Strävhåriga hundar.

Sv: Strävhåriga hundar.

så går det när man har jobbat natt och inte sovit nåt. jag kan ju inte ens läsa... men hur vanliga är de strävhåriga holländska då? det finns ett gäng långhåriga uppe i sundsvallstrakten vet jag, men det fanns inte så många totalt sett. strävhåriga borde väl vara ännu ovanligare?

Jag måste iaf lägga min röst på Schnauzer ( fd mellan )..

Har haft en tidigare och jag har aldrig haft en sådan rolig hund...

Vi tävlade i Lydnad tom 3:an tror jag det var ( länge sedan nu ), agility och spårade mycket...

Han ställde upp på allt, en riktig allround hund.

Sitterpvgen.jpg

Han blev klippt efter Riesen-Schnauzer modellen eftersom vi inte ställde ut...

vad säger du om wheaten? de strävhåriga är riktigt söta faktiskt :). de verkar funka bra som allroundhundar också, känner till ett flertal som tävlas i både lydnad och agility.

Hur mycket aktivitet vill du ha?
Fullt ös medvetslös?
Strh vorsteh - megamycket aktivitet!
Svår att lugna men mycket duktig när man fått det att klicka till.
Sen i utvecklingen, den är valp länge!

Jag har en wheaten som jag tävlar i lydnad. Vi ska även starta apellklass till hösten är det tänkt.

Urtrevliga hundar, men jag skulle inte kalla dem strävhåriga;)

De fäller inte och man kan lätt lära sig klippa en hyfsat snygg frisyr.

Hur mycket aktivitet vill du ha?
Fullt ös medvetslös?
Strh vorsteh - megamycket aktivitet!
Svår att lugna men mycket duktig när man fått det att klicka till.
Sen i utvecklingen, den är valp länge!

Vorsteh är ju helt underbara hundar, men tyvärr jagar jag inte.
Mina nuvarande hundar håller mottot "Fullt ös medvetslös".
Jag vill ha en aktiv hund, med lite fart i.

Schnauzer, Helklart! :bow:

Jag har dvschnauzer som är strax 8 månader! Lättlärd hund med mkt energi! Tova, som är min lille, hon är rätt gapig, men vi har heller aldirg tagit tag i detdära med skällandet :angel:. Men det går ju att fostra dem så att de inte skäller!

Vi har börjat med agility lite lätt, (hon är ju bara 8 månader, så tunnel o slalom har vi börjat med!) Hon kan springa igenom tunneln på kommando och slalom går nästan snart! :D Men en otroligt lättlärd hund är rasen!

Tysk jaktterrier är ju också en trevlig ras! Man behöver ju inte ha dem till jakt om det så ska vara! en jätte trevlig ras! :D

Det finns även Strävhårig Foxterrier! ;) Vi visste inte ifall vi ksulle välja en Foxxy eller en schnauzer! En otroligt trevlig hund!

Men dete finns väl även strävhårig Jack Russel??? eller, jag vet inte... Tror min kompis hade en såadan! xD

Jag funderade lite på Mudi.
Det verkar vara en hund med det jag vill ha.

En hund med lite djävlar anamma! Följsam, stor portion kamp och leklust. Mkt will to please, aningen reserverad, dock mkt skällig om det inte tränas from scratch.
Negativt är väll att dom är ganska skarpa/vassa.

Du har inte funderat på en lapsk??

De har alla egenskaper du är ute efter ;)

Fast de fäller ju 2 ggr/år :angel:

Du har inte funderat på en lapsk??

De har alla egenskaper du är ute efter ;)

Fast de fäller ju 2 ggr/år :angel:

Klart jag har funderat på en lapsk.:D(Det är ju mig vi pratar om)
Jag var tillomed iväg och hälsade på ett gäng, hur trevliga som helst.

Mkt mindre än vad jag trodde?!

Dock är jag tveksam till pälsen, nu när jag börjar få sånna starka känningar på Gingers päls. (Han som ändå är någorlunda kort/slät)

Kan ju i alla fall peppa dig med att jag känner inte av Minervas päls trots superallergier mot allt möjligt, inklusive hund och skulle det inte funka, så kan du du alltid sätta jycken på nästa tåg till ödeskogen ;) :angel:

I ditt fall skulle jag i såfall satsa på den släthårigare varianten och inte på den långhåriga, som Minerva är..

Kan ju i alla fall peppa dig med att jag känner inte av Minervas päls trots superallergier mot allt möjligt, inklusive hund och skulle det inte funka, så kan du du alltid sätta jycken på nästa tåg till ödeskogen ;) :angel:

I ditt fall skulle jag i såfall satsa på den släthårigare varianten och inte på den långhåriga, som Minerva är..

Nej precis, den slätare var jag ju inne på sist vi pratade om lvh.
När jag bestämt mig, så kan ju en bra idè vara att spendera en heldag inomhus med rasen, så jag verkligen känner av hur min allergi vill ha det.
Bra att veta att ödeskogen finns till hands.:D:bow:

Då är du ju bara drygt 5 mil bort ju :D

Det är ju ingenting :p

Nej precis!;)
Det finns en uppfödare av Lvh här borta i kröken som jag skulle kunna göra ett besök hos också.
Är himla sugen på Irländsk terrier och Airedale också, men jag tror en Lvh är mer lättjobbad och arbetsvillig.
Rätta mig om jag har fel.
Mudin verkar vara en "jäkla hund", men rasen är så liten i Sverige så det känns ännu väldigt osäkert.
Just att det är skarpa hundar, vässade som jag så fint brukar säga.:d

Jag gillar det, men till viss del.:cool:

Utifrån de jag har träffat under årens lopp och baserat på den lilla jag har här hemma, så kan jag bara säga att bättre/lämpligare (eller hur man nu ska säga) hund att träna lydnad med på "normal nivå" får man nog leta efter.

Därmed inte sagt att man inte kan komma långt med en lapsk om man vill i diverse grenar, för det finns ett rätt stort antal tjänstehundar inom olika grenar av brukset.

Sammanlagt i Norge och Sverige finns det ca 450 LVh och % sett så är det rätt många som kommit sig högt upp :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 458
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18