Störningar på dressyrtävling (utbruten ur Dressyrsnack)

Text är svårt tycker jag, hur tonen uppfattas. Jag kan ju förtydliga då att mina inlägg iallafall i mitt huvud inte är skrivna för att vara dömande, men jag kan absolut bli bättre på att se över hur jag uttrycker mig.

Givetvis ska man få komma ut och träna! Jag syftar mer på de som inte gjort just något grundarbete, åker ut med en häst som därför är rädd för ungefär allt, och sen kräver att alla runtomkring anpassar sig därefter ”för min häst är rädd för löv/prassel/folk som andas för högt”. Jag önskar att jag överdrev och raljerade här men det är jättevanligt! Där tycker jag man gjort hästen en orättvis otjänst.
Visst är det så!

Det kan jag verkligen hålla med om. Kanske är ett dressyrfenomen som jag därför inte stöter på..

För mig finns det två aspekter i det hela.

1. vem sjutton bryr sig egentligen om att det ligger en tyst hund i ett knä som ingen utom en person verkar upptäcka?
2. som domare ska man visa respekt för sitt uppdrag och oavsett hur väluppfostrad hund man har är den inte med när man dömer.

Båda är lika mycket värda och jag kan säga att jag nog inte skulle bry mig men jag anser att det är "frown upon" att ha hund bredvid eller i knät när man dömer.

Jag kan ge ett exempel från ca 20 år tillbaka när man inte hade så strikta bestämmelser om träns/grimma eller bett/kedja på hingstvisningar. Vi hade en man som tränade sig hingst enligt dåtidens westernträning (typ lobotomerad). Han hade således sin hingst helt lös när han gick runt bland andra hingstar, dock med grimma på och grimskaft runt halsen.
Han var så "väluppfostrad" att det inte var något bekymmer för någon på plats egentligen. Inget skulle hända och inget hände.

Men respekten för alla andra saknades helt. Oavsett hur väluppfostrad din häst eller hund är på meetings så håller man den i grimma med kedja eller träns med bett. En hund håller man kopplad. Man visar respekt för sina medmänniskor. De ska känna trygghet i att du har så mycket koll du kan på dina djur, oavsett. Vi andra kan inte veta hur bra koll du har på ditt djur. Vi som går runt ska veta att det på åtminstone tävlingsplats ska vara tryggt att veta att ett djur inte anfaller, hotar eller på annat sätt kan vara en fara för oss.

Att annat händer som att någon häst sliter sig, en boll kommer in på banan eller annat är ju okontrollerbart.

Kontentan är att jag skulle tycka det var relativt respektlöst att ha hund med sig, som dömande domare, hur snäll den än är. Man har den hemma eller i bil på annan plats på stället.
I detta fall hade jag nog endast tyckt att det borde domaren tänkt på det och låtit det vara, nämnt det för någon kompis och ha lite koll på den domaren nästa gång.......om jag ens märkt av att hunden låg där.

☝️ 👏👏 precis. Eller travar två omgångar på banan när hästen känner sig redo och sen lämnar. Ger hästen en positiv upplevelse.
Precis detta.
När jag började tävla min nuvarande häst var han ganska försiktig -inte så att han panikade och drog utan blev spänd och "blyg". Jag bestämde mig inför varje tävling att "blir han skitnervös så utgår jag bara". Aldrig behövt göra, men det har varit skönt att ha bestämt sig innan 😅

Det här med att det ska vara lika för alla - tycker du att det även ska vara så åt andra hållet? Om man som tävlingsarrangör märker att det finns något som någon häst reagerar på, så får man inte ta undan det - eftersom det då inte blir lika för alla? Senaste tävlingen var det en ponny som, i början av hopptävlingen (dvs vi hade inte tänkt att det skulle vara något läskigt, innan ponnyn reagerade på det) kollade lite på en hög med bommar, vattenslang etc utanför banan - och banansvarig gick sedan och rättade till det lite så att det skulle se lite mindre läskigt ut. Inga problem för någon efter det. Skulle hen alltså inte fått göra det, eftersom alla andra också skulle få ha det läskiga där på samma sätt som de första ekipagen?

Jag tror det bara är i dressyr man inte får ändra något på eller precis utanför banan men jag kan ha fel. Det är ju för att det är bedömning.

Jag har en vän som har blivit biten av hund och verkligen är livrädd för hundar. Det har hänt att hon gått av vägen för att kunna lägga ~20 meter mellan henne och hunden. Om det inte gått så har det hänt att hon vänt eller börjat storgråta. Som sagt, hon har verkligen problem med detta (och går i terapi). Går bättre om hon är med på att det kommer vara hundar på platsen, tex om hon går förbi en hundrastgård så vet hon att det troligen kommer dyka upp hundar, hon kan förbereda sig och det går bättre. Hade hon hållit på med hästar hade hon troligen kunnat vara beredd på att det fanns hundar på läktaren. Hon hade aldrig varit beredd på att domaren skulle ha en hund i knät och hon hade troligen ridit rätt därifrån. Det är ju inte bara hästarna som kan vara rädda.

Det är nog rätt omöjligt att befinna sig i hästvärlden om man är SÅ rädd för hundar. Var och varannan har hund dvs både stallägare och inackorderade. På tävlingsplatser och speciellt ute är det mängder med hundar överallt.

Nej den fotbollsplanen är ju låångt bort 🤣 Detta var på Clareberg. Dom delar i princip staket. Det tjongade gött i nätet när bollen träffade.
En boll rullade in på banan men det var ju Hille jag red han kastade i princip tillbaka den 😅

Men det var längesedan och en miss i kalendern och arrangörerna var förtvivlade. Visa bifogad fil 155438
Oooooh jag tömkörde min då två-åriga häst förbi där på den smala vägen jämte fotbollsplanerna där förra hösten, det var minst sagt ett äventyr 😅 Bollar kom flygande mot oss från alla håll 🙈

Den bästa miljöträningen är att ta med hästen ut på en fälttävlan. Det är ute, hästen ser allt. Dom hoppar bredvid oftast och det är är rörigt .
Ett par sådana tävlingar och hästen är forever botad. Ni kan stryka er efter dressyren eller vara med på hoppningen oxå. Finns 80 klass.
Ja det blir ett par dyra starter men det är såå värt det för framtiden!

Minns inte om det blev krav på ft kortet även i 80 men ge hästen till en ft ryttare annars i några starter.
Ute där det är rörigt har min häst inget problem. Ensam i ett tyst ridhus med en människa bakom ett bord blir hon fortfarande spänd. Har bara varit med om det två gånger än så det lär bli bättre med mer rutin.

• Gilla
Reactions: Sel
Det är nog rätt omöjligt att befinna sig i hästvärlden om man är SÅ rädd för hundar. Var och varannan har hund dvs både stallägare och inackorderade. På tävlingsplatser och speciellt ute är det mängder med hundar överallt.
Skillnad på om man väntar sig att det ska vara hundar där eller om det helt plötsligt sitter en i domarens knä. Det är inte ovanligt med folk som är rädda för hundar (men som tur väl är är de flesta inte lika rädda som min vän) och oftast löser folk de problemen. Men att det sitter en hund vid domaren som är den du ska hälsa på blir ju en annan sak än att den sitter på läkaren tex.

Jag är rädd för spindlar. Stör inte mitt vardagliga liv något nämnvärt faktiskt, jag vet oftast var jag kan förvänta mig att se dem och är beredd på det. Hade domaren dock haft en bur med en spindel stående på domarbordet (så stor att jag ser den på avstånd, men såklart en ofarlig sort) hade jag däremot blivit otroligt störd och hade nog haft väldigt svårt att fokusera. För att husdjur hör liksom inte hemma där.

På hoppning och ft brukar man välkomna allt som kan tänkas vara miljöträning. Helst saker som är omöjliga att skapa hemma!
Stämmer för vissa dressyrryttare också. Att man välkomnar störning.
Rida mitt i polo-träning är grymt bra miljöträning med alla hästar som kutar rakt mot en i full galopp, smällar av då de träffar bollarna och de låter när de kommer mot en etc.
Dock var det typ bara jag av 70 st privathästägare som inte rusade av banan när polohästarna kom. 😅
Där fanns också många som inte vågade rida ut. Vissa var kloka nog att betala andra för det. Och fick enklare häst att rida i ridhuset med.

Har en kompis som brukade ladda hos våra tränare någon v innan SM-finalerna på Strömsholm. Då rids det bland hundar, höns, katter och gud vet vad. Hon brukade värma upp sina hästar innan start på en hand. Medans andra behövde ledas runt på sina nervvrak. Minns en gång när en unge smällde en ballong och storgrät bredvid banan. Hennes häst brydde sig noll pga träning. Den hade varit mkt reaktiv förr. Hade det varit vissa andra ryttare hade det nog blivit en jäkla cirkus.

Beror det på var domaren sitter? Är det några problem att ha hund i knäet om man sitter i en bil på en utomhustävling? Om domaren inte sitter vid ett bord på ridhusbanan inne, utan uppe på läktaren på en speciell domarplats som är uppbyggd på läktaren vid C?

Sitter domarn så att hunden inte kan störa så har ju jag inget emot om det ligger en hund hos domarn. Men jag tycker heller inte att det är en rättighet att en domare ska ha med sin hund på ett betalt uppdrag 😊

@settis och @ginnies Jag tog inte upp det med utbildaren eftersom vi senast för någon månad sen dömde en *** FEI tillsammans och även då låg hund i mitt knä. Däremot satt vi i kurer på utebana vilket naturligtvis är en skillnad mot ett domarbord i ridhus. Jag kommer i fortsättningen ha hund med mig-men anpassa mig utifrån hur jag sitter. I en domarkur/bil är risken att han stör minimal. När jag dömde i bil och hade förra hunden med låg hon alltid och sov i baksätet.

Under den här aktuella tävlingen har jag nu förstått att det faktiskt inte var någon ryttare som klagat, inte heller tävlingsledningen. Jag har pratat med tävlingsledaren och bett om ursäkt om min hund störde men hen hade inte ens hört något om det.

@settis och @ginnies Jag tog inte upp det med utbildaren eftersom vi senast för någon månad sen dömde en *** FEI tillsammans och även då låg hund i mitt knä. Däremot satt vi i kurer på utebana vilket naturligtvis är en skillnad mot ett domarbord i ridhus. Jag kommer i fortsättningen ha hund med mig-men anpassa mig utifrån hur jag sitter. I en domarkur/bil är risken att han stör minimal. När jag dömde i bil och hade förra hunden med låg hon alltid och sov i baksätet.

Under den här aktuella tävlingen har jag nu förstått att det faktiskt inte var någon ryttare som klagat, inte heller tävlingsledningen. Jag har pratat med tävlingsledaren och bett om ursäkt om min hund störde men hen hade inte ens hört något om det.

Det är ju jättebra att det inte var någon deltagare eller tävlingsledning som hade problem 😊👍

Tycker du har ett vettigt resonemang kring hunden i fortsättningen.

Det brukar handla om att ryttaren tänker ta en sväng mellan de hinder där du står i omhoppningen.

insläppet det handlar oftast om att hästen just då ska hoppa mot in/utgången och kan störas med ett bakbensfel som resultat och att vissa hästar kan få för sig att springa ut samtidigt. Hopphästar är ibland knappt inridna när dom är ute och en del vill ut därifrån.
På dressyrtävling löser hopphästen det på annat sätt när den vill ut 😁 Visa bifogad fil 155440

Vid A ställde han sig på bakbenen och skulle ut men det gick inte matte med på så då löste han det på sitt sätt! 🤷‍♀️

Jag har ju själv en gång i tiden tävlat hoppning och lyckats kravla mig runt t.o.m. 130 vid ett par gånger, samt varit banpersonal vid åskilliga hopptävlingar. Så jag vill nog säga att jag är ganska insatt i vart man kan stå osv, så de gånger man blivit tillsagd har inte varit för att man varit i vägen utan att hästen kan bli störd.

Samma med insläpp, jag skulle aldrig släppa in en häst på banan när man riskerar att störa en anridning.

Men ska man resonera som många tycks göra för dressyrryttare så va spelar det för roll att hästen river, är ju bara 4 fel 🤷🏻‍♀️

Tjejen som sa till har internationell erfarenhet i svår klass och väldigt kompetent ryttare men hade en lite spooky häst och ville sätta sista kvalet till Falsterbo. Jag har full förståelse för att hon sa till mig i grinden.

Jag själv tycker att man ska respektera de som tävlar och man behöver inte göra saker som faktiskt kan störa ekipaget på banan oavsett det är dressyr, hopp eller fälttävlan. Man kan vänta tills ett bra läge innan man reser sig och går oavsett gren 🙂

Jag har varit rädd, riktigt jävla rädd. På den nivån att jag höll på att kräkas bara jag satte min fot i stallet.
När jag provred min nuvarande häst hade jag inte ridit på nästan ett år och skakade i hela kroppen när jag skulle sitta upp.

Min häst är känslig och reaktiv men jag skulle aldrig ens tänka tanken att ha en åsikt när någon reser sig upp och går från läktaren 😅
Om min häst blir spänd och störd ligger det på mig, det är jag som behöver stärka vår relation.
Precis som att jag inte kunde tycka att alla skulle anpassa sig efter min dåvarande rädsla eller hjärntrötthet, det låg på mig att anpassa och hantera.

Håller med @fio fler borde ut och tävla fälttävlan, många dressyrryttare och hästar skulle må bra av att lämna sin skyddade verkstad.

För mig handlar det inte om att folk inte får röra sig på läktaren utan jag tycker att som publik kan man vänta in sitt tillfälle. Visa respekt för det tävlande ekipaget. En dressyrtävling är liksom inte en mounten games tävling med tjo och tjim. Men såklart att man ska få andas som publik.

Måste man resa sig om någon gör en travökning på diagonalen mot en , eller en serie om man sitter i synläge? Kan man inte vänta tills ekipaget ridit förbi eller är på andra sidan? Likväl som jag inte skulle resa mig om någon rider i anridning på hinder mot mig eller det är hinder nära läktaren där det kan störa att man skulle resa sig och gå mitt under ritten. Jag väntar.

Jag har frågat arrangörer om man kan stänga tex en ytterport och inte bara en innerport och så länge man gör det under hela klassen är det ju inga problem. Men har man inte stängt ytterporten kan man ju inte bara göra det för en.

Sjävklart ska man ut och träna. Det har jag själv gjort.

Min häst har blivit störd av många saker genom åren, det kan vara från att en funktionär ( som dessutom var hans hovslagare) satte sig på läktaren med en reflexväst, en skrivare drack ur sin flaska före min ritt,spånbal som legat utanför staketet, vattenpöl utanför staketet, tanter helt plötsligt ställt sig i buskarna och tagit kort, kan fortsätta en lång lista, inte går man banans för det. Men jag tycker fortfarande att det ÄR respektlöst av folk på läkaren att inte välja sina stunder när man väljer att gå ut eller in.

Jag väljer ju även mina tävlingsplatser utefter vad jag känner att jag kan klara av miljön. Jag åker inte till en arrangör där det varit pågående fotbollsmatcher nära tävlingsbanan under tävlingshelgen, jag åkte inte till Åby under wew heller.

Förr hade Nordhalland något avtal med fotbollen under dressyren, verkar inte som dom har det längre?
Det är ju inte många helger det handlar om och på hoppningen får dom ju vara där

När jag pratade med dem i somras sa de att de har bett fotbollen att inte vara där den helgen men att fotbollen skitit i det. Lite trist av en annan förening att inte vilja hjälpas åt kan jag tycka. För det har inte varit matcher utan träningar

• Ledsen
Reactions: fio
Sen hoppas jag verkligen att du inte tror att jag på något sätt menar att förminska eller avfärda dig och det jobb du lagt på din häst, jag fattar ångesten och skräcken, när jag ramlade av och bröt bäckenet satt jag på lina i trav och grät för jag vågade egentligen inte rida alls. Jag pratar mer i allmänhet i dressyrvärlden för att jag upplever att det nästan är nån allmän konsensus att dressyrhästar är nervvrak och alla måste tassa på tå runt dem. Typ som Kittel och hans blommor på världscupen.

Känslan blir ju när någon tycker att det bara är att man känner att folk förminskar en. För det är bara inte.

Jag tycker ju att kittel och hans blommor är väldigt löjligt, i en sån stor arena så får man ju tåla det ena med det andra sker. Annars får man ju välja bort det.

Men på en normal 2-3* ig tävling är det ju oftast närmast sörjande i publiken och då kan man väl visa varandra hänsyn? Det tycker jag är en stor skillnad.

Sen, jag håller med. Många tränar för lite. Vi har tex kört öppen bana vid tre tillfällen under ett par veckor hos oss i år och det har inte varit överbokat direkt. Då har vi haft domartransport och även vid något tillfälle blommor och det tycker man folk borde nappat på. Där är ju hopparna mer på hugget vad som gäller öppen bana.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 073
Senast: Empalie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 704
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 921
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar