Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns här också med a-kassans regler, i Sverige är dock fack och a-kassa separata som tur är.

Ja alltså, jag har inte superkoll på det där då jag bara varit arbetslös några veckor i mitt liv, och det var före jag gick med i facket.
Men som jag förstår det så kan man få dagpenning från folkpensionsanstalten,
eller så om man hör till en allmän a-kassa eller facket så får man från deras a-kassa.
I.o.m. lagändring som trädde i kraft andra september i år så måste man nu tydligen ha jobbat (och hört tillfacket/a-kassa) minst 12 månader (före var det 26 veckor).
Vad som händer om man inte varit det vet jag inte, och vet inte heller om detta är kravet för dagpenning från folkpensionsanstalten.

Men om jag förstår dig rätt så får facken i Sverige sätt upp egna regler för sin a-kassa då?

Ja alltså, jag har inte superkoll på det där då jag bara varit arbetslös några veckor i mitt liv, och det var före jag gick med i facket.
eller så om man hör till en allmän a-kassa eller facket så får man från deras a-kassa.
I.o.m. lagändring som trädde i kraft andra september i år så måste man nu tydligen ha jobbat (och hört tillfacket/a-kassa) minst 12 månader (före var det 26 veckor).
Vad som händer om man inte varit det vet jag inte, och vet inte heller om detta är kravet för dagpenning från folkpensionsanstalten.

Men om jag förstår dig rätt så får facken i Sverige sätt upp egna regler för sin a-kassa då?
Njae, det finns mycket lagar och regler. Men a-kassan är fristående från facket och en a-kassa brukar serva flera förbund. Exempelvis är jag med i akademikernas a-kassa som hanterar många förbunds medlemmar, bland annat mitt fackförbund Sveriges Ingenjörer.

Man kan vara medlem i a-kassan utan att vara med i facket, och tvärtom. Så facken har ingen a-kassa som de sätter upp regler för.

• Gilla
Reactions: MCP
Njae, det finns mycket lagar och regler. Men a-kassan är fristående från facket och en a-kassa brukar serva flera förbund. Exempelvis är jag med i akademikernas a-kassa som hanterar många förbunds medlemmar, bland annat mitt fackförbund Sveriges Ingenjörer.

Man kan vara medlem i a-kassan utan att vara med i facket, och tvärtom. Så facken har ingen a-kassa som de sätter upp regler för.

(Med vissa undantag. IF Metall är ett exempel - en kan vara med i enbart deras A-kassa, som jag förstår det, men inte tvärtom. Hos dem går det alltså inte att vara medlem i facket utan att också vara medlem i deras A-kassa. Till skillnad mot t ex Kommunal, där A-kassan är helt skild från fackförbundet.)

Den svenska a-kassan är i praktiken en socialförsäkringsförmån, som dock har specialregeln att man ska ha varit medlem en viss tid. Alla regler om utbetalning och krav för att få ersättning är lagstyrda, men av tradition så sköts administrationen fortfarande av f.d. fackliga organisationer. Numera formellt separerade för att det ska vara valfritt att vara med i facket. Men det är fortfarande en uppdelning på vilka a-kassor som tar emot medlemmar från vilket område efter vilket fack de kommit ur.

För den som inte kvalificerat sig för a-kassa så finns det någon liten ersättning man kan få från Försäkringskassan, men den är så liten att det inte ens i teorin går att leva på, tror jag.

I mitt vardagsrum :mad:
1000007605.webp

Lokalnyheterna, i mitt fall Stockholm, har hela dagen visat ett inslag om en kille som gör tiktokfilmer där han ändrar namn på produkter. Jag förstår inte vad det inslaget gör i en nyhetssändning, vad är nyhetsvärdet? Känns som reklam för killen.
Det har att göra med källkritik och falska uppgifter.
Var ju flera som trodde att Khaleds Kaviar är en riktig produkt.
Så jag kan se nyhetsvärdet.

Kundtjänstrobotar, de fattar aldrig när man skriver nåt. Idag tjorvade jag och försökte omformulera frågan flera gånger men den skrev bara att den inte förstod och gav irrelevanta alternativ.
Till slut blev jag sur och skrev "idiot", då svarade den ungefär: "tråkigt att du känner så". Så det förstod den iaf, måste varit många som skrivit "idiot" åt den ...

Kundtjänstrobotar, de fattar aldrig när man skriver nåt. Idag tjorvade jag och försökte omformulera frågan flera gånger men den skrev bara att den inte förstod och gav irrelevanta alternativ.
Till slut blev jag sur och skrev "idiot", då svarade den ungefär: "tråkigt att du känner så". Så det förstod den iaf, måste varit många som skrivit "idiot" åt den ...
Ungefär som taltjänstskiten hos olika myndigheter... Ibland känns det som att de är programmerade att höra fel, eller inte känna igen vad man knappar in. Är så glad över växeltelefonisten jag tog mig fram till hos AF som berättade att om man bara struntade i att knappa in personnumret så kom man fram ändå!

Att en av våra favoritrestauranger inne i människobyn (kommunhuvudstaden) stängde i onsdags. :(
En av få rena hamburgerrestauranger, med ett jätteurval av supergoda hamburgare. Stället har funnits i 36 år, jag har ätit där i 24, och våra barn har trivts där sedan de var 1 år.

Ägarna är 70+ och har försökt sälja länge, de vill hinna göra nåt annat också innan deras tid på jorden är slut. Och det förstår man ju. Men alla säljförsök har gått i diket med oseriösa köpare, och nu gav de upp. :(

Att en av våra favoritrestauranger inne i människobyn (kommunhuvudstaden) stängde i onsdags. :(
En av få rena hamburgerrestauranger, med ett jätteurval av supergoda hamburgare. Stället har funnits i 36 år, jag har ätit där i 24, och våra barn har trivts där sedan de var 1 år.

Ägarna är 70+ och har försökt sälja länge, de vill hinna göra nåt annat också innan deras tid på jorden är slut. Och det förstår man ju. Men alla säljförsök har gått i diket med oseriösa köpare, och nu gav de upp. :(
Så himla trist när restauranger som inte tillhör kedjor måste stänga!

Jag stör mig på mina hjärnspöken. Eller alltså oftast är de inget som påverkar mig, men i vissa situationer får jag låsningar och kan inte kommunicera vettigt. Eller som jag hade velat. Och det stör mig som fan för jag hade kanske inte velat umgås med någon som är så märklig som jag tror jag är i de situationerna. Och då får jag fler hjärnspöken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
104 105
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
438
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 346
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
112 080
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar