Storlek på hage?

C

cerrox

Finns det några rekommendationer om hur stora hästarnas hage bör vara? Tycker ni att det är okej (inte optimalt) att ha en hage på 20*40 meter med träd i till två hästar, en liten stor häst och en liten b-ponny? Nu tänker jag inte på gräsets skull utan storleken i sej, ytan dom har att röra sej på, kan dom röra sej som dom behöver på den ytan? Hästarna är tänkt att gå i hagen ca 13-14 timmar och motioneras/aktiveras utanför hagen ca 2-3 timmar varje dag, samt stå på stall/stor box på natten. Visst större hage hade ju varit optimalt, men av vissa skäl så går inte det...

Sv: Storlek på hage?

Allstå 800kvm för den som inte orkar räkna. :)

Det går väl i kris, men tycker det är för litet. Mina hästar går ensam i sina hagar och dom är större.

Men finns inte marken så går det väl, om gräset tar slut måste dom ju stöd fodras. Man brukar säga 1 hektar per häst, vet inte riktigt vad det blir i kvm.

Min personliga åsikt är att det beoror lite på hur man använder hagen. Är det bara till att ställa ut hästarna i någon timme medans man gör rent i stallet och att det sedan motioneras rejält på annat sätt så är det OK. Men om den ska användas mer kontiurnerligt så är den för liten. Då tycker jag att hagen ska vara stor nog för hästarna att verkligen kunna sträcka ut i galopp och rasta av sig.

Det är inte för gräsets skull jag undrar, utan dom går på fri tillgång på hö, det är mer ytan jag tänker på, kan dom röra sej som dom behöver på en yta av 800 kvm?

Visst hade man velat ha större, men det är en 'fånghäst' som ska gå i en hage och den hagen ska 'göras' utan gräs, lite svårt att göra en större...kommer att gå där i år iallafall med fri tillgång på hö... Men hur stor hage bör man ha så att dom kan rasta sej ordentligt?

hmm, mina hästar går en och en i hagar på 10*7 (ungefär) och dom trivs där. Dom har stått i större hagar, men nyttjar dem endå inte och ser då ingen anledning varför dom ska stå i större hagar. Finns förresten inte mer mark till större hagar :angel:

Då är ju min tänkta hage 'stor' om man jämför med dina!! :p Nämen skämt och sidor, hur mycket går dina i dom hagarna, hur mycket motioneras dom?

Vi har turen att ha mkt mark till våra hästar... har tre st hagar á ca 4 ha och i dom går 3 hästar, har dom ute dygnet runt under maj - okt annars ca 12 timmar/dygn.

Märker dock att de inte rör sig jättemkt och brukar skoja om att vi kan ju lika gärna ta hö på markerna och ge dom 10*10 meter att stå på :crazy:

tex nu när de gått ut i sommarhagen... de har 2 olika ställen som de står på, i gassande sol dessutom!!! Har en stor härlig och tät skog som de kan va i men inte då :confused:

Precis som du säger - större hage hade varit optimalt, men inte nödvändigt. Det är så lätt att hävda att stooooora hagar är ett absolut krav, men det ska ju gå att lösa i praktiken också. Har själv en fångkänslig ponny, och då får man ibland välja mellan pest eller kolera. Stoooor hage = fångrisk. Liten hage = tråkigt. Och ja, jag vet att det finns munkorgar, gigantiska grushagar och allt däremellan. Men ibland får man helt enkelt gilla läget och se efter hur hästarna verkar trivas.

Det går väl i kris, men tycker det är för litet. Mina hästar går ensam i sina hagar och dom är större.

Men finns inte marken så går det väl, om gräset tar slut måste dom ju stöd fodras. Man brukar säga 1 hektar per häst, vet inte riktigt vad det blir i kvm.

en hektar är 100 x 100 meter, alltså 10 000 kvm.det är onödigt stort för en häst!har hört att en häst behöver åtminstone 0,3 He bete.

Det tycker jag är onödigt litet. Dessutom träd i den blir det ju ännu mindre..
jag tycker att de viktigatse med hagen är att de ska få välja sjäslva vad de ska göra, hästarna ska kunna sträcka ut i både snabba galopper och bockserier, likaväl som de ska kunna stå i både solen och skuggan.
Våran minsta hage är 50x50m, och det tycker jag är lite tight.
Den mest optimala är 270m lång men knappt 70bred(på det bredaste stället), där kan de springa!
Kan du inte pressa upp till 40x40? Det lönar sig i längden.
20x40 är ju nästan mindre än en vanlig ridbana.

Senast ändrad:

lite knapt men går ju helt klart. finns många många hästar som står på mindre än hälften av den ytan, utan att lida någon nöd av det.

men det är ju klart att det är roligare för dom med en större hage, särskilt om dom tycker om att springa.

typ som rasthage e det ju helt ok tycker jag o det e ju bra att där finns träd så dom kan få skugga om dom ska gå där under hela dagen...
får dom sen daglig motion så blir dom nog inte uttråkade av att gå i sin "lilla" hage.

Precis som du säger - större hage hade varit optimalt, men inte nödvändigt. Det är så lätt att hävda att stooooora hagar är ett absolut krav, men det ska ju gå att lösa i praktiken också. Har själv en fångkänslig ponny, och då får man ibland välja mellan pest eller kolera. Stoooor hage = fångrisk. Liten hage = tråkigt. Och ja, jag vet att det finns munkorgar, gigantiska grushagar och allt däremellan. Men ibland får man helt enkelt gilla läget och se efter hur hästarna verkar trivas.

ja ibland är det svårt. Där vi bor nu har vi väldigt bra åkermark överallt så det skulle inte vara lätt med fånghästar. Då skulle vi väl tvingas ha en lite hage gissar jag.

Där vi bodde innan i Blekinge hade vi stora magra och ganska torra beteshagar och där gick det att ha rejält stora hagar utan att hästarna fick i sig för mycket gräs.

hmm, mina hästar går en och en i hagar på 10*7 (ungefär) och dom trivs där. Dom har stått i större hagar, men nyttjar dem endå inte och ser då ingen anledning varför dom ska stå i större hagar. Finns förresten inte mer mark till större hagar :angel:

Det tycker jag är alldeles för litet. Det är ju för fasen inte mycket mer än en box.

Storlek på hage är en individuell fråga tycker jag. Dels så beror det ju på marktillgången man har och hurudan marken är hur lämplig det är att släppa hästarna på den (fånghäst på kraftigt åkermarksbete t.ex. är ju inte att rekommendera på någon större yta) och dels också på hästarna ifråga. Somliga hästar är duktiga på att använda HELA hagen och somliga använder likväl bara en ynklig liten del närmast grindhålet. Det finns stora hagar där man vintertid ser att invånaren använt typ 10x10 närmats grinden bara medans resten av hagen är helt orörd. Sådana hästar har man ju inte dåligt samvete att lägga i en 20x40 m hage. Våra hästar går nu på ca 1.6 hektar. Under över alla under så använder dom HELA hagen varje dag men största delen är på produktiv åkermark så gräset växer dom "över huvudet" och det blir till att höbärga där på de största delarna. När gräset blir förvuxet äter dom det inte. Så totalt onödigt med så stor hage egentligen - men samtidigt så rör dom sig i den och det är ju trevligt.

Nej. Absolut inte som regelbunden hage där hästarna ska vara majoriteten av sin utevistelse.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 056
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Anläggning När jag söker information om att vårda hagar så står det alltid om att rotera mellan hagar för att minska slitage. Men finns det någon...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar