Glimfeather

Trådstartare
Är för tillfället jäkligt sugen på storpudel. Finns det något ståtligare?

Ni som kan: Berätta om pudelns alla för- och nackdelar. Vad kräver en pudel av sin ägare? Vad ska man tänka på när man väljer uppfödare? Sjukdomar? Och naturligtvis bilder!

Sv: Storpudel

Jag är uppvuxen med en storpudel. Han fanns i familjen när jag föddes, och levde tills jag var 9 år. Den stora nackdelen med pudel (tycker jag) är givetvis pälsvården. Den där enorma pälsen bara MÅSTE ju skötas, annars blir den bedrövligt tovig och ful på kort tid.... Vi hade dock vår pudel ganska kortklippt (ingen utställningshund, och dagliga skogspromenader, så det var väl det mest praktiska för att slippa få in hela skogen i vardagsrummet...).

Jag minns vår hund som en glad, lekfull hund med mycket "spring i benen". Dock rätt så egensinnig och med mycket bestämda, egna idéer om saker och ting. Det var liksom inte alltid han nedlät sig till att leka med barnet i familjen (dvs mig).... Skulle nog (trots egensinnigheten) säga att pudel är en perfekt familjehund, inte särskilt "svår" på något sätt, utan en trevlig familjemedlem!

Ja, det är ju det där med pälsen. Har bar haft beardisar hittills, men dem är det ju bara att borsta. En pudel ska klippas också! Och dessutom fönas och borstas om de blir våta :D Men jag tänker nog ha min nedklippt i så fall, jag tycket det är roligt med utställningar, men vill inte ha en utställningshund först och främst.

Mina svärföräldrar är inne på nr 3 av svarta storpudlar.
Nu är det inte speciellt brett urval att jämföra med men ändock. Utifrån de hundarna skulle jag inte rekommendera rasen till någon som inte har god erfarenhet, konsekvens och bestämt hand.

Hade denna hunden fått det hade den säkert varit trevlig, pigg och sportig. Nu är den bara odräglig, dominant och enerverande.

Kanske skall tilläggas att det som sagt inte mina svärföräldrars första hund. De har haft minst andra 4 st innan dessa 3, så därför skriver jag GOD som i MYCKET erfarenhet.
Min svärmors syster har 3-4 st och dem har jag inte så bra koll på. Dock verkar de alltid VÄLDIGT allerta... Väldigt massa on-knapp men ingen off.

Jag uppfattar storpudeln som en "brukshund"/allroundhund och mår illa varje gång jag träffar en stackare som inte får aktiveras utan den ska bara se bra ut.... dom har så mkt mer att ge än i utställningsringen tror jag :)

Pälsvård går alltid att leja bort :angel: för mig tog det EN dag att trimma min dvärgpudel, hade tagit 1 vecka om jag haft storpudel :rofl: dock hade jag inte ngn bra klippmaskin :rofl:

:Jag har en storpudeltik!
Min erfarenhet är att det är MYCKET trevliga hundar men som christina.a nämner så måste man ha erfarenhet av hund ,vara konsekvent i sin uppfostran , samt vara beredd på mycket aktivering.

Storpudeln har rätt mycket jaktinstinkter i sig, min tik vill gärna spåra harar och rådjur, och drar sig inte för att sticka iväg en bit själv om hon nu skulle få tillåtelse till detta, pudeln är en f.d fågelhund från början.

De är mycket sociala, glada och spralliga hundar, ingen hund som man säger åt sig att gå och lägga sig i ett hörn utan de är verkliga familjemedlemmar och vill helst vara med på allt som händer :).
Och det är en mycket snäll hund.

Pudeln klipps ju, trimmas ej, min har jag kortklippt och klipper ner själv ,hon och jag är mycket ute i skog å mark så annars skulle det vara olidligt med lång päls.Då när de är kortklippta är faktiskt inte pälsvården så jobbig samt som ngn nämde du kan ju leja bort den.

Planen är att leja bort den i vilket fall ;) Ska öva lite på min beardis innan det blir en annan hund, men jag kommer ta allt, så kort som möjligt :D

Främst ska det ju vara en sällskapshund. Men jag promenerar minst två timmar om dagen, plus att jag blir tokig av att inte ha någon hund att träna nu! Sirius har noll ambition och bara skäller så fort jag försöker lära honom någon nytt :rofl: Det är främst lydnad och spår (vilt eller person är lika roligt) men har även fått upp ögonen för agility (på hobbynivå ;)).

Jag vill ha en hund som vill arbeta, men inte på samma nivå som en brukshund a la schäfer. Ett plus är pälsen som jag tål!

På tal om inget: Var hos mormor i helgen och hon berättade att hennes momor hade pudlar vars ull hon sålde till fiskarna som de stickade vantar av! Finns tydligen inget som stter bort vatten så bra som pudelull :)

Haha, nej, ska jag ha en stor hund ska det bli en stor hund ;) Jag velar lite fram och tilbaka på om det ska få bli en stor eller en liten denna gången ... Blir det en liten så blir det ingen pudel. Men jag har bestämt mig för att vänta minst 1 år med valpköpet, troligtvis väntar jag till våren/sommaren 2010, så jag har ju lite tid att fundera :)

Åter igen, snålt underlag att bedömma på, men av de hundar av ras storpudel och schäfer som jag känner till som aktiveras på den nivå som du säger så har schäfrarna varit bäst, tacklat det bäst. Jag uppfattar pudel som mer krävande. Bara en tankeställare.

Tack för upplysningen :) Fast du vet ju inte vilken nivå jag menar :) Man kan ju vara väldigt aktiv även om man inte tävlar, vilket jag vill inom lydnad och spår om nerverna håller ;) Hund är min enda hobby i princip så jag har både tid och intresse av det, var väldigt aktiv med den hunden jag fick omplacera i somras, så nu känns det väldigt torftligt. Tog schäfer som exempel trots att jag knappt vet nåt om dem, kanske dumt, men jag antog att de kräver en massa.

Jag har själv varit sugen på en storpudel ett tag och tycker det är en helt underbar ras. Jag har nu själv en dvärgpudel och en goare ras får man leta efter. Det är en helt underbar ras. Glad och positiv. Dock håller jag med om det folk redan skrivit här att det inte är en hund man ska ha om man inte tänkt aktivera den.
Det är en aktiv hund och jag tror många som skaffar pudel glömmer detta. Man ser bara på alla dessa understimulerade, bortskämda pensionärspudlar som bla ger pudeln ett så dåligt ryckte ( nu säger jag absolut inte att alla pensionä'rs pudlar är så här så missuppfatta mig inte ). Det jag menar är att jag tycker pudel är en så pass aktiv hund att det inte räcker med promenade för att de ska få upplopp för sin energi och må bra. De bör få arbeta. Jag ser på min hund hur mycket han orkar och han mår bäst av att aktiveras och att man ställer krav på honom. Det är en smart ras som kräver ganska mycket av sin ägare. Vissa kan vara ganska tuffa och kräva en fast hand.

Titta upp sjukdommar som ä'r rastypiska för pudeln som tex ögonsjukdomar. Sen tycker jag att storpudlar ska vara mh testade. Men det kanske bara är jag som tycker.

Jag har min dvärgp. klippt i lite längre päls ( inte lika lång som utställningsfrissyren) och visst är det mer jobb men jag älskar utseendet på en påpälsad pudel.
Storpudel är en bra agilityhund och även lydnads hund. Finns storpudlar i elitklass och sm klass. Jag tränar själv lydnad och tävlar med min hund. Dock kan han vara lite svår mottiverad ibland och vill gärna att det händer nya saker ofta.

Senast ändrad av en moderator:

Precis det intrycket har jag också fått av pudlar och det jag är kär i. Tillsammans med utseendet såklart :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 790
Senast: Sedna
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
2 004
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 716
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka