Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Suck

Delad vårdnad eller inte har inte med umgängesrätt att göra. Det har man även om man inte har vårdnad om sina barn. Den delade vårdnaden har mer med (juridiska) beslut att göra. Man får t ex inte byta skola eller ändra folkbokföringsadress själv om man har delad vårdnad med den andra föräldern.

Till Wingil; hoppas att det löser sig! Att han bråkar betyder ju i alla fall att han bryr sig (på sitt eget lilla vis...). Även om det i regel inte är vad man behöver som nybliven mamma, man vill ju bara glädjas åt barnet!
 
Sv: Suck

Det stämmer inte till fullo.

Om modern anmäler andrad adress på barnet och Folkbokföringen skickar brev till fadern med uppmaning om att skriva på och skicka in men inget händer trots upprepade uppmanigar så kommer barnet automatiskt att skrivas på samma adress som modern.
 
Sv: Suck

jo jag vet...tyvärr av egen erfarenhet...men det betyder att det tar extra tid innnan allt går igenom och det kan ställa till det. För oss tog det ett halvår eller så innan barnen var överflyttade vilket innebar att äldsta barnet inte kom in i systemet på rätt ställe i önskad tid.

Jag har dessutom haft problem med att skriva in barnen i skolan, skriva in dem på dagis/fritids liksom att skriva ut dem från dagis/fritids.

Alla dessa saker har gått att fixa, men det har krävts lite extra tid, extra telefonsamtal och extra övertalning. Något man slipper om man har ensam vårdnad. Och att man har ensam vårdnad betyder ju som sagt inte att den andra föräldern inte har umgängesrätt.
 
Sv: Suck

Det är många föräldrar som tror att dom inte har rätt till umgänge när den andra föräldern har ensam vårdnad.

Man har alltid rätt till umgänge precis som du skriver men tyvärr är det inte många som vet det.

Det är så tråkigt när det är som i ditt fall, en av mina bekanta sitter i samma sits som dig.
 
Sv: Suck

Förhoppningsvis löser det sig för mig inom en överskådbar framtid...jag har äntligen fått tag på en vettig människa på familjerätten som håller på att hjälpa mig att få ensam vårdnad (ja jag har försökt förut och bara pratat med personer som ansett det som mitt jobb som den förälder som bryr sig att se till att den andre gör det också...).

Det är rätt svårt att ha gemensam vårdnad med någon som hört av sig två, tre gånger de senaste 8 åren och som dessutom inte bor i samma land numera, och inte lämnar någon adress eller annat nummer än mobil där han svarar ibland när han har lust...

Men jag har ju inget intresse av att sabotera ev. umgänge mellan barnen och deras pappa. Jag försöker bara underlätta mina beslut och min vardag.
 
Sv: Suck

Hur ska det funka med att skriva in barn på dagis när man har gemensam vårdnad? Måste inte båda skriva på då?
 
Sv: Suck

Jo egentligen måste båda vårdnadshavarna skriva på. Men jag har gjort som så att jag har skrivit på själv bara och skickat in. Sen brukar de höra av sig och tala om att pappan måste skriva på, då brukar jag säga hur det ligger till och att om de måste ha hans underskrift får de gärna försäka få tag på honom...då brukar jag få igenom det...men det tar ju som sagt lite extra tid, telefobsamtal och övertalning.

Någon gång har jag faktiskt (fräckt nog) skrivit in min nuvarande sambos namn och personnummer (han är alltså inte biologisk pappa till barnen) och då gick det igenom...så de verkar inte ha någon jättekoll direkt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: Modest
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Tuggben
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 808
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 972
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp