stukat foten

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 233
L

liljekonvall

Vad ska jag göra?Börjar få panik nu.Igår ramlade jag så illa så jag fick en kraftig stukning i foten.Jag kan inte gå och det värker så fort jag rör mig.Min sambo kör lite grejer för landstinget och lyckades få med sig ett par kryckor hem så jag kan ta mig fram genom lägenheten även om det tar lång tid och är besvärligt samtidigt som det gör ont.
Vad i herrans namn ska jag göra med hunden?Tur i oturen så blev vår andra hund sjuk i förrgår med en misstänkt boreliainfektion(blodprovssvaren har inte kommit)så den har vi lämnat till min sambos föräldrar så länge, då hunden bott där innan och inte ska bli störd av unghunden.Eftersom de har fler hundar är det inget alternativ att lämna av min heller då hon inte kommer överens med två av dem.
Hur ska jag kunna aktivera henne inne och hur ska jag kunna ta ut henne nu under dagen då sambon jobbar?Han var ute med henne nu vid 04.30 innan han åkte och han kommer inte hem förräns ca halv fyra i em.Bor i lägenhet utan hiss så trappan lär ta en jävla tid med mycket smärta att gå ner i.
Då jag är inflyttad från ett samhälle 3 mil bort så känner jag inte jättemycket folk här och dessutom jobbar ju de flesta,så vad gör man. Tips och råd önskas:cry:

Sv: stukat foten

Jag fick be en bekanting skjutsa mig och hundarna till ett hundpensionat där de fick vara 1 vecka tills det värsta lagt sig.
Bor sambons föräldrar in närheten? Du kan inte be dem komma och rasta hunden?

det brukar gå rätt snabbt att lära sig gå med kryckor. när du väl lärt dig kommer det inte att göra ont om du inte sätter ner foten. jag har extremt ostabila fotleder och vägrar ha skenor så jag stukar mina fötter med jämna mellanrum. första veckan får hundarna ta det mycket lugnt, jag försöker köra lite uppletande och liknande så de får springa och använda hjärnan samidigt, utan att jag behöver röra mig för mycket. när jag kan belasta foten litegrann kan jag cykla med dem och träna lydnadsmoment som inte kräver att jag måste springa eller gå ordentligt.

Jag hoppas verkligen det går snabbt!!!!!
Har sovit en stund och det känns faktiskt som att det har släppt lite i vaden så jag kan vinkla benet utan att det gör så ont nu.Det verkar faktiskt som det löser sig idag.Sambon kör ju lastbil och skulle till jönköping o lasta,så han kommer en snabbis alldeles strax.Har också skickat iväg ett sms till lillebror som jobbar kväll här i stan.Han svarade inte när jag ringde men ändå:o.Så idag är det nog löst tills sambon kommer. sen är det bara imorgon kvar innan helgen då han är hemma.Sen bör jag väl kunna gå någon liten runda med kryckornas hjälp på måndag.tack gode gud att den andre hunden inte är hemma som är en jävel på att dra också.

Till dig andra:sambons föräldrar bor 5 mil härifrån så tyvärr funkar det inte att de kommer heller.Ringde min egen mamma,men hon är lika hjälpsam som vanligt,det var marknad imorgon så det gick inte:grin:

Tja inomhus är det väl bara att göra som vanligt fast med längre stunder eller nya grejer (om du tillhör dem som aktiverar inomhus, annars är ju hunden van att slappa där ändå).

Annars...hur är hunden i koppel? Snäll och följsam? Om, träna "Gå sakta" tills ni kommer till busshållsplatsen (gör några uppbindningsövningar medan du gömmer godis på bra ställen på vägen) och åk till närmaste ställe där du kan hiva frisbee eller tennisboll. Eller bada.

Se det som en sjujäkla övning och ha den inställningen gentemot hunden så är han nog med på noterna! "Nu ska vi öva spänannde saker ska du se!"

Lycka till och krya på dig!

/Syrsa

Okey det är ett dilemma du har hamnat in.

Prio ett blir att du vänjer unghunden och dig själv vid kryckorna när du ändå rör dig inomhus.

Sen lär du unghunden att när du har kryckorna så får man tänka 2 ggr extra och ta det lugnt. (Där har du lite mentalträning iaf).

Sen när man går med hund och kryckor så finns det både midjekoppel och handledskoppel. Förstår att du inte kan ha såna att tillgå idag! Men går att lösa provisoriskt.
Jag har själv ett handledskoppel (är även bild på en midjedel), alltså ett koppel som jag fäster runt handleden och så kan jag gå med hunden trots kryckor. Det gör du enkelt provisoriskt genom att göra en löpande ögla i din del av kopplet.

Vissa föredrar midjekoppel. Detta löser du provisoriskt genom att ta ett hållbart skärp och så spänner du fast koppel öglan i det.

Iom dessa promenader med kryckor får unghunden något extra att tänka på och får iaf lite mentalträning, sen kan du hitta på lite lekar inomhus där du kan sitta stilla medans hon arbetar. Gott om lekar och träningar kan du hitta bara du googlar lite.

Lycka till, jag vet det kan kännas jobbigt och svårt. Men promenader är ju bara några kissrundor hon behöver på dagen tills husse kommer hem igen.

Tja inomhus är det väl bara att göra som vanligt fast med längre stunder eller nya grejer (om du tillhör dem som aktiverar inomhus, annars är ju hunden van att slappa där ändå).

Annars...hur är hunden i koppel? Snäll och följsam? Om, träna "Gå sakta" tills ni kommer till busshållsplatsen (gör några uppbindningsövningar medan du gömmer godis på bra ställen på vägen) och åk till närmaste ställe där du kan hiva frisbee eller tennisboll. Eller bada.

Se det som en sjujäkla övning och ha den inställningen gentemot hunden så är han nog med på noterna! "Nu ska vi öva spänannde saker ska du se!"

Lycka till och krya på dig!

/Syrsa

Tack:bow: jättebra saker verkligen och jag tackar för tipsen,men det får nog vänta till nästa vecka då jag knappt kan ta mig fram med kryckor i lägenheten.Hunden är iallafall kisserastad nu av min bror och sambon kommer om ett par timmar.Hon har fått märgben och aktivetetsboll inne nu och innan gömde vi tennisboll i storarummet:D
har aldrig brutit något innan så det här känns verkligen.......jobbigt och annorlunda:(

:bow:
Okey det är ett dilemma du har hamnat in.

Prio ett blir att du vänjer unghunden och dig själv vid kryckorna när du ändå rör dig inomhus.

Sen lär du unghunden att när du har kryckorna så får man tänka 2 ggr extra och ta det lugnt. (Där har du lite mentalträning iaf).

Sen när man går med hund och kryckor så finns det både midjekoppel och handledskoppel. Förstår att du inte kan ha såna att tillgå idag! Men går att lösa provisoriskt.
Jag har själv ett handledskoppel (är även bild på en midjedel), alltså ett koppel som jag fäster runt handleden och så kan jag gå med hunden trots kryckor. Det gör du enkelt provisoriskt genom att göra en löpande ögla i din del av kopplet.

Vissa föredrar midjekoppel. Detta löser du provisoriskt genom att ta ett hållbart skärp och så spänner du fast koppel öglan i det.

Iom dessa promenader med kryckor får unghunden något extra att tänka på och får iaf lite mentalträning, sen kan du hitta på lite lekar inomhus där du kan sitta stilla medans hon arbetar. Gott om lekar och träningar kan du hitta bara du googlar lite.

Lycka till, jag vet det kan kännas jobbigt och svårt. Men promenader är ju bara några kissrundor hon behöver på dagen tills husse kommer hem igen.

tack :bow: till dig också.man får alltid goda råd här:)

Jag ska testa det där med skärpet imorgon då jag inte löst det där med rastningar imorgon.Hon är ju snäll i koppel,men inte fullt pålitlig brevid andra hundar vi möter,samt om det skulle hoppa fram en hare..Tack för tipsen,de är alla värdefulla nu:)

Sätt på henne ett halv eller helstryp när du är ute med henne just för oväntad tillfälle som hundmöte eller hare. På så vis hjälper det dig att ha ännu lite övertag.

Jag vet hur det är att ha en hund som motioneras men är kryckberoende. Men allt går nu för tiden, finns så mycket uppfinningar. :)

Är det något mer som ser omöjligt ut med eller utan hund så är det bara att slänga iväg ett pm. Jag har över ett år långt förhållande till kryckorna och har hittat lösningar på mycket. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 261
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 584
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 817
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka