Storlek på gruppbox..

C

Cessan

Tänkte höra här om det är någon av er som vet vad som gäller.. Jag har 2 föl (en förväntas bli maxad B och en som blir stor häst) som jag funderar på att ställa i samma box i några månader. De är nu snart 7 månader gamla och har gått ihop sedan de föddes och trivs bra ihop. Den ena är avvand från mamman medan den andra går med mamman på dagtid.

Hur stor box behöver jag ha om de ska vara tillsammans? Jag har läst jordbruksverkets bestämmelser men fattar inte riktigt.. Där står att jag behöver 50 % av boxarna som de ska ha som vuxna. Detta innebär en box på 7 kvadratmeter och det låter väldigt lite :confused:. Fattar jag verkligen rätt? Boxen som jag funderar på är på lite mer än 10 kvadratmeter - räcker den? Kan ju alltid flytta dem till den stora fölboxen men vill helst inte flytta på stoet då hon trivs där..

Skälet till att jag vill flytta ihop dem är att annars får B-ponny fölet flytta ut i en utebox med en fyraåring som sällskap och jag känner att det kanske inte ger den tryggheten hon behöver.. Jag har ju inte testat detta än och det kanske går jätte bra! Men jag vill ändå ha något annat val om det inte skulle funka..

Tacksam för något svar så jag vet att jag inte gör något olagligt!

Sv: Storlek på gruppbox..

Jag hade mina bägge årsföl (hbl) i en box på 12 kvadrat och även om det inte var jättestort så räckte det, och jag tror 10 kvadrat blir alldeles lagom till dina oxå:).
Du har läst rätt iaf när det gäller måtten, jag tycker också att det känns litet med 7 kvadrat men boxarna behöver inte vara så stora när de bara är föl/åringar.

Tack för ditt svar!

De stod ihop i boxen inatt och allt gick jätte bra (försökte först att sätta min lilla i uteboxen men där kände hon ingen som helst trygghet så det var uteslutet)! De såg inte ut att ha det alltför trångt men jag skulle inte vilja ha en mindre box till dem.. Inte stora krav jordbruksverket hade på boxstorleken :confused:..

Nej, det är inga stora krav dom har men helt okej krav ändå. De är lite fjantigare med andra saker istället. :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 151
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar