Y

Yamaha

Jag ska försöka göra en lång historia kort...

Min man har en son i ett tidigare äktenskap. Vi kan kalla honom Jimmy. Han fick för några år sedan ett barn tillsammans med en tjej som inte är någon svärmorsdröm precis.. :crazy:

Det har hela tiden varit strul och det stackars barnet har bollats som en vante mellan föräldrarna. Nu har mamman flyttat till en annan stad tillsammans med barnet och hennes nye pojkvän utan att meddela pappan, dvs Jimmy. Han fick reda på det från skolan som fått ett brev från mamman. :eek:

Jimmy vill anlita advokat för att få hjälp med detta, men han har ingen hemförsäkring och det betyder tydligen att han inte har rätt till advokathjälp. :confused:

Snälla ni som kan det här, vad har han rätt till och vad kan han göra??
 
Sv: Strul!

Jag ska försöka göra en lång historia kort...

Min man har en son i ett tidigare äktenskap. Vi kan kalla honom Jimmy. Han fick för några år sedan ett barn tillsammans med en tjej som inte är någon svärmorsdröm precis.. :crazy:

Det har hela tiden varit strul och det stackars barnet har bollats som en vante mellan föräldrarna. Nu har mamman flyttat till en annan stad tillsammans med barnet och hennes nye pojkvän utan att meddela pappan, dvs Jimmy. Han fick reda på det från skolan som fått ett brev från mamman. :eek:

Jimmy vill anlita advokat för att få hjälp med detta, men han har ingen hemförsäkring och det betyder tydligen att han inte har rätt till advokathjälp. :confused:

Snälla ni som kan det här, vad har han rätt till och vad kan han göra??

Kan han inte skaffa en hemförsäkring då?
 
Sv: Strul!

Har de gemensam vårdnad?

De flesta hemförsäkringar har ett rättsskydd och även en karenstid innan den delen av försäkringen börjar gälla, det är olika mellan bolagen.

Har han inget rättsskydd via försäkring kan han själv bekosta ett juridiskt ombud.
 
Sv: Strul!

Kan man adressändra ett barn utan båda föräldrarna skriver under? Visserligen går det ju att förfalska en namnteckning...
 
Sv: Strul!

Klart man kan om bara en av dem har vårdnaden!

Dessutom kan folkbokföringen besluta om att folkbokföra ett barn på en adress mot den andra förälderns vilja om de efter utredning kommit fram till att barnet faktiskt bordär. Folkbokföringslagen säger att man ska vara folkbokförd där man bor och det går före föräldrabalken om att båda vårdnadshavarna ska besluta om vart barnet ska bo.
 
Sv: Strul!

Har de gemensam vårdnad?

Ja, dom har gemensam vårdnad. Barnet har även under längre perioder bott hos pappan eftersom mamman haft nog med sig själv och sina drogproblem, dock tror jag inte att hon drogar just nu.

Han vet om att han själv kan bekosta juridiskt skydd men grejen är att han inte riktigt har ekonomi till det.
 
Sv: Strul!

Om han är orolig för att barnet far illa hos sin mamma kan han göra en anmälan hos socialtjänsten där det bor.

Många kommuner har gratis juridisk rådgivning på biblioteket, jag tycker att han ska kolla upp om det finns på biblioteket där han bor.
 
Sv: Strul!

Dels är han orolig för barnets skull, dels är han orolig för att inte få träffa barnet. Eftersom hon flyttat utan att meddela honom så är det ju ganska uppenbart att hon inte vill att dom ska träffas.

Han vet inte var dom bor eller hur han ska få tag i dom.

Tack för tipset om biblioteket! :bow:
 
Sv: Strul!

Mamman kan ej göra adressändringens själv om det är gemensam vårdnad!Det lärde jag mig när jag och barnen flyttade!
Jag bytte kommun,det var ändå bara 1 mil,hade inte en tanke på att pappan behövde skriva på,jag skrev på och skickade in,då fick jag tillbaka att fadern var tvungen att skriva på!Och barnet,det var 15 år!
Om han inte skrev på,så skulle det göras någon slags utredening om hemvist!
Nu var det inga problem,han skrev på!
Men han bör ha fått papper från skattemyndigheten,annars är hans namnteckning förfalskad!
Ring absolut skattemyndigheten!
 
Sv: Strul!

Om han inte kan få reda på var de bor, så kan de väl inte ha gemensam vårdnad gissar jag. För annars måste hon ha flyttat utan att ha anmält det till skattemyndigheten?
 
Sv: Strul!

Har han ringt till folkbokföringen för att få reda på vart de är skrivna?

Det är offentliga uppgifter som lämnas ut om en person inte har skyddad adress.
 
Sv: Strul!

Har han ringt till folkbokföringen för att få reda på vart de är skrivna?

Det är offentliga uppgifter som lämnas ut om en person inte har skyddad adress.

Förlåt att jag inte skrivit på ett tag, har varit lite mycket nu.. :crazy:

Ja, han har ringt folkbokföringen. Dom kan inte hjälpa honom eftersom hon inte ändrat sin adress!! Hon står fortfarande skriven på sin gamla adress. Folk har varit dit och tittat in genom brevinkastet och där ligger massor med post.

Den gamla lägenheten betalades av soc och dom betalar den fortfarande fast hon inte bor där, hon har ju inte meddelat dom något. Pappan har fått reda på i vilken skola barnet går men vet ej fortfarande var dom bor. Av skolan fick han veta ett bynamn men inget telefonnr. Dom kan inget säga pga tystnadsplikt, säger rektorn.
Samtidigt är hon jäkligt nervös för skolan gjorde fel som inte kollade med pappan när barnet blev inskrivet.
 
Sv: Strul!

Om han inte kan få reda på var de bor, så kan de väl inte ha gemensam vårdnad gissar jag. För annars måste hon ha flyttat utan att ha anmält det till skattemyndigheten?

Ja, hon har flyttat utan att anmäla det någonstans. Dom enda som fick veta att dom hade flyttat var barnets skola.
 
Sv: Strul!

Ring absolut skattemyndigheten!

Men vad kan dom göra??
Pappan har ringt överallt, till och med till polisen eftersom detta faktiskt är olagligt; hon har rövat bort hans barn!!!
Men ingen kan göra någonting så länge dom inte vet var dom bor.
Och ingen verkar vara villig att lägga två strån i kors för att ta reda på det heller! :mad:
 
Sv: Strul!

Skolan ska lämna ut information om elever till elevens alla vårdnadshavare.

Skolan får inte ta emot elever om inte alla vårdnadshavare skrivit under ansökan.

Soc får tyvärr inte tala om den nya adressen.

Jag vet inte hur det funkar med posten idag, men han kan pröva att ringa dit och kolla ifall de lämnar ut uppgifter om eftersändning.
 
Sv: Strul!

Skolan ska lämna ut information om elever till elevens alla vårdnadshavare.

Skolan får inte ta emot elever om inte alla vårdnadshavare skrivit under ansökan.

Soc får tyvärr inte tala om den nya adressen.

Jag vet inte hur det funkar med posten idag, men han kan pröva att ringa dit och kolla ifall de lämnar ut uppgifter om eftersändning.

Skolan har gjort fel från början, det vet vi och det vet skolan också, det är därför rektorn var nervös i kontakten med pappan.

Precis idag fick jag veta att barnet har inte gått i skolan överhuvudtaget sedan skolan började, ingen vet var barnet eller familjen finns. Jag tycker att det här känns otäckt, vem vet vad som händer, liksom??

Men VARFÖR får inte soc tala om den nya adressen??? Han är ju far till barnet och dom har gemensam vårdnad? Om inget annat beslut ligger till grund så måste han ju ha lika stor rätt till sitt barn som hon?? Varför får han ingen hjälp från samhället med det här?

Vi ska ringa honom och tipsa om posten, tack för tipset. :bow:

Advokaten vill skicka mamman en delgivning men det går ju inte eftersom det inte finns någon adress.

Hur kan man bara få känna sig så här maktlös?? :cry:
 
Sv: Strul!

Vet han att hans barn inte gått i skolan tycker jag att han ska anmäla detta till soc där barnet är folkbokfört. Antar att barnet är skolpliktigt och kan inte mamman se till att det går i skolan gör hon som boendeförälder fel.
 
Sv: Strul!

Om hon hade haft eftersändning så hade automatiskt skattemyndigheten vetat vart hon hade flyttat.

Det de kan göra är att ringa brevbärarkontoret i det området/byn som hon troligen har flyttat till, det är inte troligt att de lämnar ut de uppgifterna (tystnadsplikt), de enda, vad jag vet, som vi (brevbärare) får lämna uppgifter till är polisen och soc. men då ska det motringas innan vi får lämna ut de uppgifterna.

Försök få polisen att göra detta!!

Och åk till skolan och se till att prata med rektorn!!! Svårare att avfärda någon som står framför en än att göra detsamma med någon i telefon.
 
Sv: Strul!

Det kallas för "egenmäktigt förfarande med barn" om jag inte missminner mig. Eftersom det är brottsligt borde ju "Jimmy" få stöd av polismyndigheterna!?

Usch vad illa det är när barn hamnar i kläm!!! :cry:
 
Sv: Strul!

Nej, inte om hon har tillfällig eftersändning.

Jag arbetade på folkbokföringen för 20 år sen och då var posten tvungen att lämna ut adresser till oss, men hur det fungerar nu när posten är bolag vet jag inte. Idag jobbar jag på soc och får ut de adresser jag önskar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Jag skriver här för jag skulle vilja ha råd hur en anhörig (mamman) ska göra, eller var hon kan söka hjälp. Hon är separerad och...
Svar
15
· Visningar
1 716
Senast: Luff
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 466
Senast: Killaloe
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 481
Senast: Ramona
·
Övr. Barn Bakgrunden till den här tråden är ett verkligt, aktuellt fall, som fått mig att fundera på hur systemet fungerar i verkligheten. Tanken...
Svar
10
· Visningar
1 455
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp