Strävhåriga hundar.

Sv: Strävhåriga hundar.

Det är ju just det, utställningsbiten.:smirk:

Jag har 3 schnauzer. De ställs ut men springer också här på gården och skitar ner sig :D
Det benhåret de har tycker inte jag ställer till det om de blir lite leriga eller så. Är bara att torka med en handduk som på en korhårig hund ;)

Jag har 3 schnauzer. De ställs ut men springer också här på gården och skitar ner sig :D
Det benhåret de har tycker inte jag ställer till det om de blir lite leriga eller så. Är bara att torka med en handduk som på en korhårig hund ;)

Det är väl mest att utställningsklippta schnauzrar inte tilltalar mig utseènde mässigt.
Sen känner jag mig själv och jag tycker väldigt sällan att en hund är "ful".
Och absolut inte ens egna.:)

Det är väl mest att utställningsklippta schnauzrar inte tilltalar mig utseènde mässigt.
Sen känner jag mig själv och jag tycker väldigt sällan att en hund är "ful".
Och absolut inte ens egna.:)

ja, då hjälper det ju inte med att torka lite :angel:

jag har aldrig tävlat lydnad med mina riesen,bara ställt ut lite!har gått nån enstaka kurs på bruks,inte många,Har tränat mina hundar själv till en perfekt vardagslydnad,utan några som helst problem,samarbetsvillig,någon av mina tidigare riesen lärde jag även att spåra!så det med tävlingslydnad kan jag ej svara på!men jag har alltid haft o fått beröm för väluppfostrade hundar,har nästan alltid mina hundar lösa,kommer det en hund/människa/djur,så en vissling o hunden har kommit,så min uppfattning är en lättlärd o villlig ras!Inte för vild o stressad heller!alldeles perfekt hästhund,orkar att hänga med på ridturer,ja bara positivt!nu har jag en risen som ligger o glor på mig,är gå-ut-sugen!

Generellt sätt kan man säga när det gäller schnauzer och dv.schnauzer är att dvärgarna har betydligt mer benhår och under bröstkorgen än schnauzern. Och man kan trimma ner de rätt mycket när man ställer ut också. Min Leia har inte speciellt mycket benhår och annat taffs...
Leiadegerfors1.jpg

Men du kanske ändå tycker att det är för mycket?

När det gäller arbetsglädje och motivation tycker jag att du ska kolla upp föräldrardjuren och se hur dom är, min erfarenhet är att olik linjer har olika mycket av det. Tycker även att schnauzern har mer motor än dv.schnauzern även om det finns undantag.

Det var faktiskt "mer" okey på bilden du visade.:)
Saken är den att det jag är upphakad på är just skägget.
Just nu har jag hittat ganska många raser som jag skulle kunna tänka mig i nertrimmat format, fast det bertyder att jag får lägga utställningbiten på hyllan. :cool:

Frågan är då, hur blir pälsen på en helt nerklippt schnauzer, pudel, cocker osv när man "sparar" ut den igen?

Går det någonsin att få den i utställningskick, eller är den "förstörd" för det ändamålet?

Svarar bara för schnauzer eftersom det är enda rasen jag känner till... Klipper man den en gång brukar det gå att fixa till efter några trimmningar men räkna med att det tar ett tag. Hundar som är klippta många gånger är dock svåra att få fina igen. Pälsen blir ju mjuk och stöter inte bort smuts och vatten utan suger åt sig. Vet man från början att man inte vill trimma tycker jag att man ska kolla efter en annan ras.

Dåså, tycker faktiskt du ska kolla lite på schnauzern. Den har ju som sagt var oftast mindre skägg och benhår än dvärgarna. Väldigt roliga att jobba med, iaf de som jag stött på.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 458
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18