Surrogatmödraskap

Sv: Surrogatmödraskap

Det kan vara för att ofrivillig barnlöshet sen 1997 klassas som en sjukdom här i Sverige. Då förväntar man sig nog hjälp om man har problem.

Ja, men även om det medför risker för andra? Även om det innebär att kvinnor inte längre bestämmer över barnen i sina kroppar? Även om det öppnar för att barn kommer till via "barnfabriker" där kvinnor hålls som avelsdjur under tvång? Även om resurssvaga kvinnor hyr ut sina magar för att vita västerlänningar ska få sina biologiska barn? Kort sagt, till vilket pris som helst?

Nej, så menade jag inte. Skulle förtydliga att mitt svar inte gällde surrogatmödraskap... det missade jag visst att skriva :D
Utan behandlingar typ IVF, inseminationer etc upp till en viss gräns.
Jag uppfattade det du skrev om att barnlösa förväntar sig hjälp gällde rent allmänt.

Det är vad jag skulle vilja se dig säga till den fattiga kvinnan som vill ge sig själv och sina barn en möjlig framtid istället för att behöva bo i skjul och ha råtta och ris på matsedeln.

Om du verkligen vill hjälpa den kvinnan borde du i stället plädera för ökat bistånd. Jag kan nämligen inte tänka mig att de fåtal svenska par som använder surrogatmammor är lösningen på fattigdomen. Däremot skänker svenskar och andra västerlänningar många jobbtillfällen till u-länderna genom att förlägga sina företag där. Det ligger för övrigt bakom den extremt snabba tillväxten i Asien.

Vad lustigt att du tar upp detta med tävlingsston för jag hade det i åtanke när jag skrev mitt inlägg ! Det är ju exakt samma sak. Men frågan blir mer komplicerad när det gäller människor tycker jag.

Är det verkligen supervanligt i USA att kvinnan låter någon annan föda barnet?
Jag kommer faktiskt bara på en som använt surrogatmamma just nu och det är Sarah Jessica Parker - och i ärlighetens namn har jag ingen aning om ifall att hon har barnlöshetsproblematik barkom sig, dock vet jag att jag har läst om flera andra kändisar som gjort samma sak, men jag kommer som sagt inte på just nu. Så mitt uttalande var nog överdrivet.

Hittade en länk här med just kändisar som fått barn via surrogatmödrar - de flesta verkar trots allt ha haft ngn form av fertilitetsbesvär, medan andra helt enkelt är ensamstående män och vissa står det inget särskilt om mer än att de har barn födda av surrogatmödrar

Men jag känner ingen som har gjort det för pengar. Man gör det för att få ett barn. Varken barn eller lidande av en graviditet bör värderas i dollar.

Vi kan alltså konstatera att de allra flesta verkar göra precis vad som helst för att få barn? Barn de inte har eller känner? De tar till vilka metoder som helst, behövs det så byter de bort partnern de älskar, en del flippar fullständigt och gräver ned sig i ält och depressioner.
Är det då svårt att förstå att en (fattig) kvinna tar alla chanser/möjligheter att göra allt hon kan för de barn hon faktiskt har, levande individer som hon känner och har känslor för? För den typiska surrogatmodern har redan barn/familj, hon är inte universitetssugen singel.

Jag kan förstå att man har ett tyckande utifrån principer byggda på sin egen verklighet men när man ska applicera dem på någon som lever under 100% motsatta förutsättningar än en själv, ja då känner jag att det saknas realism och möjlig verklighetsförankring. Finns det ingen praktisk möjlighet får man tänka om.

Jag ser att det finns ett enormt problem som gör det direkt omöjligt för de fattiga länderna att nå dit vi bortskämda är idag - överbefolkning.
De kommer aldrig komma ikapp sin produktionsnivå.
När 2011 års jultider dyker upp och det börjar bli dags för de populära biståndsgåvorna på nytt ska jag hålla koll efter Ge bort en sterilisering/spiralinsättning, då lovar jag att jag ska lägga alla mina julklappspengar på bistånd.
Det är med fördel man riktar fokus på problemet, inte symptomet.
Symptombehandling är slöseri med både pengar och tid.

Är det då svårt att förstå att en (fattig) kvinna tar alla chanser/möjligheter att göra allt hon kan för de barn hon faktiskt har, levande individer som hon känner och har känslor för? För den typiska surrogatmodern har redan barn/familj, hon är inte universitetssugen singel.

Det är inte svårt att förstå alls. Det svåra är att förstå varför vi i Sverige ska utnyttja den situationen, när andra former av hjälpinsatser vore bättre.

Om du verkligen vill hjälpa den kvinnan borde du i stället plädera för ökat bistånd. Jag kan nämligen inte tänka mig att de fåtal svenska par som använder surrogatmammor är lösningen på fattigdomen. Däremot skänker svenskar och andra västerlänningar många jobbtillfällen till u-länderna genom att förlägga sina företag där. Det ligger för övrigt bakom den extremt snabba tillväxten i Asien.

Bistånd räcker inte, inte på långa vägar. Det finns för många munnar att mätta och de blir allt fler hela tiden.
Vattenprojekt, skolprojekt, barnmorskeprojekt = jättebra.
Men det försvinner enorma mängder till sådant som inte för utvecklingen vidare och ger dem möjlighet till självförsörjning.
Alltför mycket pengar går åt till administration, föda, vatten, sjukvård - symptomåtgärder. Jag vet inte vilka pengar som krävs för att det verkligen ska göra skillnad och hinna med takten på befolkningsökningen men det är troligen ett hopplöst projekt.

Så tillsvidare fortsätter jag med att se bistånd som en fråga för alla andra, jag nöjer mig med att betala skatt och rösta för att enskilda individer inte skall hindras från att försöka råda bot på sin situation - på ett sätt som inte skadar andra (döda folk, sälja knark, stjäla organ osv).

Så tillsvidare fortsätter jag med att se bistånd som en fråga för alla andra, jag nöjer mig med att betala skatt och rösta för att enskilda individer inte skall hindras från att försöka råda bot på sin situation - på ett sätt som inte skadar andra (döda folk, sälja knark, stjäla organ osv).

Och om det innebär att kvinnor hålls som slavar i så kallade bebisfabriker, är det fortfarande okej med en sådan lagstiftning då?

Vattenprojekt, skolprojekt, barnmorskeprojekt = jättebra.
Men det försvinner enorma mängder till sådant som inte för utvecklingen vidare och ger dem möjlighet till självförsörjning.
Alltför mycket pengar går åt till administration, föda, vatten, sjukvård - symptomåtgärder.

Satsa dina julklappspengar på skolprojekt då

Utbildning minskar fattigdomen i världen: Lawrence H Summers, före detta chefekonom på Världsbanken och tidigare finansminister i USA, menar att få investeringar är så framgångsrika för ett lands utveckling som satsningar på flickor och kvinnor.

Nästan alla inser att utbildning av kvinnor har sociala fördelar. Men det innebär också enorma ekonomiska vinster. Att utbilda kvinnor har dessutom ett avgörande inflytande på hälsoläget och familjeplanering. Ett exempel är att utbildade kvinnor föder färre och friskare barn. Flickor som studerat blir dessutom inte gravida i alltför ung ålder, vilket är bra både för barnet och mamman. Det finns alltså en direkt koppling mellan hur länge en kvinna utbildar sig och hennes barns överlevnad och hälsa.

http://www.unicef.se/om-unicef/fakta-om-unicef-och-barns-rattigheter/skolgang-for-alla

Om nu surrogatmödraskap reducerar kvinnor till avelsdjur så undrar jag hur du ser på vanliga adoptioner?
En viktig och avgörande skillnad för mig är att BARNET slipper ett liv på gatan eller i total fattigdom, det är inte enbart för de vuxnas skull. Jag gör inte den parallellen till surrogatmödraskap som är en helt artificiell situation där ett barn mer eller mindre odlas fram i en tillgänglig kvinna.

Nej, jag håller med. Samhället står inte i skuld till de par som av olika anledningar inte kan få biologiska barn.

Och inte heller enskilda kvinnor!

Det låter på dig som att surrogatmödraskap nästan snarare borde förbjudas oavsett anledning när du resonerar som du gör?

Om nu surrogatmödraskap reducerar kvinnor till avelsdjur så undrar jag hur du ser på vanliga adoptioner?

Tidigare i tråden har ju jämförelsen med prostitution gjorts. Jag tycker att det är bra att sexköp är förbjudet, även i de fall som den prostituerade är frivillig eller inititativtagare. Varför skulle man inte kunna tycka något likartat om surrogatmödraskap?

Kanske existerar en lycklig hora, kanske existerar något surrogatmödraarrangemang där alla mår bra och ingen tar skada - men inte är det något jag litar på till den grad att jag skulle skriva lagar utifrån de eventuella fallen.

Just mödrar till vuxna döttrar är väl för övrigt en aning gamla för att bära fram barn?

Hur menar du att kopplingen till adoptioner ser ut? Menar du att de adopterade barnens biologiska mödrar vanligtvis övertalas/erbjuds att föda barn så att detta barn sedan kan adopteras bort? Då talar vi väl snarare om en variant av surrogatmödraskap?

Vad jag däremot tycker är obehagligt är när man använder surrogatmödrar för att kvinnan inte VILL vara gravid utan har karriär eller ngt annat att tänka på.

Varför är den skillnaden så betydelsefull? I båda fallen handlar det om, som jag ser det, att utnyttja en annan kvinnas kropp. Men varför är motivet för detta utnyttjande så avgörande?

Oftast är det just en släkting till de som inte kan få barn. Återigen, varför förbjuda dem som faktiskt VILL?

Precis som de kvinnor som vill vara prostituerade, och sälja sex till de män som inte på annat sätt får vad de vill ha?

Jag vill snarare förbjuda att man efterfrågar den tjänsten, surrogatmödraskap, än förbjuda själva utförandet av tjänsten. Tror jag, utan att ha fördjupat mig i det juridiska.

Varför uppmuntra med lagstiftning att kvinnors kroppar används för andras syften?

Jag tycker liknelsen med at ge bort sin njure, eller benmärg är ganska bra. Nackdelen är väl att surrogat inte handlar ytterst om att rädda livhanken som i dessa fall, men många gånger upplevs nog det så av de som inte kan få barn.

Men med min erfarenhet av ofrivillig barnlöshet har jag ändå landat i att ja, det är rimligt med altruistiskt surrogatmödrarskap.

Även om det upplevs så, så vet vi ju allesammans att det faktiskt inte är så. Att inte kunna få barn är inte som att behöva en ny njure. Dessutom är det långt ifrån alla som skulle kunna hjälpas genom en organdonation som faktiskt får ett nytt organ.

För mig är det en väldigt underlig tanke att det på grund av starka känslor hos den person som inte kan få barn, skulle berättiga att en kvinnas kropp används som ett redskap.

Betyder det att om sexköparen är tillräckligt desperat sexuellt frustrerad, så är sexköpet berättigat?

När det gäller adoption, så sätts ju inte gränserna enbart av krav på de adpoterande föräldrarna. Det måste också finnas barn att adoptera bort. Så sett vore nog det allra mest önskvärda att inga adoptioner behövde äga rum, därför att alla barn blev omhändertagna ändå. Självklart adopterar man därför att man vill ha barn, men barn är fortfarande ingen rättighet.

Jag tror inte att du kan reglera det. Utan måste leva med risken. Och det är bland annat det som gör lagstiftning oerhört komplicerad. Det finns för många risker för allt för många inblandade.

Möjligt att du har rätt i det. Jag är ju inte utredare eller lagstiftare.

Däremot kan jag se en risk i ett separationsfall och det är att det faktiskt bara är pappan som är förälder och vårdnadshavare. Så för ovanlighetens skull kan kvinnan bli stående utan rättighet till sitt barn.
För annars är det så att kvinnan får göra en anhörigadoption (kallas det så) till sitt eget barn när det gäller surrogatbarn.
(Eller gäller det bara surrogatfall genomförda i Sverige?).

Ja, just precis så är det ju i Sverige. Just för att ett barns biologiska (rent juridiskt) mor är den som föder barnet oavsett om ägget inte var hennes.

Jag tycker att många barnlösa agerar som om det vore en självklar rättighet att samhället ska hjälpa till.

Men nu är vi ju i en tråd där vi diskuterar och ingen här som är för reglering av surrogatmödraskap har väl talat om RÄTTEN till att nyttja (en fattig) surrogatmor?

Många barnlösa förblir barnlösa just för att de inte orkar gå den långa vägen att få hjälp mot sin barnlöshet. Och jag upplever inte att det finns många som "agerar som om det vore en självklar rättighet" - var har du hittat dem? Däremot nyttjar många den hjälp som finns att få om de har möjlighet till det. (övriga, de som landstinget nekar hjälp, betalar förmodligen själva istället.)

Just mödrar till vuxna döttra[r är väl för övrigt en aning gamla för att bära fram barn?
En del ja, men det är inte givet. En kvinna på 24 som önskar barn, men är född utan livmoder, en annan kvinna i samma ålder som fått en skadad livmoder vid sin första graviditet. Deras mamma skulle kunna vara 44-45 år gammal och fysiskt sett inte ha några hinder att vara gravid.
Hur menar du att kopplingen till adoptioner ser ut? Menar du att de adopterade barnens biologiska mödrar vanligtvis övertalas/erbjuds att föda barn så att detta barn sedan kan adopteras bort? Då talar vi väl snarare om en variant av surrogatmödraskap?
Det handlade om att mino (tror jag det var) kommenterade närståendeadoption för kvinnan i surrogatföräldraparet och skrev något om att det "inte var med barnets bästa för ögonen". Och jag uppfattade det som att hon menade att sådan adoption är/vore olämplig.

Men nu är vi ju i en tråd där vi diskuterar och ingen här som är för reglering av surrogatmödraskap har väl talat om RÄTTEN till att nyttja (en fattig) surrogatmor?

Så förstod jag i alla fall no1. Som tycker att vi gör u-världen en tjänst som betalar stora summor för en leveransklar bebis.

Jag blir förvånad över - både i denna tråd och tidigare liknande trådar - att så många kan sympatisera med barnlösa, men så få slår vakt om grundläggande mänskliga rättigheter som rätten till sin egen kropp. Plötsligt gläntas det på dörrar för att den grundläggande rättigheten skulle kunna säljas eller kontrakteras bort. Låt oss anta att jag vill ställa upp som surrogatmamma och skriver under ett papper där jag förbinder mig att föda ett barn. Vad händer om jag ångrar mig, känner att jag inte känslomässigt kommer att orka gå hela vägen, eller mår så illa att jag inte tycker att det är värt det? Eller får en chans att prova ett drömyrke och så ligger den bökiga graviditeten i vägen, som inte motiverar mig särskilt eftersom barnet ändå inte är mitt. Försvann min aborträtt ut genom fönstret då? Eller åker jag på kontraktbrott och stämning då? Om jag missköter mig under graviditeten och något händer med fostret, blir jag dragen inför rätta då? Eller "reklameras" köpet eller avtalet?

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 132
Senast: gammalek
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 155
Senast: cherie
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 318
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 539
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info