Större hjul i fram, eller lika stora hjul, maratonvagnar

Rialavargen

Trådstartare
Vad föredrar ni på era maratonvagnar.
1) större hjul i fram
2) lika stora hjul, fram som bak.

Om det primära är att "fritidsköra" och inte tävla, vad skulle ni rekomendera mig att välja.

Sv: Större hjul i fram, eller lika stora hjul, maratonvagnar

En längre vagn går lite lugnare.

En kortkort vagn som är så hoptryckt att bakhjulen måste bli mindre för att framhjulen ska få plats går att vända satan så snävt med.

Med mindre hjul i bak kan groomen gör mer aktivt jobb i och med att där är mer plats över hjulen att hänga och väga på med lägre tyngdpunkt. Det går dessutom att lätta på bakvagnen så att den slänger ut extra för de som kör extremt.

En riktigt kort vagn har nästan behov av groom eller en massa extravikt i bak för att gå stadigt överhuvudtaget. Men skojiga vagnar är det!

En annan sak är att korgen eller vad man ska kalla överdelen på vagnen inte ligger för långt fram på framaxeln, något den ibland gör på extremvagnar för att få mindre vikt på bakvagnen. Den blir då ännu mer beroende av en aktiv groom för att hållas stadigt när man svänger mer än säg 45 grader, eller gör helomvändning. En fördel kan vara att handen är mitt över vändskivan vilket förenklar att behålla en ständig kontakt med hästen enligt vissa.

Provåkte en variant på vagn en gång där vändskivan var mitt under fötterna i stället och urtaget för framhjulen var i knävecket, ingen plats för låda under kuskbocken. Dvs lite lägre byggd och lite längre med likadana hjul både fram och bak. Kändes väldigt trevlig att åka med. Men givetvis inte lika vändbar, det är en kompromiss hur man än gör. Men till att nöta väg och träna så skulle jag föredra en sån som alternativ till skogsvagnen med 8 hjul som jag idag använder till allt som jag kör med vagn. Jag tävlar ju då inte.

Ptr

Tack för svaret.
Vad ger då en vagn med fyra lika stora hjul för effekt? Många av vagnarna visas upp så på de olika hemsidorna jag har kikat på.

De tillhör i regel de lite längre. Större diameter ger med bättre gång mot ojämnheter men lite högre tyngdpunkt.

Förutom det vad du ska ha vagnen till och de exempel som jag räknat upp så går det mode i detta med.

Men likadana hjul så räcker det med ett reservhjul om man nu vill ha det.

Ptr

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 248
Senast: sorbifolia
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 749
Senast: Sezziyanen
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama