Storpudel för lydnad

Sv: Storpudel för lydnad

Ok. Jag har baby lejon klippning på min kille. Jag gillar de långa öronen och fluffiga pälsen.. Såå söt. Aguility älskar min vovve men även lydnad. Brukar i och för sig var ända dvärgpudeln på lydnadstävlingarna. min hund var den enda lilla pudeln men ändå vann han allt över både schäfrar och bordercollies som oftast tar hem det. Så man kan visst träna och tävla lydnad med pudlar, man kanske får jobba lite hårdare men det är dte värt. Här är min lilla kille i sin lejonklippning.. =)
jappisen_lc
 
Sv: Storpudel för lydnad

Syns inte så mycket på den bilden denna kanske
jappisen_lc
är bättre =)
 
Sv: Storpudel för lydnad

Jag har en mellanpudel som är helt super. Jätte lättlärd och smidig. Många tror också att pudlar är väldigt skälliga av sig, men det är bara dom bortskämda hundarna det. Dom är som alla andra hundar, lär man dom att inte skälla för allt gör dom inte heller det!

Dessutom fäller dom ingenting vilket är väldigt skönt, och så luktar dom ibland rätt mysigt..haha
 
Sv: Storpudel för lydnad

Är hundmänniska uti fingertopparna sedan början på -60 talet
På en utställning i Norrköping såg jag en Brun Storpudel,jag var 10 år.Den följde mig "gnm" livet som i en dröm.För 16 år sedan "blev vi med" PUDEL Detta är rasen som har allt,En clowns humor,en gammelhunds KLOKHET,superkul att jobba med,alltid med "på noterna",en mästare i både Sök,Spår,Lydnad,vad du än vill.I Agility är de mästare,och vinner ofta publikens hjärta. Svampkorgen fyller du på ett par vändor i skogen
Det känns som om de är"hundarnas Rolls-Royce" på något vis.Ett stort MEN,finns dock;De tar inte skit från oss,utan du får verkligen träna upp ditt humör,och finna vägar som kantas av uppfinningsrikedom i vad gäller GLÄDJE& VÄNLIGHET Det är (ursäkta språket)Skithäftigt att lära känna denna vackra ras.
Statens Hundskolas chef blev tillfrågad för många år sedan,vilken ras han skulle tänka sig,annat än schäfer.
Pudeln stod högt "på listan".Vår kille,snart 10 har jag nedklippt,det passar bäst i vardagslag.Storleken spelar ingen roll igentligen.Mera efter person s.a.s
BAKGRUND/ÄNDAMÅL:
Pudelns bakgrund är omtvistad. Det är emellertid klarlagt att rastypen funnits i Syd- och Mellaneuropa sedan början av1500-talet, men många länder anser sig vara rasens ursprungsland. Bland dem finns Frankrike, Tyskland och Ryssland. Pudeln härstammar emellertid från braque-raserna, som med tiden kom att uppdelas i våra dagars stövare och fågelhundar. Faktum är således att pudeln inte har något bestämt ursprungsland, men det är numera accepterat att Frankrike annekterat rasen och anser den vara en fransk ras.
Pudeln är från början en jakthund och dess ullhårspäls gjorde den särskilt lämpad att arbeta i vatten och under svåra förhållanden. Jägarna började klippa hundarna för att göra dem mera rörliga, men sparade päls på känsliga ställen, som t ex kring leder, på bröstkorgen etc. Pomponen på svansen liksom tofsen på huvudet fick sitta kvar för att göra hunden bättre synlig under vattenarbetet.
Pudeln är en av de raser, som har utvecklats och förändrats snabbast, från att ha varit en ganska grov och robust jakthund till dagens eleganta sällskaps- och utställningshund. Dess dresserbarhet och livliga uppträdande gjorde den tidigt till en uppskattad cirkushund.
Pudeln är i dag en av världens mest uppskattade sällskaps- och utställningsraser och är därtill ofta mycket framgångsrik i lydnadsprov. .

God JUl och Gott Nytt År+Lycka till m ditt letande.:banana:
 
Sv: Storpudel för lydnad

Hej. Om du vill ha en trevlig lättlärd och sund hund, då ska du köpa en storpudel. Pälen är ju jobbig, men det finns en godkänd klippning som heter toilett 60. Utan bollar m.m. Ska man inte ställa ut utan bara ha sin pudel som sällskap eller bruks, då räcker det ju med att klippa eller raka hela hunden ca. varannan månad. Lycka till.:)
 
Sv: Storpudel för lydnad

:idea: En mkt lättskött frisyr,är en variant på toilett-60
Jag tar ett skär som lämnar längden av en"persianpäls".Sparar en liten nacke som är huvudet+nacken,ned till skulderbladen.Du kan lätt bestämma hur stor "den" får bli.Nacken är det enda som klipps m pudelsax.Väldigt praktisk och tuff frisyr.Passa bara så du inte klipper till en Hyenas utseende:idea: Nos+tassar+under magen klipper jag med 10:s skär.Även öron och svans med detta skär.Det blir en snygg harmoni.Om du har en tik,passa så du inte drar ut toffsen som finns vid slidan,den kryper tillbaka in,efter att du klippt.DET GÖR ONT,LÄNGE!!Klipp bara så det ser snyggt och rent ut,även vid analen.De korta områdena klipps var 14:e-20:e dag,frisyren var 6e vecka ung.Passar på att bada honom då också.
Den tid du lägger på att fixa pälsen,är nästan 0,om man jämför m en fällande ras.
Har en teori,varför vi har en ras som fortfarande är så härlig..Det är att den har så många fördomar:idea: Det är det som "räddar" den:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Storpudel för lydnad

Visst är du uppfödare? Tycker att jag känner igen texten från en sida jag var inne på förut.

Ska leta upp frisyren ni talar om.
 
Sv: Storpudel för lydnad

Hej alla! Tack för era svar! Har inte hunnit vara inne på datorn så mkt. Ja ju närmare jag kollar på resen, desto mer gillar jag den! :)

Mysgriden: hahah, jaa, känner igen det! Wheaten är en härlig ras...men ibland önskar man att de inte hade den där "terrier attityden"!

Jappisen: Har kollat på kennlar, men har svårt att hitta någon jag verkligen fastnar för...funderar på en brun eller silver pudel:angel: , som är ju såå fina! Söt bild också!

Lille skutt: Tack för informationen! Har faktiskt kollat lite på olika frisyrer och nerklippt verkar ju det lättaste. Hade nog tänkt ställa ut hunden nån enstaka gång också för att se hur det går och då skulle det ju vara såå fint att ha en kontinental klippning:love: fast det är ju så mycket päls!:crazy: förstår inte hur man kan hålla reda på allt detta, haha. Klipper faktiskt min wheaten själv oftast och tycker att det är jätte kul, så ngn. klippkurs skulle det nog också bli. :) / Anna
 
Sv: Storpudel för lydnad

:banana: Nej,inte alls.Bara en alldeles vanlig"tant" som har fått hela familjen,inkl övriga "grenar",att fullkomligt falla pladask för denna ras.
Kennel O´Boy har en bra känsla för rätt "huvuden" på mellan,dvärg och toy.
Texten du sett.är tagen fr Pudelklubbens sida.
Lycka till med övertalningen på din sambo.
Ps;En god vän lyckades att få sin fru att gå med på att köpa en vit BMW
Han viskade detta i hennes öra varje kväll,under en längre tid.En vacker dag kom hon hem fr.jobbet och sa att hon sett en så läcker bil....:rofl: vit BMW Detta var på 70-80talet,men funkar säkert nu som då:rofl: :rofl:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 423
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp