Studsmatta

Sv: Studsmatta

Man kan landa ganska okontrollerat, speciellt om man krockar med någon.

Det blev två studsmattefrakturer i natt. Lyckligtvis ingen nackskada.

Vid vilken ålder är det vanligast med olyckor? Ganska hemskt egentligen att föräldrar itne övervakar studsmattan mer nogrant. För givetvis tycker jag att man borde hoppa en och en.

Vilka risker man tar med sina barn egentligen, för föräldrar till studsmattebarn har ju säkert regler om hjälm vid cykling och ridning och att itne cykla i traffiken förrän barnet är moget för det osv.
 
Sv: Studsmatta

Det är alla åldrar. I natt var det en som var född -03 och en som var född -02. Men det förekommer ända upp i vuxen ålder. Yngre barn kan ha svårare med motoriken och är kanske en aning överrepresenterade.

Du hinner inte stoppa ett fall om du inte är alldeles bredvid och barnet studsar åt ditt håll. Men det är klart, man kan ju övervaka att de bara hoppar en och en.
 
Sv: Studsmatta

Det är alla åldrar. I natt var det en som var född -03 och en som var född -02. Men det förekommer ända upp i vuxen ålder. Yngre barn kan ha svårare med motoriken och är kanske en aning överrepresenterade.

Du hinner inte stoppa ett fall om du inte är alldeles bredvid och barnet studsar åt ditt håll. Men det är klart, man kan ju övervaka att de bara hoppar en och en.

Det var det jag menade, att se till så de är en och en i alla fall. Då borde olycksrisken sjunka en del.

Eric och Isaac är födda 02 och 03 och jag skulle aldrig sätta dem på en studsmatta! Speciellt inte isaac, han om någon skulle flyga av fortare än man hinner blinka, säkert slå ihjäl sig också:crazy: :crazy:

Jag har barnens pappa och farmor på videofilm när de hoppar på en studsmatta, rätt kul att se faktiskt. Men strax efter den togs så krockade en 10 åring och en 9 åring så den ena av dem fick sys några stygn i ansiktet.
 
Sv: Studsmatta

Vi har inte skaffat någon än.
Om vi gör det så gräver vi nog ner den i en grop
och sätter på skyddsnät.

Min dotter får inte hoppa studsmatta hos andra
om inte jag eller någon annan vakande vuxen är med.

Hos en av min dotters kompisar hade de
ställt studsmattan intill ett växthus :eek:
hos en annan stod ett vasst järnrör upp ur marken
bredvid.
Ännu en kompis studsar ofta när hon är ensam hemma.
De har en extremt hög studsmatta.

Alla utan skyddsnät.
Det finns mycket kloka vuxna eller?
 
Sv: Studsmatta

Vi köpte studsmatta för två år sedan. Vi har högt säkerhetsnät runt. Oftast är dottern själv när det hoppas på studsmattan, men har hon någon kompis där har vi sagt ifrån att de bara får hoppa en och en.

Vi har också haft funderingar på att gräva ner studsmattan. Av någon märklig anledning har det bara inte blivit av än :crazy: Ska nog prata med maken om det så nästa gång grävaren kommer så blir det snabbt fixat :idea:
 
Sv: Studsmatta

Man undrar ju varför det måste vara så himla höga stödben på dem?? Kunde de inte vara hälften så höga redan från början? Och VARFÖR ingår inte skyddsnätet i paketet redan när man köper den?

Mina barn få allt nöja sig med min egen 90-centimeters studsmatta... :D Den är lagom hög och så liten att det bara får plats ett barn i taget på den....
 
Sv: Studsmatta

En fraktur hittills i kväll...

Blir mer och mer säker på att studsmatta inte är något för oss.

Grejen är att bästa kompisen har fått en, och de fick tydligen hoppa två åt gången på den. Och de har inget nät.

Jag ska ta och prata med min tjej, och kompisens mamma att min tjej inte får hoppa två och två iaf...
 
Sv: Studsmatta

Bra. Grejen är att om de kommer i otakt när de hoppar två så kan den ena ungen skjuta iväg den andra ungen ganska högt, och om det då dessutom blir snett så kan det gå illa. Därför max en unge på mattan!
 
Sv: Studsmatta

köpte en mellan modell förra året som används flitigt av våra pojkar på 5,13 och 15 år,dom får hoppa en i taget.
Han inte hänt någon olycka ännu.*peppar peppar*

Mvh Arabizar
 
Sv: Studsmatta

Jag måste lägga in en annan aspekt som tidigare trampolinhoppare (jättestudsmatta). Som någon nämnt tidigare i tråden har man ganska lång grundutbildning för att hoppa på studsmatta när det utövas som tävlingsgren. Det är många många saker man kan skada sig på med studsandet även om man "håller sig på mattan" (haha). Snedtramp, snedbelastningar, ryggskador med mera. Det är till exempel väldigt dumt för ryggen att hoppa och landa på knäna och upp igen, jag kan inte alla facktermer (kanske CillaW gör?), men jag vet folk som fått väldigt ont i ryggen av den typen av hopp.
Man belastar trots allt kroppen med större krafter när man studsar, och det kräver sin muskelmassa och balans för att vara säkert, men det blir ändå aldrig riskfritt.

Att hoppa fler än en på mattan är livsfarligt på den typen av studsmattor, dels för att, som någon sa, kommer ena ungen i otakt kan den andra flyga som ett mindre fyverkeri (kan bli rejält höga höjder på sånt, även om det är små barn som inte väger mycket). Även såna otakter leder till onormala slitningar på ryggen.

Man får inte glömma dock att studsandet är sjukt kul när man känner sig trygg på det. Mitt tips är att skicka iväg ungarna på riktigt akrobatikträning på trampolin ett tag innan man skaffar egen studsmatta, så barnen får lära sig "tänket" kring studseriet, till exempel hur man bromsar hoppen med knäna istället för ryggen, och vilka hopp som är farliga för kroppen även om det inte märks på kort sikt.
Sen kan man möjligen skaffa en studsmatta! Och hoppa en och en!

Lycka till
/Max - numera studslös
 
Sv: Studsmatta

Såg en helt ny teknik hos grannen till stallet igår. Fyra ungar, i tioårsåldern. Tre stycken hoppar högt och i otakt runt de fjärde som sitter i mitten....
 
Sv: Studsmatta

Våra grannar har en sådan till sina barn. Dom har verkligen jätte roligt. Dom har även nät runt sin.
 
Sv: Studsmatta

Jag måste lägga in en annan aspekt som tidigare trampolinhoppare (jättestudsmatta). Som någon nämnt tidigare i tråden har man ganska lång grundutbildning för att hoppa på studsmatta när det utövas som tävlingsgren. Det är många många saker man kan skada sig på med studsandet även om man "håller sig på mattan" (haha). Snedtramp, snedbelastningar, ryggskador med mera. Det är till exempel väldigt dumt för ryggen att hoppa och landa på knäna och upp igen, jag kan inte alla facktermer (kanske CillaW gör?), men jag vet folk som fått väldigt ont i ryggen av den typen av hopp.
Man belastar trots allt kroppen med större krafter när man studsar, och det kräver sin muskelmassa och balans för att vara säkert, men det blir ändå aldrig riskfritt.

Att hoppa fler än en på mattan är livsfarligt på den typen av studsmattor, dels för att, som någon sa, kommer ena ungen i otakt kan den andra flyga som ett mindre fyverkeri (kan bli rejält höga höjder på sånt, även om det är små barn som inte väger mycket). Även såna otakter leder till onormala slitningar på ryggen.

Man får inte glömma dock att studsandet är sjukt kul när man känner sig trygg på det. Mitt tips är att skicka iväg ungarna på riktigt akrobatikträning på trampolin ett tag innan man skaffar egen studsmatta, så barnen får lära sig "tänket" kring studseriet, till exempel hur man bromsar hoppen med knäna istället för ryggen, och vilka hopp som är farliga för kroppen även om det inte märks på kort sikt.
Sen kan man möjligen skaffa en studsmatta! Och hoppa en och en!

Lycka till
/Max - numera studslös


Tack för ett jättebra svar!!
 
Sv: Studsmatta

Man kanske bara kan gräva ner benen en bit
men vara säker på att den inte blir för låg så att
mattan dunsar i backen.
Skyddsnät verkar vara A och O

Det är ju roligt att studsa.
Jag kanske ger med mig och skaffar en om jag lyckas
ordna med säkerheten på ett tillfredsställande sätt.
 
Sv: Studsmatta

Våra grannar har en till sina barn, och alla grannskapets barn :angel: Den måste vara jordens mest flitigt utnyttjade studsmatta för på sommarhalvåret är det ständigt någon som hoppar, om det inte är natt eller skoltid. Åtminstone känns det så för oss som bor precis bredvid.....

Iaf, det verkar inte vara nån som har skadat sig hittills, det är tredje säsongen nu. Och de hoppar flera åt gången, utan skyddsnät. Ibland gör de volter och hoppar från altanen bredvid osv.

Fast det är inte så väldigt små barn, runt 10års åldern tror jag. Kanske har de ändå lite vett om hur man inte ska göra?

Så små barn som 02 eller 03 skulle jag inte våga släppa lös på en oövervakad studsmatta!

Jag är ändå rätt sugen på att köpa en studsmatta till oss. Inte för dpttern för hon är bara 1 år men det är ju så himla kul att studsa så jag och sambon vill gärna ha en egen. Man blir sugen när grannbarnen hoppar!
 
Sv: Studsmatta

Kan räkna frakturerna i kväll/natt också.

Azizi Hidaya har koll, verkar det. Det finns mycket man kan göra för att minska skaderisken.
 
Sv: Studsmatta

Vi ryttare kan också få frakturer av studsmattorna. Tänk bara att komma med sin häst i lugn och ro när det plötsligt bakom en häck har satts upp en studsmatta och det plösliga ljudet kan få pållen att välja annan väg. Håller man inte i sig då så.................
Ja, frakturer kan komma i alla mäjliga sammanhang. Man får vara beredd nu här på vårkanten och spana in var studsmattorna sätts upp. De kan komma fram plötsligt och på nya ställen.
Nån som har denna otrevliga erfarenheten att hästen reagerat på när ljudliga stojande härliga barns skrik o rop får hästen ur balans?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 725
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Bexzor
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 172
Småbarn Någon här som haft barn på en Waldorf förskola? Vad är det egentligen? Fördelar och nackdelar? Jag är inte så imponerad av de stora...
Svar
14
· Visningar
1 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp