Sv: Större hjul i fram, eller lika stora hjul, maratonvagnar
En längre vagn går lite lugnare.
En kortkort vagn som är så hoptryckt att bakhjulen måste bli mindre för att framhjulen ska få plats går att vända satan så snävt med.
Med mindre hjul i bak kan groomen gör mer aktivt jobb i och med att där är mer plats över hjulen att hänga och väga på med lägre tyngdpunkt. Det går dessutom att lätta på bakvagnen så att den slänger ut extra för de som kör extremt.
En riktigt kort vagn har nästan behov av groom eller en massa extravikt i bak för att gå stadigt överhuvudtaget. Men skojiga vagnar är det!
En annan sak är att korgen eller vad man ska kalla överdelen på vagnen inte ligger för långt fram på framaxeln, något den ibland gör på extremvagnar för att få mindre vikt på bakvagnen. Den blir då ännu mer beroende av en aktiv groom för att hållas stadigt när man svänger mer än säg 45 grader, eller gör helomvändning. En fördel kan vara att handen är mitt över vändskivan vilket förenklar att behålla en ständig kontakt med hästen enligt vissa.
Provåkte en variant på vagn en gång där vändskivan var mitt under fötterna i stället och urtaget för framhjulen var i knävecket, ingen plats för låda under kuskbocken. Dvs lite lägre byggd och lite längre med likadana hjul både fram och bak. Kändes väldigt trevlig att åka med. Men givetvis inte lika vändbar, det är en kompromiss hur man än gör. Men till att nöta väg och träna så skulle jag föredra en sån som alternativ till skogsvagnen med 8 hjul som jag idag använder till allt som jag kör med vagn. Jag tävlar ju då inte.
Ptr