Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Sista åren jag bodde i Tingsryd gjorde jag ett saltkoncentrat som jag baddade/sprayade på äggen. Det skulle förstöra äggen och döda de larver som kläckts. Jag upplevde det absolut som att det funkade.
Saltkoncentrat gör man genom att hälla salt i vatten tills det inte löser sig längre.
Jag hörde också en bekant vars veterinär vid tandkontroll på hästen hittade styngflugelarver i munnen på hästen, den såg annorlunda ut i tungan och hade väldigt mycket saliv om jag förstod det rätt.
Då blev jag paranoid att min pålle fått det också, skulle kunna förklara varför den dragit på sig ett sår på tungan (är den irriterad i munnen är det väl mer logiskt att den äter på olämpliga grejer tänker jag) som sen gått upp igen ett par gånger av att bara gå i hagen i princip, att den dreglat så höet blivit alldeles blött när den tuggat på det, och att hästarna är väldigt ivriga att käka på trä och pinnar. Har inte sett några larver men däremot massor med styngflugeägg (som jag såklart plockat bort, men inte alltid det har blivit samma dag), så bara tanken gjorde att jag kände mig tvungen att avmaska.
Får väl bli en gång till senare i höst i värsta fall, stallägaren skulle vänta ett par veckor till med att avmaska sina. Men är hästen så irriterad kändes det taskigt att vänta! :/
Jag är inte van vid styngflugeägg, men har fått lära mig att peta bort dom med naglarna eller använda ryktsten. Gör bara det senare under tidspress, snnars naglarna, tycker det är så svårt att få in tekniken med ryktstenen och att veta att man inte bara flyttat på pälsen så dom inte syns längre.
Min häst hade larver i munnen både förra och förrförra året, stackars liten!
Det är inget som går obemärkt förbi, det märktes vid ridning, när hon åt och att hon hela tiden skulle klia munnen mot benet.
I år verkar vi ha sluppit dem! Passade på att fråga vet när vi kollade tänderna, men inga larver då.
Det är så äckligt så man vill kräkas när man tänker på larver i munnen!
Vi hade två hästar i närheten som föra året blev skuka med stora magsår på grund av stygnflugans larver. De hittades vid gastroskopi. Vi har extremt mycket hos oss (Skåne). Alla hästar har vid benen, halsen, flankerna. Vi avmaska i mitten av oktober mot dem även om man få bort en del.
Hundavel & Ras
Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
Hundavel & Ras Eller som om man beskriver konsistensen på något annat! :D :angel:
De skrev faktiskt inte det i annonsen to be fair, bara beagle x pudel.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.