Sv: Surrogatmödraskap
Jag hade inte lagt märke till Ekis Ekmans bok förrän du nämnde den i den här tråden. Nu har jag hastigt kollat upp den bara, och jag tror att vi tänker lika, hon och jag.
Oavsett om du och jag tror på lyckliga horor eller inte, så kommer vi att hitta både prostituerade och andra som säger att sexköp inte behöver vara skadligt för den prostituerade och att det inte rakt av är jämförbart med övergrepp.
Samma sak med surrogatmödrar.
Jag håller inte med dig om att graviditeter är "i grunden" positiva upplevelser. Jag har varit gravid en gång, och det var inte positivt. Jag gick upp 30 kilo, hatade hela världen, mådde illa, var trött, sov dåligt osv osv. Snarare skulle jag säga att graviditeter är en jobbighet som leder till något bra, dvs barnet. Men jag tycker inte att barnet gör graviditeten positiv, direkt, barnet och bristen på alternativ motiverar att man uthärdar. Men folk tycker olika.
Sen tycker jag inte heller att sex är i grunden positivt, utan det beror precis som med graviditeter på en massa saker som hur det går till, med vem, när, hur osv.
Båda delarna kan som jag ser det vara både trevliga och plågsamma, i varierande grad. Båda delarna är skrämmande lätta att exploatera.
Jag tror faktiskt inte att varje enskilt sexköp bäst beskrivs som sexuella övergrepp. Många, men inte alla. Trots det tycker jag att sexköp ska vara förbjudet - det är helt enkelt en så stor risk att säljaren tar skada, att det bästa är att förbjuda plus att jag tror att det är skadligt för oss alla att köpare betraktar sex som en vara. Det kan inte vara bra för kulturen, helt enkelt, inte för den allmänna respekten för medmänniskorna, inte för den allmänna moraluppfattningen, eller vad man ska kalla det.
Och där någonstans tycker jag att den "altruistiska surrogatmodern" (som jag tror är mycket, mycket sällsynt) passar in i resonemanget. Jag tror inte att det är bra för någon att vi betraktar kvinnor som graviditetsmaskiner, eller sexföremål som med de prostituerade. Respekten för medmänniskorna, särskilt den kvinnliga hälften av dem, är nog svajig ändå här i världen.
Surrogatmodern kanske inte tycker sig ta skada, hon kanske gillar det hela - men hur bra är det totalt sett att någon överhuvudtaget ser kvinnor som avelsston? Hur bra är det ens totalt sett att kvinnor ser sig själva som avelsston?
Jag vill inte förringa dina upplevelser, men moraliskt sett blir jag egentligen enbart mer skeptisk till surrogatmödraskap om det bara eller främst är ofrivilligt barnlösa (oavsett orsak till barnlösheten) som argumenterar för. Om det främst är utifrån eget lidande man kan komma till de åsikterna, så liknar det väl alltför mycket den som i samband med att bli utsatt för brott börjar ropa efter hårdare tag? Det är ju sådant politik, juridik och moral ska skydda mot, tänker jag.