Strävhåriga hundar.

Sv: Strävhåriga hundar.

Jag funderade lite på Mudi.
Det verkar vara en hund med det jag vill ha.

En hund med lite djävlar anamma! Följsam, stor portion kamp och leklust. Mkt will to please, aningen reserverad, dock mkt skällig om det inte tränas from scratch.
Negativt är väll att dom är ganska skarpa/vassa.

Pumi då, kan det vara något? Har själv kikat lite på den rasen.

Pumi då, kan det vara något? Har själv kikat lite på den rasen.

Dom är förjäkla söta.
Det köper man inte en hund för, men jag tycker att dom faktiskt har visat framfötterna mer och mer det senaste.
Framförallt i freestyle, och lydnadsnisse som jag är så är ju det ett +.

Jag känner mig lite "omöjlig" inför detta, då jag velat lääänge på vilken ras som ska bli min nästa.
Och när jag äntligen bestämt mig för att det ska få bli en till schipperke, jo då börjar allergin att krångla.

Möjliga hundar som jag ska kika lite mer på är nu :

Airedaleterrier (Snygg rejäl hund, aningen envis men mkt trevlig)
Lapsk Vallhund (Följsam, arbetsvillig, läraktig vän)
Wheaten (Gillar dock inte utställningsfrisyren)
Mudi (Aningen för labila och skarpa?)
Pumi (Skojig, söt, arbetsmyra)

(Wheaten)

Du behöver inte klippa utställningsfrisyr (om du inte tänker ställa förstås).
Har sett ett par som är helt nerklippta och de var fina.

Har du tittat på strävårig ungersk vizsla?

Jättetrevliga, okomplicerade och arbetsvilliga hundar. De påminner ju lite om Vorsteh i typen, men inte alls i temperamentet. Viszlan är betydligt lugnare, och trivs, trots att det är en avlad jakthund, väldigt bra med "vanlig" lydnads /agility etc träning som aktivering.

De strävhåriga påstås dessutom ha ett lite mildare temperament än de korthåriga.

Finns ingen uppfödare i Sverige (vad jsg vet), men det finns ett par stycken i Danmark, vet att det kommer två kullar här i juli månad.

Jag har en wheaten som jag tävlar i lydnad. Vi ska även starta apellklass till hösten är det tänkt.

Urtrevliga hundar, men jag skulle inte kalla dem strävhåriga;)

De fäller inte och man kan lätt lära sig klippa en hyfsat snygg frisyr.

de finns ju i två hårlag. en mjuk och fluffig (amerikansk) och en strävare och lockigare (irländsk). jag tycker faktiskt att de sträva är sötare. det blir lätt lite gorillalook på de utställningsklippta fluffiga hanarna.

pumis kan vara skarpa som fan. man ska inte låta sig luras av deras söta uppsyn. har hört av en pumiägare att de enligt en ny rapport om olika rasers mentala egenskaper ligger mycket högt i bl a aggressivitet.

de finns ju i två hårlag. en mjuk och fluffig (amerikansk) och en strävare och lockigare (irländsk). jag tycker faktiskt att de sträva är sötare. det blir lätt lite gorillalook på de utställningsklippta fluffiga hanarna.

Jag vet att det finns två typer av pälsar. Men den irländska är inte sträv. Det ska den inte vara iaf.

men hur man än klipper en sån ser de aldrig ut som fluffarna.

mysgrisen: sträv är väl kanske inte rätt ord nej, men det är en helt annan kvalitet på den pälsen än den fluffiga. hårdare kanske är ett bättre ord?

pumis kan vara skarpa som fan. man ska inte låta sig luras av deras söta uppsyn. har hört av en pumiägare att de enligt en ny rapport om olika rasers mentala egenskaper ligger mycket högt i bl a aggressivitet.

pratade med pumiägaren idag igen. enligt henne finns det inte en enda pumi i sverige som är uppe på elitnivå, och konkurrerar där, som inte är kastrerad. så väljer du pumi, skaffa då en tik.

Vår schnauzer är "brukstrimmad" som jag kallar det.
Då vi har stall och han gärna "hjälper" mig att mocka och annat har vi låtit trimma ner både benhår och skägg till ganska kort.
Jag tycker att han är stilig ändå och hittills har ingen sagt någonting om trimningen,
Nu är vi ju inte på utställning förstås, så där skulle nog flera ha åsikter om det.

Vår schnauzer är "brukstrimmad" som jag kallar det.
Då vi har stall och han gärna "hjälper" mig att mocka och annat har vi låtit trimma ner både benhår och skägg till ganska kort.
Jag tycker att han är stilig ändå och hittills har ingen sagt någonting om trimningen,
Nu är vi ju inte på utställning förstås, så där skulle nog flera ha åsikter om det.

Det är ju just det, utställningsbiten.:smirk:

pratade med pumiägaren idag igen. enligt henne finns det inte en enda pumi i sverige som är uppe på elitnivå, och konkurrerar där, som inte är kastrerad. så väljer du pumi, skaffa då en tik.

Pumi tilltalar mig inte utseendemässigt.Jag får nog stryka allihopa förutom Lvh, ju mer jag tänker desto säkrare blir jag på att dom inte är så fina som jag tycker vid en första blick.
Ska det vara så svårt att hitta en hund med tilltalande yttre + egenskaperna jag vill ha i? :D

Cathepsin

Ungersk Vizsla jaaa..:d
Här kom vi in på en öm punkt, jag fullkomligt avgudar den rasen. Att jag helt glömt bort den?:o
Min fd sambo hade en släthårig liten dam, det var en riktig kanonkula det. En riktig arbetsmaskin, stojig, vild och galen. Men ack så go.
Försökte verkligen vara till lags jämt.
Plockade du fram en godis så att hon såg, så satte hon sig, la sig, dansade, vinkade, rullade runt och gjorde alla möjliga konster innan du ens hunnit säga något.
Nu var hon bara 1 år vid det tillfället och aningen cocoloco.:)

Att temperamentet skiljer sig mellan slät och sträv har jag däremot aldrig hört?

Senast ändrad:

Jag har bara erfarenhet av de strävhåriga vizslorna, har hört av ägare/uppfödare till dessa att de strävhåriga ska vara en aning "mildare" i humöret, men som sagt, har eg. ingen egen uppfattning för hurivida det stämmer eller ej.

Danska vizslaklubben har en hemsida som heter http://www.danskvizslaklub.dk Där finns lista med uppfödare, samt lista över kommande kullar. (kommer iaf en planerad kull i Köpenhamnsområdet i början av juli)
Man får importera valpar under 12 veckor, från Danmark, utan rabiesvaccination (fullständiga regler finns på jordbruksverkets hemsida.

Kan helt klart rekommendera rasen, och det låter ju som om den passar ganska väl in på beskrivningen av vad du vill ha.

Ja som det är nu så tränar jag lydnad på lite hobbynivå, med moment ur 2an m.m.
Funderar på om jag kommer att fortsätta och vilja gå längre? Nu är jag nöjd som det är, men man vet ju aldrig i framtiden.

Anledningen till det plötsliga "bytet" till strävhår är pga min allergi. Det är just pälsen som blir liggandes på golv,bord och alla ytor som framkallar min allergi.
Eftersom jag städar väldigt ofta så är den lindrig, men min läkare varnade mig för att medicinerna kan sluta verka om jag påfrestar den för mkt. Kort skrivet.

Funderade även på mkt korthåriga hundar ex. whippet.
Har samma problem som du! Är överkänslig mot långhåriga hundar! Korthåriga klarar jag hur bra som helst. Har haft greyhound i över 15 år :) En whippet kan säkert också passa dig bra. Vet en hel del som tävlar och tränar lydnad med dom :)

Har samma problem som du! Är överkänslig mot långhåriga hundar! Korthåriga klarar jag hur bra som helst. Har haft greyhound i över 15 år :) En whippet kan säkert också passa dig bra. Vet en hel del som tävlar och tränar lydnad med dom :)

Jag har korthåriga hundar jag med, det är den ena av dom som jag känner av mest. Han har en förskräcklig "labbe" päls som sätter sig, och yr runt överallt.

jag har haft riesenschnauzer i 24 år,en kanonhund tycker jag,funkar med barn,hästar,lydnad!den rasen har passat perfekt för mig!min är lugn o stabil inne,och ute kan hon få världens ryck,men ändå kontaktbar!underbar ras!

jag har haft riesenschnauzer i 24 år,en kanonhund tycker jag,funkar med barn,hästar,lydnad!den rasen har passat perfekt för mig!min är lugn o stabil inne,och ute kan hon få världens ryck,men ändå kontaktbar!underbar ras!

Ja riesen har jag kikat på lite förut. Fast min erfarenhet har inte varit så bra just med lydnadsbiten.
Du får gärna berätta mera.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 458
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18