Styngfluga

Centaur

Trådstartare
Hur tar ni bort ägg från benen? Min ena har haft massa nu senaste veckan. :crazy:

Har en sån specialkniv som är gjord för att ta bort ägg men den går ej att använda pga att han har så tunn päls/hud så den rispar upp huden. Ryktsten är också för "brutalt" egentligen.

Finns det inget man kan spruta på eller bada med så de lossnar?

Sv: Styngfluga

Ett rakblad som är lite använt, helst en sådan som är till en färgskrapa, där ena änden är vas bara. Lite enklare för dig att hålla i. Det sliter ingenting på benen.
Du lär dig snabbt tekniken hur du ska vinkla bladet. Mina hästar gillar inte ryktstenen på benen.

Jag brukar inte behöva ta bort dem, det blir så lite på mina hästar men det jag tar använder jag fingrarna till eller ryktsten/ryckkniv men jag brukar låta de vara :grin:

Får väl se hur mycket det blir i år, kanske själv behöver tips för att få väck dem haha ;)

om du först har på lite varmt vatten med såpa i så åker de av lättare. sedan använder jag fingrarna.

Jag brukar ta ett tunt lager med skillingarydsalva, räcker med bara litegrann så får hon inga alls i princip. Jag tar där hon främst skulle komma åt dvs benen, insida carpus och insida kotled. Något enstaka ägg här och där över kroppen tar jag bort med naglarna.

Eftersom de tydligen lossnar när hästarna "slickar, biter" så borde man försöka få fram något liknande :idea: som är enkelt att spraya på! Hur får man lite saliv av hästen?

Det jag använt är en rakhyvel, fungerat ganska bra. I år har jag inte sett några ägg, ännu!

Det är när äggen kläcks och larverna rör på sig som det kliar och hästarna slickar/biter och får i sig larverna. Det är väl inte äggen hästarna får i sig?

Ja såklart, men tänk om ett litet ägg sitter kvar och på något vis hamnar i din mun och lever i dig sen? Nojig, jag?! Nää, inte alls ;)

Men det fungerar helt OK med att dra en sax nedåt så följer de med, men liksom din så är ju W känslig och tunnhudad så jag har gett upp och skiter i dem, ska ändå avmaska mot dem.

För att slippa få fler alt minska antalet som fastnar (har fungerat för fler i stallet), gör en mix med starkt blandat vatten och salt. Koka upp vattnet, ca 2-3 dl salt till 0,5 vatten och badda rikligt. Ena hästen hade inga på benen dagen efter och andra har haft minimalt efter baddningen.
Man bör badda varannan/var dag, å benen har inte tagit stryk av saltet.

Med en bra ryktsten (för det finns både bra och dåliga), och om man dessutom spänner huden litet just där man skrapar, så går det hur smidigt som helst på våra hästar.:)

Det kan jag prova! Fick även tips om baby olja på ett utländskt forum. Borde väl funka med vilken som helst olja antar jag. Lite skonsammare än salt, om det fungerar. Kanske kan prova salt på det ena och olja på det andra benet. :)

Ryktsten och sax är för "brutalt" det också tyvärr, han blir öm och tycker det gör ont. Specialkniven började han blöda av, trots att jag var väldigt försiktig. :crazy: Tjärsalva är han allergisk mot. Läste också att flugan inte har något doftsinne, så orsaken till att tjärsalvan funkar är kanske att den är så fet? Dvs samma funktion som oljan?

*KL* Min fobi för styngflugeäggen och larverna har blivit värre nu kan jag lungt säga... Fodervärden till min ena häst ringde sent igår kväll och sa att hästen bara stod och skummade och dreglade ur munnen. Så idag åkte han in till veterinären och det visar sig att han har fullt med ägg som håller på att kläckas i munnen och svalget. Och då har han inte haft så mycket ägg på sig heller....

Själv skrapar jag lite lätt med ryktsten, tycker det har funkat bra.

Haha, det tänkte jag inte på. Självklart är det så!

STYNGFLUGELARVER
"Styngflugelarver är inte en mask, utan precis som det låter; en fluglarv. Flugan lägger sina ägg främst på hästens framben. Dessa kan man se som små gul-vita, 1-2 mm långa prickar. När äggen kläcks irriteras hästen av larverna och biter sig. Larverna borrar sig in i munslemhinnan och vandrar ner i magsäcken. Där stannar de över vintern och följer med träcken ut på våren/försommaren. Larverna förpuppas i marken under träcken och utvecklas där till flugor.

Styngflugelarven är röd- eller brunfärgad, ca 2cm lång och 0,5 cm tjock. Det är sällsynt att hästen påverkas av dem. Ibland kan man se larver som har följt med träcken ut, antingen spontant eller efter en avmaskning.

Eftersom styngflugan inte är hästens egen parasit går det inte att se förekomst i träckprov. Det bästa man kan göra för att förhindra att hästen får i sig larverna är att skrapa bort äggen från pälsen. Flugan förekommer lokalt, den har på en del platser inte synts till på många år. Hästen smittar inte betena eftersom flugan flyger iväg. En särskild avmaskning mot styngflugelarver som förr gjordes sent på hösten, den s.k. "novemberavmaskningen" , finns ingen anledning att göra eftersom de preparat vi har i dag även tar styngflugelarver i ett tidigt stadie."

www.maskkontroll.se

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 727
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
770
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 805
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 902
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på