Sv: Storpudel

Nu när hon är kortklippt så är det inte så farligt tycker jag. Nos och tassar rakas typ varannan vecka om man vill ha det kort. Och resten av kroppen kan man väl ta en gång i månaden ungefär och då brukar man bada och föna före. Blir inte så mycket borsta heller när dom är riktigt kortklippta.

Men om du skulle ändra dig och vilja ha längre päls så är det rätt mycket jobb. Desto längre desto mer. Innan jag klippte ner henne nu så badade jag henne en gång i veckan och det tog 3-4 timmar. Plus att det kunde behöva borstas nån gång däremellan också, att bara borsta igenom pälsen tog över 2 timmar.
Då hade hon mer päls än på någon av bilderna som jag har visat. Med frisyren på första bilden tog det ungefär en halvtimme att borsta om jag minns rätt. :)

Min kommer från Momabo's pudlar. Har tyvärr inte så bra koll på vilka kennlar som är bra och inte då jag är rätt ny i pudelvärlden. Men i uppfödarregistret på pudelklubbens hemsida finns alla med. :)

Tack, din är också jättesöt. :)
Jag föredrar också lång päls, hade världens ångest när jag klippte ner henne men nu när jag har vant mig så tycker jag att hon är snygg såhär också. Hon ska paras nu och förhoppningsvis blir det valpar till sommaren så då tyckte jag det skulle va skönt med lite kortare päls. Men den är på utväxt nu. ;)

Vad tror ni om att klippa en pudel som en strävhårig foxterrier? *hehe*
twain.jpg

Jag är hemligt förälskad i denna ras :love: Så MER bilder tack!

Ja jag ser hur mycket jobb det är med bara min dvärgpudel och kan tänka mig vad det är med en storpudel med lång päls. Jag klippte min igår och det tog minst 4 timmar. Det var utan bad och föning som jag gjorde dagen innan. Men det är ju så härligt med en MJUK fluffig pudelpäls. Alla här i området som har pudel ska alltid klappa min då de har de " vanliga" ovårdade pudlar med småtovor och inte rakkammad päls. Pälskvaliten blir ju helt annorlunda när man rakkammar vid bad. Så mycket mjukare.

Nackdelen med den långa pälsen är när de ska bada på sommaren. Då ser de ut så här haha:)

Bild0866.jpg

Bild118888.jpg

Haha ja fy! Lär ju bli några timmars jobb efter det. Min har inte kommit på att det är kul att bada än, tycker det är lite läskigt.

Vad modigt att klippa själv. Det kanske många gör. Har aldrig haft en hund man klipper. Här har funnits bullterrie, irländsk setter, flat och nu en Stina som är flat/bordercollie

Hm en intressant beskrivning av rasen :smirk: En påhittig sak altså. Rymde han ofta?? Jag vill ha en hund som stannar hemma på gården. Var det typiskt honom eller är det typiskt rasen?? Vet du det?

Nja, han rymde inte jätteofta men NÄR han gjorde det var det "träskbad" som gällde. Och det var liksom inte så att man kunde ha honom lös på tomten utan att ha ordentlig koll på honom.... Som sagt, fick han inte vad han tyckte var tillräcklig uppmärksamhet, så hittade han på något skojigare. Den där påhittiga sidan tror jag är typiskt rasen, medan VAD de hittar på kanske är mer individuellt...?

Kan tillägga att han hade mycket jaktinstinkt, vet inte om det bara var just han eller om det är vanligt hos pudlar. Kunde nog blivit en bra spårhund också...

Min är duktig på att spåra men har nästintill obefintlig jaktinstinkt. Inga problem att ha henne lös trots rådjur som springer framför näsan på henne.

jag tycker att jag har något negativt att säga om de flesta raser, men inte om storpudeln. har inte träffat ett enda dåligt exemplar (men en och annan ouppfostrad). håller man dem riktigt kortklippta är de snygga också.

Måste instämma, jag blir alltid lika imponerad när jag ser en storpudel, det är något med uppsynen. Och som du säger.jag har nog aldrig träffat ett dåligt ex.

Jag håller ochskå med. Kan inte komma på något direkt negativt förutom mycket pälsvård som en del tycker. Jag tycker inte det är något negativt utan bara kul.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 988
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 688
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10