Surrogatmödraskap

Sv: Surrogatmödraskap

Som du säger är livet orättvist i sig själv, men om det finns en möjlighet där alla parter är med på saken så verkar det väl kanske lite dumt att inte kunna få ta den möjligheten?
Med det här argumentet skulle man kunna trampa in i alla möjliga gråzoner (och man skulle kunna använda samma argument för prostitution och organförsäljning också). Hur ska man kunna kontrollera att avtalet är frivilligt? Vad händer om surrogatmamman inte vill lämna i från sig barnet när det väl kommer ut? Kan man avskriva sig rätten till något som växer i ens egen kropp, äger man inte sin egen kropp? Det går inte att ha en lagstiftning för de mest behjärtansvärda fallen. Den enda utväg jag ser där är som sagt att det i så fall blir möjligt med närståendeadoption inom adoptionslagstiftningen på nåt sätt. Men spontant känns det som att det inte är med barnets bästa för ögonen.

Jag är för att man går så långt det bara är vetenskapligt/biologiskt möjligt att hjälpa människor att bli gravida på articifiell väg. Jag är också för att man hjälper och stöttar människor att adoptera och ta hand om barn som behöver det. Men att andra ska behöva upplåta sina kroppar för att jag och andra (för det mesta rika människor, let's face it) ska kunna få biologiska barn känns helt orimligt.

För vår del (om nu min livmoder inte hade funkat) så hade vi ju i princip kunnat "tillverka" ett barn som vore mitt och sambons biologiska, men skulle vi haft en surrogatmamma (en släkting t ex) så skulle fortfarande barnet; om det föddes i Sverige; rent juridiskt kategoriseras som hennes biologiska barn. Även fast det inte skulle vara det i praktiken. Så ser lagen ut idag. Just den saken kan jag tänka mig vore vettigt att reglera i de få sådana fall som faktiskt finns redan idag.
Men på något sätt så måste ju släktingen fått det befruktade ägget insatt? Det är ju inget man kan fixa på egen hand. Så om detta skulle ske så måste ju i så fall myndigheter och sjukvården vara insatta om man inte gjort det svart så det låter inte troligt att det skulle kunna finnas såna fall med dagens lagstiftning?

Med det här argumentet skulle man kunna trampa in i alla möjliga gråzoner (och man skulle kunna använda samma argument för prostitution och organförsäljning också). Hur ska man kunna kontrollera att avtalet är frivilligt? Vad händer om surrogatmamman inte vill lämna i från sig barnet när det väl kommer ut? Kan man avskriva sig rätten till något som växer i ens egen kropp, äger man inte sin egen kropp? Det går inte att ha en lagstiftning för de mest behjärtansvärda fallen. Den enda utväg jag ser där är som sagt att det i så fall blir möjligt med närståendeadoption inom adoptionslagstiftningen på nåt sätt. Men spontant känns det som att det inte är med barnets bästa för ögonen.

Jag är för att man går så långt det bara är vetenskapligt/biologiskt möjligt att hjälpa människor att bli gravida på articifiell väg. Jag är också för att man hjälper och stöttar människor att adoptera och ta hand om barn som behöver det. Men att andra ska behöva upplåta sina kroppar för att jag och andra (för det mesta rika människor, let's face it) ska kunna få biologiska barn känns helt orimligt.

Jag förstår att du tycker att det är orimligt, jag gör inte det. Om alla kunde adoptera är det en sak, men verkligheten ser dessvärre inte ut så. Med det menar jag inte att kraven ska sänkas på blivande adoptivföräldrar, men förändras.
Jag tycker liknelsen med at ge bort sin njure, eller benmärg är ganska bra. Nackdelen är väl att surrogat inte handlar ytterst om att rädda livhanken som i dessa fall, men många gånger upplevs nog det så av de som inte kan få barn. Och ja, det finns risker med surrogatmödrarskap såsom du beskriver, endast rika, hyra en livmoder, de medicinska och etiska problemen etc. Så jag har full förståelse för din synpunkt faktiskt. Men med min erfarenhet av ofrivillig barnlöshet har jag ändå landat i att ja, det är rimligt med altruistiskt surrogatmödrarskap. Varför förbjuda de som faktiskt vill hjälpa barnlösa par med den största gåvan av dem alla?

Med det här argumentet skulle man kunna trampa in i alla möjliga gråzoner (och man skulle kunna använda samma argument för prostitution och organförsäljning också). Hur ska man kunna kontrollera att avtalet är frivilligt?

Jo, visst kan det vara svårt. Eller: det är klart det ÄR en svår fråga! Å andra sidan kan man väl hävda det gällande tusentals andra former av kontrakt (skrivna eller oskrivna) i våra liv. Bara genusdiskussionen är ju ett praktexempel. Hur "frivilligt" är det att bli hemmafru t ex? Var går gränsen för prostitution är ett annat exempel. Är den som jobbar med telefonsex "frivilligt" i den tjänsten?

Vad händer om surrogatmamman inte vill lämna i från sig barnet när det väl kommer ut?
I Sverige idag är det solklart vad som händer. Surrogatmamman får behålla barnet. Å andra sidan bör ju en biologisk fader (kanske han som tillsammans med en respektive nyttjade tjänsten från början) ha rätten till gemensam vårdnad.

Kan man avskriva sig rätten till något som växer i ens egen kropp, äger man inte sin egen kropp?
Det är ju inte "sin egen kropp" när bebisen är ute. Ett barn är ju inte ett inre organ utan är en "gäst" i kroppen. När den kommer ut är ju bebisen sin alldeles egna. Och då går det ju att t ex adoptera bort den om man vill. Så; visst kan man "avskriva sig rätten" redan nu om man vill.

Det går inte att ha en lagstiftning för de mest behjärtansvärda fallen. Den enda utväg jag ser där är som sagt att det i så fall blir möjligt med närståendeadoption inom adoptionslagstiftningen på nåt sätt. Men spontant känns det som att det inte är med barnets bästa för ögonen.

Så löses det ju idag i de fall någon/några väljer att använda surrogatmamma. Just med närståendeadoption. Varför är det "inte med barnets bästa för ögonen"?? Är adoption på något sätt "fel" enligt dig? :confused: Varför skulle ett barn som är resultat av surrogatmödraskap och närståendeadopteras vara sämre än andra adoptioner?

Och varför skulle man inte kunna ha en lag på området? Vad som är mer "behjärtansvärt" än något annat är ju bara ett personligt tyckande från dig (eller mig). Man skulle ju kunna ha en lag som säger att i de fall surrogatmoder används så ska en viss form av kontrakt upprättas, att surrogatmodern inte får göra det för egen "ekonomisk vinning", att för att lagen ska tillämpas måste det handla om donerat ägg (från mamman i paret som vill ha barnet eller från annan kvinna) osv osv.

Men att andra ska behöva upplåta sina kroppar för att jag och andra (för det mesta rika människor, let's face it) ska kunna få biologiska barn känns helt orimligt.
Jag tycker du fortfarande bara verkar se det ur ett perspektiv: som om det vore en rättighet istället för en möljighet. Och som om det bara finns en form av surrogatmödraskap: en stackars fattig som utnyttjas av en rik. :crazy:

Jag vet inte om du förstår min poäng? Min poäng är att surrogatmödraskap finns redan i världen (och delvis i Sverige). Vi kan inte blunda för det, oavsett hur tokigt man skulle kunna tycka det är. Svenskar använder sig också av det. Istället för att det idag kanske blir alternativet: "jag/vi väljer en "barnfabrik" i Indien med fattiga utnyttjade kvinnor" (eller kanske TROR jag väljer ett seriöst ställe och inte vet att det är så illa) så kanske det istället kan bli alternativet: "jag/vi upprättar ett kontrakt med en kvinna som frivilligt vill ge oss denna möjlighet" (och som är en jämlike med mig/oss). Som jag ser det så vore det mycket BÄTTRE för både eventuella surrogatmödrar, barn och önskande föräldrar.

Men med min erfarenhet av ofrivillig barnlöshet har jag ändå landat i att ja, det är rimligt med altruistiskt surrogatmödrarskap. Varför förbjuda de som faktiskt vill hjälpa barnlösa par med den största gåvan av dem alla?

Vi tycker lika du och jag!

Det är ju i det fallet du beskriver just de rika som väljer, inte de fattiga. Resonerar du på samma sätt vad det gäller barnarbete?

Barnarbete - generellt ja.
Sedan är det efterblivet att skaffa fler barn än man kan försörja så de måste börja arbeta innan de lärt sig gå men det är uppenbarligen så världen ser ut.

Hur kan du säga att de fattiga inte väljer?
Det kryllar av fattiga som inte VÄLJER att sälja sig trots att de har möjligheten.
Det handlar inte om ekonomi, alla människor har möjligheten att välja, fattiga som rika.
Dock är det inte sällan ekonomin och livssituationen som styr vad vi väljer.

Senast ändrad:

I Sverige idag är det solklart vad som händer. Surrogatmamman får behålla barnet. Å andra sidan bör ju en biologisk fader (kanske han som tillsammans med en respektive nyttjade tjänsten från början) ha rätten till gemensam vårdnad.

.

Personligen har jag svårt att se detta som något sverigeaktuellt.
När det gäller säljandet av kroppar ser jag det helst som en sista utväg i fattiga länder för att överleva.
Jag beklagar men kan förstå att människor säljer sig för att överleva men att sälja sex, organ, surrogat i Sverige blir mest äckligt.

Om surrogat hade varit aktuellt för mig hade jag valt en fattig kvinna som skulle vara hjälpt av pengarna på så sätt att det hade förändrat hennes liv med råge, annars hade det fått vara.

Personligen har jag svårt att se detta som något sverigeaktuellt.
När det gäller säljandet av kroppar ser jag det helst som en sista utväg i fattiga länder för att överleva.
Jag beklagar men kan förstå att människor säljer sig för att överleva men att sälja sex, organ, surrogat i Sverige blir mest äckligt.

Om surrogat hade varit aktuellt för mig hade jag valt en fattig kvinna som skulle vara hjälpt av pengarna på så sätt att det hade förändrat hennes liv med råge, annars hade det fått vara.

Det kan förändra hennes liv till ett helvete också, oavsett pengarna. Till och med i Sverige är det fullt möjligt att dö under barnafödsel - eller få underlivet tilltrasat - eller drabbas av en psykos av ett förlossningstrauma. Hur man kan vilja göra dessa uppoffringar för pengar - och för att någon annan vill ha ett biologiskt barn - är för mig en gåta. Jag skulle ALDRIG genomgå de risker, det handikapp och den smärta som en graviditet innebär om barnet inte blev mitt. Att gaypar så ofta i dessa diskussioner inte förstår det beror kanske på att de aldrig kommer att föda barn. Det kanske är lätt att förringa en barnafödsel med tanke på att det föds barn varje dag. Men tanken på att göra det för pengar äcklar mig in i märgen.

Och då går det ju att t ex adoptera bort den om man vill. Så; visst kan man "avskriva sig rätten" redan nu om man vill.

Vad menar du med det? Att mamman inte ska kunna ångra sig under de nio månadernas gång om hon så känner? Självklart kan ingen annan kontraktera sig till något som växer i en annan människas kropp. Risken att mamman väljer att trots allt behålla barnet själv är något som de adopterande föräldrarna måste acceptera.

Ser du inga som helst potentiella känslomässiga svårigheter med att ett adopterat barn finns i biomammans kontext och att de umgås och har en relation trots att biomamman har avstått från att vara förälder till barnet?

Om vi vänder på frågan: vilken människosyn har vi? Menar du att om människor gör något frivilligt så finns det inget problematiskt med det? Som sagt: det går inte att villkora lagstiftningen så att man undviker att det här blir ytterligare ett maktutövande. Säg tex att jag inte känner för att vara gravid utan kommer överens med en student att bära mitt barn. På pappret får hon inga pengar men i praktiken står jag för bostad och uppehälle under hela hennes studenttid. Detta är ett mycket möjligt scenario i den lagstiftning som du förespråkar. För mig är det helt orimligt att samhället skulle stödja en sån syn på kvinnors kroppar; som nåt som går att hyra/låna/köpslå med. Ditt argument att vi skulle ha lagar för det i Sverige eftersom det finns utomlands förstår jag inte alls. Det är tillåtet att köpa prostituerade också eller köpa hasch i vissa länder, varför skulle det göra att vi skulle ändra oss på den punkten i Sverige? Jag förstår att barnlöshet är ett mycket stort problem för de som drabbas, men det är inget skäl för att vi ska börja låna ut livmödrar eller vänja oss vid att kvinnors kroppar och integritet reduceras till nån sorts avelsdjur.

Det kan förändra hennes liv till ett helvete också, oavsett pengarna. Till och med i Sverige är det fullt möjligt att dö under barnafödsel - eller få underlivet tilltrasat - eller drabbas av en psykos av ett förlossningstrauma. Hur man kan vilja göra dessa uppoffringar för pengar - och för att någon annan vill ha ett biologiskt barn - är för mig en gåta. Jag skulle ALDRIG genomgå de risker, det handikapp och den smärta som en graviditet innebär om barnet inte blev mitt. Att gaypar så ofta i dessa diskussioner inte förstår det beror kanske på att de aldrig kommer att föda barn. Det kanske är lätt att förringa en barnafödsel med tanke på att det föds barn varje dag. Men tanken på att göra det för pengar äcklar mig in i märgen.

Nej jag har ju själv beslutat att inte utsätta mig för en grav.
Dock, i dessa länder har kvinnorna betydligt mer realistisk uppfattning om hur krävande och allvarlig en graviditet kan bli, än kvinnorna (och männen) i I-världen. Så man kan inte tro att hon inte är medveten om riskerna. Problematiska graviditeter och förlossningar tillhör deras vardag och de har kanske ett annat förhållande till sådana omständigheter?

Människor begår ofta handlingar som är direkt oförståeliga.
En stenar ihjäl sin mamma för att rädda hedern, en annan säljer surrogat för att rädda familjen/sig själv.

Jag kan inte tänka mig att ens gå igenom en graviditet, andra (främst i fattiga länder) skaffar så många som det blir graviditeter.
Kanske därför de ser surrogatskap som en lösning? De räds inte graviditeten och är "mättade" på barn?

Människor kan begå

Fattiga kvinnor kan inte välja. De har ingen möjlighet att köpa en annan kvinnas reproduktionsförmåga. Jag skulle tro att ytterst få av världens fattiga kvinnor skulle bära andra kvinnors barn av altruistiska skäl.

Dock, i dessa länder har kvinnorna betydligt mer realistisk uppfattning om hur krävande och allvarlig en graviditet kan bli, än kvinnorna (och männen) i I-världen.

Vad baserar du detta på? I allmänhet är bildningsnivån betydligt högre i I-världen. Och jag tror inte att det är särskilt medicinskt kunniga kvinnor som "erbjuds" bli gravida för pengar. Ett ytterst märkligt argument, om du nu står för det.

Jag förstår att barnlöshet är ett mycket stort problem för de som drabbas, men det är inget skäl för att vi ska börja låna ut livmödrar eller vänja oss vid att kvinnors kroppar och integritet reduceras till nån sorts avelsdjur.

Nej, jag håller med. Samhället står inte i skuld till de par som av olika anledningar inte kan få biologiska barn.

Hur kan du säga att de fattiga inte väljer?
Det kryllar av fattiga som inte VÄLJER att sälja sig trots att de har möjligheten.

Nu fattar inte jag vad du menar. I en massa andra trådar vurmar du för feminismen. En väsentlig del av den (i alla fall som det diskuteras på buke) är ju att människor inte gör "fria, rationella val" utan styrs av normer och traditioner. Därav krav på delad föräldraförsäkring, bland annat. Men när det gäller pengar för en graviditet är vi plötsligt fria från dessa bojor?

Vad baserar du detta på? I allmänhet är bildningsnivån betydligt högre i I-världen. Och jag tror inte att det är särskilt medicinskt kunniga kvinnor som "erbjuds" bli gravida för pengar. Ett ytterst märkligt argument, om du nu står för det.

Därför att komplicerade graviditeter och förlossningar är deras vardag och har inget med bildning att göra. De har erfarenheten av fullkomligt naturliga graviditeter och förlossningar som inte står under högteknologisk bevakning.

Ja förrutom de fattiga kvinnor som blir surrogatmödrar vilka faktiskt får tillsyn och vård, troligen första och enda gången i deras liv.

I vår del av världen retar jag ständigt mig på att alla som på ett rätt nonchalant sätt tar graviditet och förlossning som en promenad i parken "det går bra, det är det naturligaste som finns, kvinnor har fött barn i alla tider".
Ska man tala om vad som är naturligt i denna fråga ska man titta utanför I-världen för att få en realistisk uppfattning.

I vår del av världen retar jag ständigt mig på att alla som på ett rätt nonchalant sätt tar graviditet och förlossning som en promenad i parken "det går bra, det är det naturligaste som finns, kvinnor har fött barn i alla tider".
Ska man tala om vad som är naturligt i denna fråga ska man titta utanför I-världen för att få en realistisk uppfattning.

Just därför borde vi inte tillåta kommersialisering av barnafödande. Att kvinnor i u-länder oftare drabbas av komplikationer är just inget argument för att utsätta dem för det.

Nu fattar inte jag vad du menar. I en massa andra trådar vurmar du för feminismen. En väsentlig del av den (i alla fall som det diskuteras på buke) är ju att människor inte gör "fria, rationella val" utan styrs av normer och traditioner. Därav krav på delad föräldraförsäkring, bland annat. Men när det gäller pengar för en graviditet är vi plötsligt fria från dessa bojor?

Feminismen är ett I-världsproblem.
Mina resonemang gör skillnad på I/U-värld och är i första hand rationella/logiska, inte känslomässiga.

Sedan tror jag du blandar ihop mig med någon annan.
Jag är nog en av dem som är mest skeptisk till att 80% av kvinnorna vägrar släppa hemmet och sparka liv i sina passiva män pga normer/traditioner.
Jag tror snarare på att det beror mer på biologi och möjligheter. Kvinnor tycker generellt att det är mycket roligare/stimulerande med familj och barn än vad män gör.

Ojämlikheten mellan par och kön hade jag skitit fullständigt i om det inte hade drabbat mig personligen, men eftersom det formar samhället på ett sätt som både missgynnar och retar mig så hade jag gottat mig i lagstadgning gällande 50/50: fp/vab/deltid.
Sedan ser jag helst även att det inom kvinnodominerade sektorer skall ses till att få upp alla deltidstjänster till heltidstjänster så kvinnor får en lön som går att leva på.
Och när jag ändå håller på anser jag att delade turer skall avskaffas för det finns inte en jäkel som tycker det är bra. Det råder besparingsfacism inom kvinnodominerade områden.

Just därför borde vi inte tillåta kommersialisering av barnafödande. Att kvinnor i u-länder oftare drabbas av komplikationer är just inget argument för att utsätta dem för det.

Nu får dessa kvinnor, vad jag förstått, vård med hög standard då de blivande föräldarna är rädda om sin ofödda avkomma.

Jag anser fortfarande att den fattiga kvinnan själv får välja om hon är villig att ta risken till priset av att kunna förändra sitt/familjens liv.
Frågan är hur du skulle bemöta en fattig kvinna som vill fatta det här valet utifrån perspektivet hur hennes liv ser ut.

Vad hade du sagt?
"Nej tyvärr, jag förstår att du vill det här men jag vet vad som är bäst för dig och din familj"?

De har erfarenheten av fullkomligt naturliga graviditeter och förlossningar som inte står under högteknologisk bevakning.

Okej. Så trots att de inte kan läsa, skriva eller räkna - och saknar pengar och medel så till den grad att de är beredda att offra sin hälsa för att någon annan rik, okänd person i västvärlden ska kunna få ett biologiskt barn - så besitter de kunskaper nog att göra en objektiv riskbedömning av vad de ger sig in på? Jag förstår fortfarande inte hur feminism är kompatibelt med den här synen på människor. Här hemma slåss man som sagt var för delad föräldraförsäkring, för att föda och vara hemma med barn är en negativ händelse i en kvinnas liv med tanke på karriär och utveckling. I u-landet är det plötsligt en biljett till frälsning - om någon betalar. Och om allt går vägen. För att "det händer ändå". Det är så cyniskt att jag häpnar.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 132
Senast: gammalek
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 152
Senast: cherie
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 318
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 539
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info