretiskt skulle vara redo att riskera mitt liv för att du ska få ett barn, tyder ju tex på det, skulle jag säga.
Hur ska vi se på den risken i de fall surrogatmodern har egna (omyndiga) barn? Eller har andra att försörja? Hur ska vi se på risken att hennes vänner riskerar att förlora henne?
Jag tycker även att du tar fruktansvärt lättvindigt på barnets rätt i ditt resonemang. Vill inte beställarna ha barnet så adopterar vi bort det, tjosan hejsan, liksom. Adoption är ju så lättvindigt, och inte kan ett barn få framtida problem med att ha en sådan historia bakom sig, inte?
Eller ge fan i att skaffa barn med så många osäkra faktorer inblandade.