Surrogatmödraskap

Sv: Surrogatmödraskap

Vad hade du sagt?
"Nej tyvärr, jag förstår att du vill det här men jag vet vad som är bäst för dig och din familj"?

Tja, hur diskuterar du i andra frågor? Tex prostitution, organhandel, barnarbete, drogmissbruk? När börjar du dra en gräns för när den fria viljan är sund?

Jag hade sagt: "Nej, det är inte värt risken. Jag har varit gravid och jag talar utifrån egen erfarenhet. Du förtjänar hjälp och bistånd ändå, utan att först behöva förnedra dig själv."

Fattiga kvinnor kan inte välja. De har ingen möjlighet att köpa en annan kvinnas reproduktionsförmåga. Jag skulle tro att ytterst få av världens fattiga kvinnor skulle bära andra kvinnors barn av altruistiska skäl.

Nej men de kan välja att föda någon annans barn alt avstå.

Annars tror jag fattiga kvinnor generellt hellre hade sett fler smidiga valmöjligheter för att slippa bli gravida än bli gravida. Med det är bara vad jag tror.

Tja, hur diskuterar du i andra frågor? Tex prostitution, organhandel, barnarbete, drogmissbruk? När börjar du dra en gräns för när den fria viljan är sund?

Som jag skrev. Det är skillnad på I/U-värld.
Så länge individen SJÄLV styr sitt val. All typ av handel, där någon annan käkar upp profiten är enbart vidrig.

Jag hade sagt: "Nej, det är inte värt risken. Jag har varit gravid och jag talar utifrån egen erfarenhet. Du förtjänar hjälp och bistånd ändå, utan att först behöva förnedra dig själv."

Jag resonerar givetvis utifrån det att de inte får hjälp och bistånd och därför greppar det sista halmstrået - g i v e t v i s.
För även om det kryllar av människor som förtjänar hjälp och bistånd så får dem inte detta, det är du medveten om?

Jag resonerar givetvis utifrån det att de inte får hjälp och bistånd och därför greppar det sista halmstrået - g i v e t v i s.
För även om det kryllar av människor som förtjänar hjälp och bistånd så får dem inte detta, det är du medveten om?

Pengarna finns tydligen om det står ett barn på spel. Par som tänker i banorna att "vi slår till och köper en kvinna i Brasilien, hon är säkert villig" borde ha ställt sig i adoptionskö och skänkt bort pengarna till bistånd, om de hade haft ett uns av moral i kroppen. Det är det stora egot som styr här, enbart. Inte det sista halmstrået.

Nej men ändå läggs det rätt mycket pengar på att förverkliga den drömmen för dem som inte kan.

De pengarna är för det första begränsade. Och ingreppen innebär vanligtvis inget lidande för utomstående, utan bara för paret som genomgår behandlingarna. Det är en betydande skillnad.

Pengarna finns tydligen om det står ett barn på spel. Par som tänker i banorna att "vi slår till och köper en kvinna i Brasilien, hon är säkert villig" borde ha ställt sig i adoptionskö och skänkt bort pengarna till bistånd, om de hade haft ett uns av moral i kroppen. Det är det stora egot som styr här, enbart. Inte det sista halmstrået.

Personligen ser jag inte hur det skulle hjälpa den indiska kvinnan som hade velat ställa upp som surrogatmamma?
Det krävs fruktansvärt många biståndsgivande barnlösa par som är villiga att använda surrogat, för att nämnvärt hjälpa den indiska kvinnan som du nu ryckte möjligheten för.

Om så hela I-världen började skänka sina vardagslyxpengar till fattiga så är frågan om deras liv skulle bli så mycket bättre. Det finns rätt många fattiga och pengarna försvinner fort bara gällande mat.

Men visst är det en fin tanke.
Lite som att uppmuntra alla som vill köpa något "made-in-fattigt land" avstår och istället sätter in biståndspengar.
Jag antar att du gör det själv för du vet väl att kontrollorganen när det gäller produktionen i fattiga länder är under all kritik. Det kan i allra högsta grad handla om barnarbete och arbete som utsätter arbetarna för direkt hälsofara.

Man ska ju leva som man lär och du ser väl inte dig själv som ett undantag? Eller beror det på vad det gäller? :D

De pengarna är för det första begränsade. Och ingreppen innebär vanligtvis inget lidande för utomstående, utan bara för paret som genomgår behandlingarna. Det är en betydande skillnad.

Japp, och det är skillnad mellan spelregler och förutsättningar gällande I/U-land.

Så du menar att kommersialisering av kvinnokroppen är ett steg i rätt riktning?

Nej, jag resonerar utifrån förutsättningar. En människas vilja att överleva, höja förutsättningarna för sina barn, står högre än min principiella uppfattning.
I sverige finns det hjälp för alla. Alla har rätt till mat/husrum/utbildning. Här ska inte sådant finnas.

Om en mammas försäljning av sig själv gör att hon har råd att investera pengarna i något som gör dem självförsörjande eller skicka barnen på utbildning, så anser jag det bättre än att familjen fortsätter att leva fattigt utan att kunna bidra med något i samhället.
ÄVen om du kanske hade blivit nöjd av att de som enda förbättring får tillgång till soppköksliga tre mål om dagen utan råtta samt en spädbarnsvaccination per familj.

Personligen har jag svårt att se detta som något sverigeaktuellt.
När det gäller säljandet av kroppar ser jag det helst som en sista utväg i fattiga länder för att överleva.
Jag beklagar men kan förstå att människor säljer sig för att överleva men att sälja sex, organ, surrogat i Sverige blir mest äckligt.

Om surrogat hade varit aktuellt för mig hade jag valt en fattig kvinna som skulle vara hjälpt av pengarna på så sätt att det hade förändrat hennes liv med råge, annars hade det fått vara.

Äckligt?

Om surrogat varit aktuellt för oss hade jag helst valt en nära anhörig som surrogatmor.

Jag skulle ALDRIG genomgå de risker, det handikapp och den smärta som en graviditet innebär om barnet inte blev mitt.

Det skulle jag kunna göra, men av rent känslomässiga/personliga skäl, inte ekonomiska. Precis som jag aldrig skulle tveka att donera ett organ till en närstående släkting så skulle jag kunna genomgå en graviditet för t ex ett syskon eller för ett av mina egna barn.

Vad menar du med det? Att mamman inte ska kunna ångra sig under de nio månadernas gång om hon så känner? Självklart kan ingen annan kontraktera sig till något som växer i en annan människas kropp. Risken att mamman väljer att trots allt behålla barnet själv är något som de adopterande föräldrarna måste acceptera.

Nu talar jag inte om adoption utan om surrogatmödrar. Och, ja, med en reglering så skulle det ju innebära att avtalet görs utan "ångerrätt" för surrogatmodern. För då handlar det ju om någon annans ägg (och spermier) som vuxit i livmodern på henne. Jag ser det som en förutsättning för att surrogatmödraskap ska kunna fungera i praktiken (och så gör tydligen även många av de organisationer i andra länder där man jobbar med det); att just ägget INTE är surrogatmodernse eget.

Ser du inga som helst potentiella känslomässiga svårigheter med att ett adopterat barn finns i biomammans kontext och att de umgås och har en relation trots att biomamman har avstått från att vara förälder till barnet?

Nu talar du som om surrogatmodern är biologisk mamma. Och så ser jag inte på det. I juridisk mening, i Sverige idag, så är hon det om hon fött barnet. Men om vi tar mitt personliga exempel: MITT ägg och MIN sambos sperma blir ett embryo som växer i någon annans mage. I rent biologisk mening så är ju faktiskt jag och min sambo det barnets biologiska ursprung. Om det barnet vuxit i t ex min mammas eller (fiktiva) systers mage så ser jag inget problem med det, nej. Inte i min familj (och jag har läst om andra exempel där t ex en mormor bar ett barn åt sin dotter och det fungerade bra). Om jag som presumtiv surrogatmoder oroade mig för känslomässiga band skulle jag aldrig ställa upp som surrogatmoder. Och om jag som nyttjare av surrogatmodern oroade mig för surrogatmoderns känslomässiga band så skulle jag inte be just den kvinnan om hjälp.

Om vi vänder på frågan: vilken människosyn har vi? Menar du att om människor gör något frivilligt så finns det inget problematiskt med det? -------------------------
Jag förstår att barnlöshet är ett mycket stort problem för de som drabbas, men det är inget skäl för att vi ska börja låna ut livmödrar eller vänja oss vid att kvinnors kroppar och integritet reduceras till nån sorts avelsdjur.

Klart det kan vara problem. Det finns problem med alla möjliga olika sorters områden och system och lagar.

Det låter på dig som att surrogatmödraskap nästan snarare borde förbjudas oavsett anledning när du resonerar som du gör? För att DU inte kan tänka dig en sådan lösning så ska alltså ingen annan kunna få möjlighet till det, oavsett om BÅDA parter vill (återigen: exemplet med en mor och en vuxen dotter som inte kan bära barn...) ??

Om nu surrogatmödraskap reducerar kvinnor till avelsdjur så undrar jag hur du ser på vanliga adoptioner?

Nej, jag håller med. Samhället står inte i skuld till de par som av olika anledningar inte kan få biologiska barn.

Nej, ingen står i skuld till dem. Vad har det med saken att göra?

Samhället hjälper barnlösa med IVF:er, subventionerar i viss mån adoptioner osv. trots att det inte är samhällets "fel" att de inte kan få barn.

Dessutom behöver inte en lagstiftning handla alls om ekonomisk hjälp eller subvention. Samhället kan ju bestämma att "vi betalar inte surrogatmödraskap, men vi reglerar det hela rent lagmässigt".

Senast ändrad:

Par som tänker i banorna att "vi slår till och köper en kvinna i Brasilien, hon är säkert villig" borde ha ställt sig i adoptionskö och skänkt bort pengarna till bistånd, om de hade haft ett uns av moral i kroppen. Det är det stora egot som styr här, enbart. Inte det sista halmstrået.

Och paret A och B som idag känner "vi vill INTE slå till och köpa en fattig kvinna i Brasilien utan har istället vår kära vän/mamma/syster som själv vill hjälpa oss" - DE står idag helt utanför lagstiftningen. Även om barnet som växer i vännens/mammans/systerns mage består av 50% A och 50% B så blir barnet när det föds inte deras "biologiska" barn i juridisk mening.

Äckligt?

Om surrogat varit aktuellt för oss hade jag helst valt en nära anhörig som surrogatmor.

Jag syftade på detta med ekonomisk ersättning och att ingen behöver bli surrogat för att få mat/bostad/utbildning.

I Sverige, med våra förutsättningar blir prostitution/surrogat enbart snaskigt och märkligt.

Jag syftade på detta med ekonomisk ersättning och att ingen behöver bli surrogat för att få mat/bostad/utbildning.

I Sverige, med våra förutsättningar blir prostitution/surrogat enbart snaskigt och märkligt.

Okej, jag tror jag förstår din tanke.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 132
Senast: gammalek
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 152
Senast: cherie
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 318
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 539
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar