stressad hund

A

annizz

Jag har en hund hemma och han kan bli så otroligt stressad ibland, tex om man ska gå ut och gå, då hoppar han å är jätte stressad och drar så in i sjutton dom första 100 metrarna.. sen när man åker på utställning är han jätte stressad.. vet inte vad jag gör för fel, försöker lugna ner honom men det går inte.. vill gärna ha tips

Sv: stressad hund

Först och främst tycker jag att du ska se över om hunden får tillräckligt med aktivering, anpassad till ras/ålder och individ.

Sedan kan en bra början kan vara att lära hunden att när du tar fram kopplet så betyder det inte alltid att ni ska ut och gå.

Tex, att sätta på hunden sitt halsband och sedan ignorera den och göra något annat en stund innan promenaden.
*Plocka fram kopplet, gå genom huset och lägg det någon annan stans.

Jag tror först och främst att hunden behöver lära sig att kopplet inte alltid betyder promenad.
Det kan ta tid, men när den gjort det hade jag nog testat att sätta mig och ta det lugnt med min hund ett par meter utanför boendet innan vi fortsätter promenaden.

En hund som gör allting likdanat varenda dag vill gärna skynda sig igenom det. Pga att den vet vad som ska göras och hända.

Får se om du får lite mer svar.

Jag tycker lite tvärsemot och att man VISST kan ta koplet när man ska ut...hundar läser av DIG..din sinnesstämning när du hämtar i detta fallet kopplet, DU utgår från att : Nu blir den så där vild igen och "stressar" upp dig och din hund plockar upp dina signaler direkt.
Ta det lugt och utgå från att det kommer att BLI lugnt. hämta kopplet, be din hund sitta, yr den runt så hänger du bara tillbaka kopplet och gör nåt annat. gör samma procedur igen, be hunden sitta...när den sitter snällt o lugnt kan du koppla och gå ut...NÄR du g¨år ut ska hunden gå EFTER dig...DRAR den ut dig går du in igen och sätter hunden...och så håller du på ..lugnt och pulsen i normal takt...du behöver inte säga nåt...bara vara.

Känner du att hunden stressar upp sig vid beröm så strunta i o beröm den....när den är lugn kan du stryka den och säga att den är duktig.

Min hund har MKT motor och beter sig väl ungefär som du beskriver...Mitt enda recept på detta är att aktivera hunden, spår och sök t ex, motionera den men med måtta och sist, men inte minst - lydnadsträning. Kontrollbitarna är så mkt viktigare på en hund med mkt motor.

Själv tycker jag att lydnad är rätt trist och eftersom jag varit lat i det avseendet de senaste två åren så får jag lov att leva med hans "ofog" också. Det finns liksom inga direkta genvägar tyvärr. Hade jag känt till några sådana så hade jag genast använt mig av dem:D:o - och tipsat dig förstås...

nu har jag testat det och de funkade jätte bra, han var helt tossig i början men lugnade ner sig en hel del till slut och lyssnade verkligen på mig när vi var ute och gick! Han gick t.o.m fot efter en kort stund så tack för hjälpen!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 351
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18