MJLee
Trådstartare
Jag kan nog inte svara på frågan som så, så jag svarar inte alls på problemet med att ha råd med bra mat, eller kunskap att laga den (någon kommer här att komma in med en kommentar om bönor och linsgryta snart), men tänker mer på mackor i sig.
Jag är osäker på om det är direkt dålig mat med mackor och fil? Jag gillar själv absolut att äta ett par mackor till middag någon gång ibland och känner mig väldigt osäker på varför det skulle vara dåligt. Redan i gamla romarriket levde man ju på bröd och skådespel skämt åsido så är det väl inga större fel på rågsurdegsbröd, olja, ost och oliver om man säger så.
Absolut kan bröd med tillbehör vara nyttig mat! Det var fö en stor del av arbetarnas diet för inte så länge sedan. Kan verkligen rekommendera en serie, Victorian Bakers som finns på youtube där man pratar just om hur stor del matintaget bestod av bröd. Vilket även dåtidens arbetare behövde eftersom de gjorde av med så mycket kalorier.
Solmogna tomater, grovt rågbröd, olivolja och en god ost är både gott och nyttigt och mättande. Men jag tänker mer på limpsmörgåsar med korv och ost och sötad fil.