Stuteri-namn?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stallhh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 641

stallhh

Trådstartare
Kostar det ngt att ha ett stuterinamn?
Jag har ett halvblodsto som jag tagit 1 föl på,ska seminera i år igen.... skulle gärna vilja ha nåt namn framför hästens namn så alla vet att hästen kommer från mig.... kan man ha ett stuterinamn trots att man bara hobbyavlar vartannat år?
Eller kan man ändå skriva dit nåt,tex gårdens namn framför?
som tex strandängens Ida?
hur fungerar det?

Sv: Stuteri-namn?

Du måste ansöka om Stuterinamn, jag tror också att du måste ha misnt 5 stambokförda ston för att få ett.

Jag tror inte att man längre får döpa halvblod till stuterinamn utan bara ha max två bokstäver före eller efter hästens namn. Är inte 100, kolla med ASVH för säkerhets skull!

Senast ändrad:

Jag tror inte heller att man får det. Kolla t ex på Markebäcks som har flera uppfödningar som heter Markebäcks Någonting, deras uppfödningar har numera istället MB efter namnet .

fast jag har för mig att det går att lägga till stuterinamnet när man skaffar tävlingslicens till hästen, så att det kommer med i alla fall.

jag känner flera hästar födda -05 och -06 som har antingen gårdsnamn eller trebokstaviga "efternamn".

inte hört nåt skumt om det, vem bestämmer vad som är ett passande namn?

Som jag förstått det kan man inte när det gäller varmblodiga ridhästar ansöka om stuterinamn och därmed finns heller inga krav på hur många uppfödningar man behöver.

Jag har dessutom förstått det så att man INTE får ha ett stuterinamn/gårdsnamn/annat namn som prefix när namnet registreras hos ASVH.
Däremot tror jag det är riktigt att man sedan kan ha ett eventuellt sponsornamn som prefix - kanske är det rentav därför man inte får ha ett eget från början??

Däremot får man ha bokstavskombinationer som suffix genom vilka man kan särskilja uppfödaren/stuteriet.

Detta gäller alltså ASVH-hästar. Många andra raser har helt andra regler både beträffande namngivning och stuteriregistreringar.

Följande klippt från AVSVH:s hemsida.

Att döpa sin häst

Sedan flera år tillbaka har ASVH haft särskilda regler för namngivning av häst. Dessa har dock varit lite svårtolkade, både för uppfödare/hästägare och för registratorerna på ASVH. Därför tillsattes en grupp att ta fram ett förslag som sedan presenterades för ASVHs styrelse. I början av augusti 2002 togs följande beslut.

Namnets längd
Ett namn för innehålla max 20 tecken inklusive mellanslag.

Prefix
Ett kort prefix på minst tre bokstäver och max fem ska kunna användas. Det får dock inte vara någon förkortning, företagsnamn eller företagsförkortning.

Bokstäver
Endast bokstäver och siffror tillhörande svenska alfabetet är godkända att använda. Gällande bokstaven Z är den inte förbehållen Zangersheide-stuteriet, men ur det internationella marknadsföringsperspektivet bör det undvikas eftersom hästen kommer att betraktas som en Zangersheide-född häst.

Ord
Ord som väcker anstöt förbehåller sig ASVH:s registratur rätten att neka till. Det gäller framför allt ord som är rasistiska, könsord och svordomar. Denna rätt förbehåller sig ASVH ur ett internationellt marknadsföringsperspektiv.

Genitiv s
Genitiv s kommer i fortsättningen att vara tillåtet. Observera dock att det kan bli konstigt att sätta ett sponsorprefix framför ett sådant namn.

Utländska namn
Är en häst utlandsregistrerad kan det utländska namnet inte ändras. Enda undantaget är utländska hingstar som godkänns i Sverige och som är döpta till företagsnamn utomlands.

Hingstar
Av gammal sed får en godkänd hingst inte heta likadant som tidigare godkänd hingst, så länge det finns en risk för förväxling.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 352
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man... 2 3
Svar
55
· Visningar
7 009
Senast: Cambrie
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 797
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka