Sv: Surrogatmödraskap
Jag är för att man går så långt det bara är vetenskapligt/biologiskt möjligt att hjälpa människor att bli gravida på articifiell väg. Jag är också för att man hjälper och stöttar människor att adoptera och ta hand om barn som behöver det. Men att andra ska behöva upplåta sina kroppar för att jag och andra (för det mesta rika människor, let's face it) ska kunna få biologiska barn känns helt orimligt.
Med det här argumentet skulle man kunna trampa in i alla möjliga gråzoner (och man skulle kunna använda samma argument för prostitution och organförsäljning också). Hur ska man kunna kontrollera att avtalet är frivilligt? Vad händer om surrogatmamman inte vill lämna i från sig barnet när det väl kommer ut? Kan man avskriva sig rätten till något som växer i ens egen kropp, äger man inte sin egen kropp? Det går inte att ha en lagstiftning för de mest behjärtansvärda fallen. Den enda utväg jag ser där är som sagt att det i så fall blir möjligt med närståendeadoption inom adoptionslagstiftningen på nåt sätt. Men spontant känns det som att det inte är med barnets bästa för ögonen.Som du säger är livet orättvist i sig själv, men om det finns en möjlighet där alla parter är med på saken så verkar det väl kanske lite dumt att inte kunna få ta den möjligheten?
Jag är för att man går så långt det bara är vetenskapligt/biologiskt möjligt att hjälpa människor att bli gravida på articifiell väg. Jag är också för att man hjälper och stöttar människor att adoptera och ta hand om barn som behöver det. Men att andra ska behöva upplåta sina kroppar för att jag och andra (för det mesta rika människor, let's face it) ska kunna få biologiska barn känns helt orimligt.