Stressad och förtvivlad hund

Aningsfull

Trådstartare
Vad ska man göra när man har en hund som mest bara blir förtvivlad av att få saker? Ger man henne ett ben så lägger hon sig och äter, det är när hon är less som problemen kommer. Hon springer runt och skriker och gnäller och försöker gräva ner sitt ben på diverse ställen, men blir sällan nöjd. Mamma och pappa blir inte heller så nöjda då hon desperat försöker gräva ett hål i trägolvet eller skinnsoffan. När hon väl lyckats gömma sin skatt är det lugn och frid, tills någon/hon själv råkar hitta den igen. Då är det samma procedur igen och en mycket olycklig hund.
Ibland kommer hon med saken hon försöker gömma till oss, som om hon söker hjälp. Men samtidigt funkar det inte att vi tar det ifrån henne, för då hänger hon efter oss och ska ha tillbaka det och gnäller över det.

Vad ska man göra i ett sånt läge? Man vill ju inte gärna ta bort hennes leksaker och tuggben, men samtidigt är det ju ett väldigt stressmoment för henne. :confused:

Sv: Stressad och förtvivlad hund

Ge henne mindre ben som hon äter upp direkt.

Sv: Stressad och förtvivlad hund

Aningsfull skrev:
Ibland kommer hon med saken hon försöker gömma till oss, som om hon söker hjälp. Men samtidigt funkar det inte att vi tar det ifrån henne, för då hänger hon efter oss och ska ha tillbaka det och gnäller över det.

Jag skulle ha tagit benet iaf, antingen så fort hon slutat tugga på det, eller kanske t.o.m. INNAN hon slutat tugga (för det är ju när hon slutat tugga på det som hon blir stressad). Om hon gnäller och hänger efter er - låt henne göra det tills hon inser att det inte ger något. Då slutar hon nog med det.
I mina ögon är det ingen skillnad på ben eller "roligaste leksaken", i båda fallen är det jag som bestämmer när och hur och var hunden ska ha tillgång till dem. Tror att jag får en lugnare hund genom att inte begära av henne att hon ska bestämma allt och ha koll på alla sina saker hela tiden.

/JES

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård