Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det går väl i kris, men tycker det är för litet. Mina hästar går ensam i sina hagar och dom är större.
Men finns inte marken så går det väl, om gräset tar slut måste dom ju stöd fodras. Man brukar säga 1 hektar per häst, vet inte riktigt vad det blir i kvm.
1 hektar är 10 000 kvadratmeter. Man brukar säga 1 TUNNLAND per häst vilket då är 5000 kvadratmeter.
1 hektar är 10 000 kvadratmeter. Man brukar säga 1 TUNNLAND per häst vilket då är 5000 kvadratmeter.
1 ha/häst gäller bete.
Immer
hmm, mina hästar går en och en i hagar på 10*7 (ungefär) och dom trivs där. Dom har stått i större hagar, men nyttjar dem endå inte och ser då ingen anledning varför dom ska stå i större hagar.
Och jag har fyra stora kallblod på 2,5 ha naturbete - de är inte särskilt magra.
Immer
det är nog ett alldeles lagom bete för 4 st kallblod men 4st hbl/fbl skulle det aldrig räcka till..
Kommer med ett litet inlägg i debatten:
Det blir mycket diskussion om antal kvm, hur stort betet måste vara, hur stor eller liten en hage kan vara för att hästen ska trivas.
Tänk på att markförhållandena är väldigt olika. Ett bete på 5 hektar kan ge mindre bete än ett på 3 hektar. Det går inte att bara se till storleken på hagen. Det verkar som om vissa ser mer på antal kvm än hur hagen faktiskt ser ut.
Likadant med året runt hagar. Storleken på hagen är inte det viktigaste tycker jag. En stor men helt platt hage utan träd och buskar tycker jag är sämre än en som är mindre men med träd, buskar, lite kuperad mm. Hemma har jag 3 hagar att växla mellan. De är varken jättestora eller speciellt små. Men de är rätt olika. Hästarna visar tydligt att de trivs bäst i den hagen där de har mycket att pyssla med. Den hagen var tidigare den minsta men de hade mycket att göra. Det finns stora och små träd, stenar, buskar och är kuperad. Däremot har den inga direkt lämpliga galoppytor. Hästarna vill alltid dit och vill inte in när de är där. Dessutom finns det mindre att äta i den än de andra. Nu är hagen utökad med en rejäl del tät skog. Där står de i skuggan när solen gassar och ser ut att må så gott.
Om du inte har möjlighet att göra större hage så försök göra hagen mera intressant. Det är ju bra att det finns träd som kan ge skugga. Du kan tex lägga in stora trädgrenar för hästarna att gnaga på. Det brukar vara uppskattat. (De stora grenarna låter jag sen ligga kvar.)