Sv: Storpudel för lydnad
Är hundmänniska uti fingertopparna sedan början på -60 talet
På en utställning i Norrköping såg jag en Brun Storpudel,jag var 10 år.Den följde mig "gnm" livet som i en dröm.För 16 år sedan "blev vi med" PUDEL Detta är rasen som har allt,En clowns humor,en gammelhunds KLOKHET,superkul att jobba med,alltid med "på noterna",en mästare i både Sök,Spår,Lydnad,vad du än vill.I Agility är de mästare,och vinner ofta publikens hjärta. Svampkorgen fyller du på ett par vändor i skogen
Det känns som om de är"hundarnas Rolls-Royce" på något vis.Ett stort MEN,finns dock;De tar inte skit från oss,utan du får verkligen träna upp ditt humör,och finna vägar som kantas av uppfinningsrikedom i vad gäller GLÄDJE& VÄNLIGHET Det är (ursäkta språket)Skithäftigt att lära känna denna vackra ras.
Statens Hundskolas chef blev tillfrågad för många år sedan,vilken ras han skulle tänka sig,annat än schäfer.
Pudeln stod högt "på listan".Vår kille,snart 10 har jag nedklippt,det passar bäst i vardagslag.Storleken spelar ingen roll igentligen.Mera efter person s.a.s
BAKGRUND/ÄNDAMÅL:
Pudelns bakgrund är omtvistad. Det är emellertid klarlagt att rastypen funnits i Syd- och Mellaneuropa sedan början av1500-talet, men många länder anser sig vara rasens ursprungsland. Bland dem finns Frankrike, Tyskland och Ryssland. Pudeln härstammar emellertid från braque-raserna, som med tiden kom att uppdelas i våra dagars stövare och fågelhundar. Faktum är således att pudeln inte har något bestämt ursprungsland, men det är numera accepterat att Frankrike annekterat rasen och anser den vara en fransk ras.
Pudeln är från början en jakthund och dess ullhårspäls gjorde den särskilt lämpad att arbeta i vatten och under svåra förhållanden. Jägarna började klippa hundarna för att göra dem mera rörliga, men sparade päls på känsliga ställen, som t ex kring leder, på bröstkorgen etc. Pomponen på svansen liksom tofsen på huvudet fick sitta kvar för att göra hunden bättre synlig under vattenarbetet.
Pudeln är en av de raser, som har utvecklats och förändrats snabbast, från att ha varit en ganska grov och robust jakthund till dagens eleganta sällskaps- och utställningshund. Dess dresserbarhet och livliga uppträdande gjorde den tidigt till en uppskattad cirkushund.
Pudeln är i dag en av världens mest uppskattade sällskaps- och utställningsraser och är därtill ofta mycket framgångsrik i lydnadsprov. .
God JUl och Gott Nytt År+Lycka till m ditt letande.