Surrogatmödraskap

Sv: Surrogatmödraskap

Ska kanske klargöra att jag är inne på att använda mig av en surrogatmamma.
Detta är en svensk kvinna och HELST hade vi velat genomföra detta i Sverige då det är helt frivilligt från hennes sida osv. Men nu går ju inte de eftersom att jag vill stå som mor till mitt barn då det ändå är mitt ägg..

Det vi har pratat om är att hon får ersättning för sin förlorade inkomst de månader hon behöver vara hemma. INGEN annan ersättning har vi pratat om.

Vad tycker ni om de?

Kanske kan ni höra er för med den klinik ni tänker anlita om de kan hjälpa till med det rent juridiska/avtalsmässiga?

Antar att hon föder barnet utomlands då och att ni är med och barnet skrivs på er där på plats?

Lycka till!

Okej. Så trots att de inte kan läsa, skriva eller räkna - och saknar pengar och medel så till den grad att de är beredda att offra sin hälsa för att någon annan rik, okänd person i västvärlden ska kunna få ett biologiskt barn - så besitter de kunskaper nog att göra en objektiv riskbedömning av vad de ger sig in på? Jag förstår fortfarande inte hur feminism är kompatibelt med den här synen på människor. Här hemma slåss man som sagt var för delad föräldraförsäkring, för att föda och vara hemma med barn är en negativ händelse i en kvinnas liv med tanke på karriär och utveckling. I u-landet är det plötsligt en biljett till frälsning - om någon betalar. Och om allt går vägen. För att "det händer ändå". Det är så cyniskt att jag häpnar.

Cyniskt?
Jag anser det är realistiskt.
Resonemang inför val skiljer sig mellan individer och geografi.
Jag kan känna att mitt tyckande blir mer sakligt när jag applicerar det på andra svenska kvinnor men en fattig indisk kvinna tänker jag inte leka överförmyndare till.

Jag skulle hellre smygmata min partner med laxermedel och ta en högljudd fight med flygande kastruller än ligga med honom för husfridens skull.
Även om få skulle erkänna det så kryllar det av kvinnor som gör precis tvärtom och inte ser likheten. Jag kallar det förhållandeprostitution.

Jag skulle motsätta mig avlönat surrogatskap i Sverige men resonerar helt annorlunda när det gäller avlönat surrogatskap om det gäller en fattig kvinna i ett fattigt land.

När det gäller fattiga kvinnors objektiva förmåga att fatta ett beslut utifrån en riskkalkyl gällande en graviditet så tror jag absolut att de kan det.
De känner troligen fler graviditet/förlossningsskadade / avlidna, än vad du och jag gör.
Och när det gäller deras syn på graviditeter är den iaf mycket mer realistisk och mindre rosa än vad den är för mina bekanta och deras lallande partners.

Okej, jag tror jag förstår din tanke.

Jag förmår mig inte att lägga fokus på det rika paret som pyntar x antal kronor och bryr sig som f-n - till de fått sin unge levererad och därefter skiter fullständigt i kvinnan som fött deras barn.
Nej, hur äckliga och ruttna vissa av dessa par än är så fokuserar jag på att den fattiga kvinnan fått en möjlighet att vända sin situation.

Sedan inbillar jag mig, jag hoppas iaf, att det finns desto fler par som resonerar som mig, som alltid skulle känna både tacksamhet och visst ansvar för kvinnan som hjälpte mig och min partner.

Även om den X utnyttjar Y så har ändå Y nytta av X.
Win-win situation.

KL

Jag tycker att det är en så otroligt svår fråga att det knappast går att svara på den eftersom varje enskilt fall förmodligen är specifikt.

Vad jag däremot tycker är obehagligt är när man använder surrogatmödrar för att kvinnan inte VILL vara gravid utan har karriär eller ngt annat att tänka på. Det är ju supervanligt i USA och var och varannan kändis blir ju föräldrar på det viset. För mig är det helt och hållet förkastligt. Vidrigt faktiskt.

För ofrivilligt barnlösa så är saken i ett helt annat läge. Jag har ju bekanta som har barn på detta vis och för dem har det varit helt fantastiskt, såklart.

Sen finns ytterligare en parameter, vad händer om barnet föds och beställaren inte vill ha barnet + Om det tex blir svårt skadat i förlossningen eller har ngn trist medfödd sjukdom, hur ser det ut då ?

Nu talar jag inte om adoption utan om surrogatmödrar. Och, ja, med en reglering så skulle det ju innebära att avtalet görs utan "ångerrätt" för surrogatmodern. För då handlar det ju om någon annans ägg (och spermier) som vuxit i livmodern på henne. Jag ser det som en förutsättning för att surrogatmödraskap ska kunna fungera i praktiken (och så gör tydligen även många av de organisationer i andra länder där man jobbar med det); att just ägget INTE är surrogatmodernse eget.

Jag tror inte att du kan reglera det. Utan måste leva med risken. Och det är bland annat det som gör lagstiftning oerhört komplicerad. Det finns för många risker för allt för många inblandade.

Jag skulle motsätta mig avlönat surrogatskap i Sverige men resonerar helt annorlunda när det gäller avlönat surrogatskap om det gäller en fattig kvinna i ett fattigt land.

Det gör ditt argumenterande väldigt svagt i mina ögon. Dubbelmoral är ett annat ord för det.

KL

Jag tycker att det är en så otroligt svår fråga att det knappast går att svara på den eftersom varje enskilt fall förmodligen är specifikt.

Lite så, det beror på och jag kan inte leverera ett statiskt svar.

Vad jag däremot tycker är obehagligt är när man använder surrogatmödrar för att kvinnan inte VILL vara gravid utan har karriär eller ngt annat att tänka på. Det är ju supervanligt i USA och var och varannan kändis blir ju föräldrar på det viset. För mig är det helt och hållet förkastligt. Vidrigt faktiskt.

Ja bakomliggande syfte/tanke kan vara viktig men det känns som en mer mindre intressant detalj om det ändå kan leda till något gott.

Sen finns ytterligare en parameter, vad händer om barnet föds och beställaren inte vill ha barnet + Om det tex blir svårt skadat i förlossningen eller har ngn trist medfödd sjukdom, hur ser det ut då?

Bra fråga.
Jag har bara hittat spekulativa fall, inga verklighetsbaserade. Så jag antar att det inte hör till vanligheten att surrogatbarnen föds defekta?

Däremot tog de i en dokumentär upp ett fall där paret separerade och ingen vill ha barnet, antingen behöll kvinnan barnet eller så adopterades det bort, minns inte vilket.

Däremot kan jag se en risk i ett separationsfall och det är att det faktiskt bara är pappan som är förälder och vårdnadshavare. Så för ovanlighetens skull kan kvinnan bli stående utan rättighet till sitt barn.
För annars är det så att kvinnan får göra en anhörigadoption (kallas det så) till sitt eget barn när det gäller surrogatbarn.
(Eller gäller det bara surrogatfall genomförda i Sverige?).

Det kan förändra hennes liv till ett helvete också, oavsett pengarna. Till och med i Sverige är det fullt möjligt att dö under barnafödsel - eller få underlivet tilltrasat - eller drabbas av en psykos av ett förlossningstrauma. Hur man kan vilja göra dessa uppoffringar för pengar - och för att någon annan vill ha ett biologiskt barn - är för mig en gåta. Jag skulle ALDRIG genomgå de risker, det handikapp och den smärta som en graviditet innebär om barnet inte blev mitt. Att gaypar så ofta i dessa diskussioner inte förstår det beror kanske på att de aldrig kommer att föda barn. Det kanske är lätt att förringa en barnafödsel med tanke på att det föds barn varje dag. Men tanken på att göra det för pengar äcklar mig in i märgen.

Bara för att just DU inte vill vara surrogatmoder så hör och häpna så finns det faktiskt kvinnor som vill det -utan ekonomisk ersättning och fullt medvetna om de medicinska risker som finns. Oftast är det just en släkting till de som inte kan få barn. Återigen, varför förbjuda dem som faktiskt VILL? Och återigen, jag förespråkar endast altruistiskt surrogatmödraskap, dvs utan att pengar är involverade, mer än för förlorad arbetsinkomst etc.

Sen finns ytterligare en parameter, vad händer om barnet föds och beställaren inte vill ha barnet + Om det tex blir svårt skadat i förlossningen eller har ngn trist medfödd sjukdom, hur ser det ut då ?

Eeeh, samma sak som om den genetiska mamman hade fött barnet och föräldrarna inte vill ha det?

Det är väl grejen med att använda en surrogatmor. När barnet är fött är det de genetiska föräldrarnas ansvar precis som om barnet hade kommit till utan en surrogatmor.

KL

För ofrivilligt barnlösa så är saken i ett helt annat läge. Jag har ju bekanta som har barn på detta vis och för dem har det varit helt fantastiskt, såklart.

Är det verkligen supervanligt i USA att kvinnan låter någon annan föda barnet? Jag har aldrig hört talas om det, och känner mig ändå rätt insatt efter många år i ofrivlligt-barnlös-träsket. Men jag kanske bara har missat det. Intressant att notera att inom hästvärlden är detta förfaringssätt helt ok när det gäller tävlingsston, men för människor råder det ett annat förhållningssätt. Det säger oss en del om vår syn på djur egentligen. I sakfrågan tycker jag det är helt vansinnigt att fattiga kvinnor -får man förmoda - gör detta åt rika välbeställda par.
Det finns många risker, men en sak som man kan undvika i möjligaste mån och som görs antar jag, är att kromosomtesta embryona som sätts in.

Det gör ditt argumenterande väldigt svagt i mina ögon. Dubbelmoral är ett annat ord för det.

Nej, realism och anpassning efter verkligheten. Ditt resonemang känns statiskt och oflexibelt. Oavsett vad det gäller ser jag det som en fördel att alltid anpassa sig efter rådande förutsättningar. Det gör jag ofta, ibland känns valen helt i sin ordning, andra gånger känns det bra surt.
Är du månne nonchalant mot fattigdom och lider av välfärdshybris?

Dubbelmoral är väl annars att anse att surrogatsugna ska skita i surrogat och istället ge summan i bistånd för att hjälpa fattiga/utsatta, men samtidigt köpa en ny garderob och inredning med billiga (vissa kallar sig hellre prismedvetna/ekonomiska/ombytliga framför snåla och modekåta) kläder/möbler tillverkade i fattiga länder där man vet att risken är stor att prylarna är tillverkade av barnhänder i hälsofarlig miljö.
Det finns ju alternativ. Man kan köpa svenska möbler och det är väl bara att konstatera att det råder generell överkonsumtion av kläder i vårt land.

Barnarbete i Sverige vore vidrigt men i andra länder är det ett sätt att överleva. Sedan tycker jag att oavsett land skall varken barn eller vuxen behöva riskera sin hälsa, det vore ett kraftigt ironiskt slag om anledningen till arbetet vore överlevnad.

Bara för att just DU inte vill vara surrogatmoder så hör och häpna så finns det faktiskt kvinnor som vill det -utan ekonomisk ersättning och fullt medvetna om de medicinska risker som finns. Oftast är det just en släkting till de som inte kan få barn. Återigen, varför förbjuda dem som faktiskt VILL? Och återigen, jag förespråkar endast altruistiskt surrogatmödraskap, dvs utan att pengar är involverade, mer än för förlorad arbetsinkomst etc.

Det spelar ingen roll. Det finns lyckliga horor också. Lagstiftningen ökar möjligheterna för att kvinnor som är utsatta ska bli utnyttjade. Nu är det svårt för par att komma hem från utlandet med ett barn och hävda att det lagligen är deras, och tack och lov för det.

Eeeh, samma sak som om den genetiska mamman hade fött barnet och föräldrarna inte vill ha det?

Det är väl grejen med att använda en surrogatmor. När barnet är fött är det de genetiska föräldrarnas ansvar precis som om barnet hade kommit till utan en surrogatmor.

Det är tanken men inte någonstans i världen kan man tvinga föräldrar att ta hand om barn de inte vill ha.
Vad som då händer med barnen beror väl på vilket land de befinner sig i vid födseln.

Barnarbete i Sverige vore vidrigt men i andra länder är det ett sätt att överleva. Sedan tycker jag att oavsett land skall varken barn eller vuxen behöva riskera sin hälsa, det vore ett kraftigt ironiskt slag om anledningen till arbetet vore överlevnad.

Att föda barn åt någon annan är att riskera sin hälsa.

Nej, jag tycker du resonerar svagt.

Det är vad jag skulle vilja se dig säga till den fattiga kvinnan som vill ge sig själv och sina barn en möjlig framtid istället för att behöva bo i skjul och ha råtta och ris på matsedeln.
Jag TROR att du skulle ha rätt svårt att känna dig ogenerad med din argumentation när du talade om för henne att du av moraliska och principiella skäl förvägrar henne den enda möjligheten hon har att förändra sitt liv till det positiva.
Extra snyggt blir det när hon ber dig redovisa hur ditt liv och din vardag ser ut :D

Den som likt dig och mig ALDRIG I LIVET PÅ NÅGOT SÄTT SKULLE SÄLJA SIN SJÄL ELLER KROPP, borde om någon förstå att det måste ligga en hel del bakom beslutet att sälja sin kropp.

Att hänvisa till bistånd är att göra det lite för enkelt för sig, uppenbarligen räcker inte biståndet på långa vägar.

Att föda barn åt någon annan är att riskera sin hälsa.

Korrigering:
Att föda barn är innebär en risk för alla men uppenbarligen är det en väldigt stor andel människor som väljer att ta den risken - trots att det går utmärkt att leva utan barn och trots utan att det är någon välfärd/överlevnad som står på spel om man blir utan barn.
Människor generellt verkar göra vad som helst för att få barn, andra gör vad som helst för att få ett drägligt liv.

Jag tycker att många barnlösa agerar som om det vore en självklar rättighet att samhället ska hjälpa till.

Det kan vara för att ofrivillig barnlöshet sen 1997 klassas som en sjukdom här i Sverige. Då förväntar man sig nog hjälp om man har problem.

Korrigering:
Att föda barn är innebär en risk för alla men uppenbarligen är det en väldigt stor andel människor som väljer att ta den risken - trots att det går utmärkt att leva utan barn och trots utan att det är någon välfärd/överlevnad som står på spel om man blir utan barn.

Men jag känner ingen som har gjort det för pengar. Man gör det för att få ett barn. Varken barn eller lidande av en graviditet bör värderas i dollar.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 132
Senast: gammalek
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 155
Senast: cherie
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 318
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 539
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar