Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Alltså jag kokar upp mjölken och vispar i kakao och socker under uppkok.
Min standardmetod är att blanda socker, kakao och några chokladbitar med lite grädde i botten och sedan svagt värma och vispa för att bli helt fritt från ansamlingar - en mörk helt slät kräm, därifrån sedan späda med mjölk tills mängden och smaken är där man vill ha den. Socker kan man tillsätta i det varma om det behövs, men kakao klumpar sig gärna i varm mager mjölk så det är bättre att gå från andra sidan. Det är inte en så ny metod, den fick jag till mig från en avlägsen släkting i Malmö (Sveriges chokladhuvudstad där min farmor arbetade på chokladfabriken i många år) på 1980-talets mitt.

Men att smälta en pinne med gjuten choklad i varm mjölk blir också gott.

Edit: ni får såklart störa er hur mycket som helst på att inte er föredragna metod används på stället ni besöker.

Senast ändrad:
*någon postar fundering om kamphundsraser (idag handlade det om det är sant att de kan "låsa" käkarna om jag minns rätt)*

Första bästa kommentaren: "jag är faktiskt rädd för chihuahuor på riktigt!!"

Varför måste de alltid dra in chihuahuor från ingenstans och varför är det (nästan) alltid bullyägare 😬

*någon postar fundering om kamphundsraser (idag handlade det om det är sant att de kan "låsa" käkarna om jag minns rätt)*

Första bästa kommentaren: "jag är faktiskt rädd för chihuahuor på riktigt!!"

Varför måste de alltid dra in chihuahuor från ingenstans och varför är det (nästan) alltid bullyägare 😬
Nu är jag inte bullyägare och gillar inte alls kamphundar, men chihuahua är en hemsk ras ;) De är så kränkta och aggressiva rent generellt, hade de varit i stort format hade de varit en bullyägares värsta mardröm i kopplet. Jag är inte rädd för dem men kan förstå de som är (och inte bara säger det för att man råkar trampa deras bullyras på tårna med fakta).

Min standardmetod är att blanda socker, kakao och några chokladbitar med lite grädde i botten och sedan svagt värma och vispa för att bli helt fritt från ansamlingar - en mörk helt slät kräm, därifrån sedan späda med mjölk tills mängden och smaken är där man vill ha den. Socker kan man tillsätta i det varma om det behövs, men kakao klumpar sig gärna i varm mager mjölk så det är bättre att gå från andra sidan. Det är inte en så ny metod, den fick jag till mig från en avlägsen släkting i Malmö (Sveriges chokladhuvudstad där min farmor arbetade på chokladfabriken i många år) på 1980-talets mitt.

Men att smälta en pinne med gjuten choklad i varm mjölk blir också gott.

Edit: ni får såklart störa er hur mycket som helst på att inte er föredragna metod används på stället ni besöker.
Där har min mamma jobbat också. Håller med om att det är chokladhuvudstaden!

Har en person i bekantskapskretsen som alltid ska kommentera så himla drygt -det är säkert inte menat så, men tonen är så tråkig. Tex delade jag en grej om att det var jobbigt med omställningen till vintertid, direkt kom det ”ja JAG har då aldrig haft det jobbigt med omställningen, varken nu eller när jag hade djuren, jag var uppe så tidigt ändååå”. Mm, men JAG mår dåligt av att det är mörkt både när jag åker till jobbet och när jag åker därifrån.
Idag delade jag en grej vi gjorde med personalen på en av de fyra verksamhetsstängda dagar vi har per år, då kommer det ”önskar att vi hade det så, vi får aldrig något”. Och så svarade jag att ja det är bra men intensiva dagar med späckat schema. Och; Var glad att ni får det. Surt med alla stängningsdagar på förskolan med vetskapen om hur mycket de får o vi får absolut ingenting.

Jo, men alltså vi ”får” inget. Eller ja, VI får inget utan det jag får dessa dagar är att arrangera och hålla i utvecklingsarbete för min personal. Och som sagt, det är fyra dagar per år som vi inte har barn/elever i huset. Det är inte mycket.

Nu är jag inte bullyägare och gillar inte alls kamphundar, men chihuahua är en hemsk ras ;) De är så kränkta och aggressiva rent generellt, hade de varit i stort format hade de varit en bullyägares värsta mardröm i kopplet. Jag är inte rädd för dem men kan förstå de som är (och inte bara säger det för att man råkar trampa deras bullyras på tårna med fakta).
Jag måste ha tur som aldrig träffat en sån chihuahua 😅 Men det är inte där problemet ligger för mig, folk får tycka vad de vill om olika hundraser, det är bara så tröttsamt att så fort någon yppar något om kamphundar överhuvudtaget så ska det jämföras med chihuahua. Originalinlägget och övriga kommentarer handlade just om huruvida kamphundar kan låsa sina käkar eller ej, inte om hur läskiga chihuahuor är 😛

Jag måste ha tur som aldrig träffat en sån chihuahua 😅 Men det är inte där problemet ligger för mig, folk får tycka vad de vill om olika hundraser, det är bara så tröttsamt att så fort någon yppar något om kamphundar överhuvudtaget så ska det jämföras med chihuahua. Originalinlägget och övriga kommentarer handlade just om huruvida kamphundar kan låsa sina käkar eller ej, inte om hur läskiga chihuahuor är 😛
Jag förstår hur du menar, peka finger på annat istället för att prata om problemet man har framför nosen. Det är störande!

Sveriges regering! :devil: :yuck: :devil:

Skogarna längs med den svenska fjällkedjan, från Finlandsgränsen i norr till Dalafjällen i söder, hyser stora naturvärden.

Tillsammans med myrar och fjäll utgör de enligt Naturvårdsverket ett unikt ekosystem – inte bara för Sverige, utan för hela västra Europa.

Samtidigt utsätts de för ett växande tryck från skogsindustrin, något som granskningar av bland annat Sveriges Radio Ekot har visat.

Eftersom det råder brist på uppvuxna, avverkningsmogna träd i Sverige rullar skogsmaskinerna nu in i fjällskogar som kan ha stått i tusentals år. Det förklarar skogsforskaren Per Angelstam, professor vid norska Högskolen i Innlandet.

– All fjällskog som inte är formellt skyddad försvinner väldigt fort. Översiktskartor över hyggesanmälningar liknar i dag en krigsfront, med hyggen som ligger precis intill varandra. :rage::rage::rage:

Alla butikskedjor som brer ut sig och tar död på enskilda butiker 😡
Var i Köpenhamn i går, och på Ströget finns det knappast en enda butik kvar som inte ingår i en kedja. Skulle gå till en butik där jag tidigare hittat fina klänningar, den lokalen var stängd och tom nu. Har gått runt i Malmö idag och ser samma fenomen. I Stockholm där jag bor är det likadant. Det är så oerhört tråkigt att inte längre kunna hitta intressanta annorlunda saker längre oavsett var man är. Istället är man hänvisad till kedjornas massproducerade utbud.

Föräldrar. Var ute med hunden, går längs en smal trottoar, helt plötsligt så vänder sig min hund om och hoppar upp och pussar ett barn i en vagn. Då har en mamma sprungit in i hälarna på mig med sin barnvagn (dom var typ 20 cm ifrån mig). Som tur var blev min hund bara glad och barnet inte rädd och mamman inte arg, hon sa bara glatt att det inte var någon fara när jag sa "Hoppsan, förlåt, han älskar barn" och sprang vidare, men är man inte mer rädd om sina barn? Min hund kunde ju ha varit jätterädd för barn och huggit ungen när vi nästan blev påkörda? :eek:

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 599
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 979
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 849
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
129 034
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar