Störning? :(

C

Calolajn

:cry: Min älskade tös.. Min rottweiler, Chiba, är ganska speciell. Hon är vääärldens goaste mot mig men på senaste har hon blivit lurig mot andra. t.ex mina vänner. T.ex om jag är hemma med några vänner så ligger chiba vid bordet vid mina fötter. Om någon går förbi henne så kan hon få för sig att nafsa efter folk! varför gör hon så!? Blir så orolig.. :(

Sv: Störning? :(

Hon vaktar dig. Det är en vakthunds ras.
Låt henne inte ligga vid dina fötter,hon ska ha en egen bädd och ligga där i när du har besök. Så försvinner nog "problemet".

Ja jag vet att hon vaktar mig men detta beteende har börjat på senare tid. hon är 5 år nu. Hon har även en egen bädd i sin lilla hörna som hon SKA ligga i när jag har gäster men hon smyger sig närmare mig efter hand. Och hon har träffat dessa människor innan.. Jag fyar henne givetvis och skickar tillbaka henne i sin bädd. Och hon nafsar efter folk även när hon ligger i sin bädd när folk går förbi henne..:confused:

Jag hade också blivit jätteorolig. Det beteendet är verkligen inte acceptabelt. Risken är ju att det inte stannar vid små nafsningar. :crazy:

Jag tror faktiskt att du måste ta hjälp av någon riktigt duktig hundtränare.

Jag har pratat med precis alla jag känner och med folk som har hundar! jag är desperat! och jag vill verkligen inte behöva avliva henne. det har jag inte hjärta till å göra. :cry:
Jag förstår inte varför hon gör så..först trodde jag att det bara var mot nya människor hon gjorde så mot men första gången hon träffade min sambo var hon störtkär i honom! Hon har aldrig gjort någonting mot honom, men mot andra gör hon så mot! Hon tycker verkligen inte om småbarn. Om en liten unge närmar sig henne och ska gå fram och klappa henne så morrar hon och nafsar efter ungen. så därför tar jag aldrig med mig henne när jag ska handla t.ex. (då sitter hon ju bunden utanför). det hade kunnat gå jätte illa ju. Och åker jag buss med henne så måste hon ha munkorg. mest för att folk ska förstå att det inte är "en hund man hälsar på" . Hon klarar inte heller av att klippa klorna. hon får frispel och blir rasande.. måste lämna in henne till vet. å söva henne i så fall. :(

Jag vet inte riktigt vem du ska kontakta för att få hjälp men hjälp behöver du absolut.

Hade jag varit dig så hade jag kontaktat någon brukshundsklubb och pratat med dem. Tyvärr är det ju så att en Brukshundsklubb inte automatiskt innhåller personer som är experter på just sådana här beteendeproblem. Vissa instruktörer är jätteduktiga och andra klarar bara av sådana hundar som uppför sig enligt "standardmallen".

Eller så tar du kontakt med polisen och försöker få prata med någon på hundavdelningen eller vad de nu kallar det. De kan kanske tipsa dig om någon person som kan hjälpa dig.

Under tiden du letar efter hjälp så måste du fortsätta vara försiktig och inte utsätta andra för risker.

Det skulle behövas en sån där hundtränare som Ceasar Millan eller vad han heter. :D Han på tv du vet?

Ja jag får ju absolut kontakta någon! Men hon är som vanligt när vi är ute och promenerar.. hon är inte jätte intresserad utav andra hundar såhon är ganska lugn i sinnet alltid! även hemma. hno har ju leksinnet kvar för jag busar och kastar pinne med henne för att hon ska förbli "glad". Hon är bara nafsig efter folk när hon är hemma. så jag tror det är att hon vaktar och kanske inte vill ha någon annan här än mig och min sambo. men detr är ju inte hon som bestämmer. hon är väldigt social mot folk annars! kommer någon hit här så går hon och hälsar och är glad men blir skum efter en stund. Utomhus hälsar hon också på folk utan problem. som sagt det är bara hemma hon är sån. (förutom mot småbarnen utomhus). Jag ska börja titta på hundprogrammen!;)

(Nu blev det ett ganska långt svar ;) Hoppas du orkar läsa.)

Jag tycker det låter som om hon inte blivit fostrad rätt. En så stark ras behöver verkligen veta sin plats.

För det första måste du fråga dig om det hänt något på senare tid som gjort att hon börjat nafsa. Kanske har du bytt jobb eller liknande som gör att hunden är hemma själv mer än förut, eller du har varit sjuk och inte motionerat henner som förut. Någon förändring alltså?

För det andra måste du tänka över vilka regler som verkligen gäller mellan er. En hund ska inte bli "rasande" på sin ägare om man vill klippa klorna.
Om hon ska ligga i sin korg när ni har gäster så ska hon ligga där. Det finns inga undantag.
så jag tror det är att hon vaktar och kanske inte vill ha någon annan här än mig och min sambo. men detr är ju inte hon som bestämmer.
Precis! :)

Innan ni har gäster, se till att hon är trött. Gå ut innan och lek, träna, sök. Ge henne lite uppgifter att lösa. Hitta din auktoritet. Väl hemma ska hon ligga på den plats du gett henne. Var bestämd.

Kloklippning tyker jag också du ska lära henne. Börja med att klappa oh kela och håll i tassarna en stund. Hon ska acceptera det! Det är ingen stor sak. Håll bara en stund. Lite såna "övningar" varje dag utan att klippa är en grund till att gå vidare. Tänk på att det inte är hon som ska lockas att vara snäll, utan hon ska finna sig i att du pillar på hennes tassar, mellan klorna osv.

Gå också nån kurs eller några privatlektioner för att någon utomstående ska kunna sätta fingret på problemet. Eller om du har en hundkunnig vän som kan hjäpa till. Det kanske bara är du som behöver få en "nytändning"?

Du ska förhoppningsvis ha kvar hunden 4-5 år till och man vill ju ha en fungerande hund som är så där fin och gör en stolt :love:.

Lycka till.

Oj vilket brev! =D haha, men det är ingen fara alls, tvärtom! tycker det är bra när folk berättar till punkt och pricka istället för lite "sisådär", så jag fann det bara intressant! :)
Nu får du ett lika långt tillbaka så det så! haha
Grejen är att min fostermamma tar hand om Chiba. Hon bor inte med mig..(vilket jag hade önskat, men jag bor på 22 kvm så det är för trångt för henne, för längre perioder) Och min fostermamma jobbar varje dag i många timmar så chiba ligger hemma själv dagarna långa. och när det är något speciellt hon ska, t.ex iväg över en helg, så har jag chiba hos mig. Jag har ringt henne och sagt att hon kan va hos mig när hon jobbar sena kvällar osv också, och så har vi gjort några ggr men sen slutade hon höra av sig ett tag (?).. vet inte varför.. men men. Det värsta av allt är att min fostermamma har larm hemma. sånt rörelse larm du vet? så om hunden rör sig på vissa ytor hemma så går larmet, dvs att hon binder fast hunden vid bordet i köket, och där får hon ligga hela dagarna.(hon har tillgång till mat, vatten och bädd) Jag har skällt på henne och sagt att det hon gör är fel och att hon får lämna henne här istället sålänge, men hon säger att hon är van vid det och att hon inte tar skada. (anser det som skitsnack, men till viss det kanske hon "vant" sig för hon har haft det så i ca. 2-3 år) men det är fortfarande fel enligt mig. Men jag bestämmer inte! för jag är inte hennes "riktiga" matte. Jag har ju bott tsm med chiba i några år innan (precis när vi fick henne som bebis) och jag har ju varit med och uppfostrat henne. Detta låter kanske kaxigt och skrytigt, men sålänge jag bodde tsm med henne så var hon ALDRIG sån. Det är nu på senare tid hon har börjat med detta, och det är bara hos mig. För grejen är att när min fostermamma lämnar henne här så säger hon till chiba "nu vaktar du carro". och om jag ska va helt ärlig så tror jag det är därför hon är som hon är!? Jag har berättat om hur hon beter sig när hon är här, och sagt åt henne att INTE säga till hunden att vakta mig hädanefter, och när vi testade det(att inte säga till henne att vakta mig) så har hon inte varit nafsig. Men jag förstår inte vad det är som gör att hon känner sig hotad av mina vänner? Uppenbarligen vaktar hon mig ju för hon kryper ju nära mig så fort någon annan än min sambo närmar sig mig. Jag säger åt henne att gå å lägga sig på sin plats och då gör hon det. När folk går förbi henne när hon ligger på sin plats, så nafsar hon efter dom. (?!)
Det här om klorna. Veterinären har sagt att det är många rottweiler som är likadana som chiba. just den rasen har tydligen svårt för att klippa klorna. Jag har aldrig testat att klippa hennes klor, men har klippt andra hundars klor och det går bra. när min fostermamma ska klippa dom så morrar hon och visar tänder. Så det är helt omöjligt. Hon får inte heller röra hennes tassar så intensivt för då morrar hon också. Men det är inga problem när JAG pillar på hennes tassar. Då ligger hon bara på helspänn :P men gör inte ett ljud ifrån sig. Jag har sagt att jag tänker försöka klippa klorna men då har hon bara sagt att det inte är ngn idé. Jag känner på mig att Chiba inte trivs där hon bor, för så fort hon ser mig så blir hon helt annan. Hon är gladare än någonsin och hon sjunger och dansar för mig varje gång vi träffas. Hon är inte sån mot min fostermamma när jag t.ex haft chiba en hel vecka. Så jag känner ju på mig att hon gillar mig mer. Det låter kanbske dumt men har man en känsla så har man :) hehe.
Hoppas du orkade läsa allt! ;) Du får hemskt gärna svara också, om du vill och har lust! Bara kul! Mvh Carro :D

För att hon är ju min hund också..så jag har ju också nåt att säga till om. Så jag menar ifall hon hade velat avliva henne så hade jag inte låtit det ske. För hon är ju min hund också. Det är mig hon trivs med, det är mig hon vill vara med, men jag bestämmer inte EGENTLIGEN...

Hoppas verkligen detta är en trolltråd, annars är det ju djurplågeri!
Om det nu inte skulle vara det så tag kontakt med någon proplem hunds tränare, du bor i Malmö?
vet ingen där men det är ju inte alltför långt till

http://www.hundens.se/

Det är inte bara grymt utan tom olagligt att ha hunden fastbunden inomhus under en längre stund.
Inte konstigt att hunden läggre sig till med olater under de där förutsättningarna. Bryr du dig det minsta om hunden så ta hem henne. 22kvm räcker åt en rottis - du ska inte motionera henne inomhus! (Jag bor för övrigt på 25 med min mkt aktiva rottishane) och kontakta en duktig hundtränare.

Som jag skrivit innan så är det inte jag som bestämmer. jag har också skrivit att jag skällt på henne och sagt att hon inte får göra så men vad ska jag göra? hon bestämmer!

Som jag skrivit innan så är det inte jag som bestämmer. jag har också skrivit att jag skällt på henne och sagt att hon inte får göra så men vad ska jag göra? hon bestämmer!

Då kan du ju inte heller låta avliva hunden, ta den till en instruktör osv?
Säger som Escodobe, anmäl isf hundägaren.

Hunden är inte störd, ni/hundägaren har gjort henne sådan som hon är.

Herregud, stackars hund!
Det är ju inte klokt att hunden bunden i köksbordet en hel dag:crazy:
F-n, vilket trist och tradigt liv för hunden.

Skippa larmet, släpp hunden lös och sätt upp en "här vaktar jag" -skylt. Då har ni ett gratis "larm" i huset ist.

Var detta eran 1:a hund eller?
Kanske skulle ha skaffat en kissemiss istället,
som kunde vara ute på dagarna när mamman jobbar.
Eller så finns det ngt som heter hundvakt/dagis/dagmatte.
Såhär kan det ju inte fortsätta!

/ J.

Jag tror inte att din hund är störd.

Jag tror att den är ett praktexempel på en understimulerad brukshund.

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 564
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 084
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka