Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Finns här också med a-kassans regler, i Sverige är dock fack och a-kassa separata som tur är.

Ja alltså, jag har inte superkoll på det där då jag bara varit arbetslös några veckor i mitt liv, och det var före jag gick med i facket.
Men som jag förstår det så kan man få dagpenning från folkpensionsanstalten,
eller så om man hör till en allmän a-kassa eller facket så får man från deras a-kassa.
I.o.m. lagändring som trädde i kraft andra september i år så måste man nu tydligen ha jobbat (och hört tillfacket/a-kassa) minst 12 månader (före var det 26 veckor).
Vad som händer om man inte varit det vet jag inte, och vet inte heller om detta är kravet för dagpenning från folkpensionsanstalten.

Men om jag förstår dig rätt så får facken i Sverige sätt upp egna regler för sin a-kassa då?
 
Ja alltså, jag har inte superkoll på det där då jag bara varit arbetslös några veckor i mitt liv, och det var före jag gick med i facket.
Men som jag förstår det så kan man få dagpenning från folkpensionsanstalten,
eller så om man hör till en allmän a-kassa eller facket så får man från deras a-kassa.
I.o.m. lagändring som trädde i kraft andra september i år så måste man nu tydligen ha jobbat (och hört tillfacket/a-kassa) minst 12 månader (före var det 26 veckor).
Vad som händer om man inte varit det vet jag inte, och vet inte heller om detta är kravet för dagpenning från folkpensionsanstalten.

Men om jag förstår dig rätt så får facken i Sverige sätt upp egna regler för sin a-kassa då?
Njae, det finns mycket lagar och regler. Men a-kassan är fristående från facket och en a-kassa brukar serva flera förbund. Exempelvis är jag med i akademikernas a-kassa som hanterar många förbunds medlemmar, bland annat mitt fackförbund Sveriges Ingenjörer.

Man kan vara medlem i a-kassan utan att vara med i facket, och tvärtom. Så facken har ingen a-kassa som de sätter upp regler för.
 
Njae, det finns mycket lagar och regler. Men a-kassan är fristående från facket och en a-kassa brukar serva flera förbund. Exempelvis är jag med i akademikernas a-kassa som hanterar många förbunds medlemmar, bland annat mitt fackförbund Sveriges Ingenjörer.

Man kan vara medlem i a-kassan utan att vara med i facket, och tvärtom. Så facken har ingen a-kassa som de sätter upp regler för.

(Med vissa undantag. IF Metall är ett exempel - en kan vara med i enbart deras A-kassa, som jag förstår det, men inte tvärtom. Hos dem går det alltså inte att vara medlem i facket utan att också vara medlem i deras A-kassa. Till skillnad mot t ex Kommunal, där A-kassan är helt skild från fackförbundet.)
 
Ja alltså, jag har inte superkoll på det där då jag bara varit arbetslös några veckor i mitt liv, och det var före jag gick med i facket.
Men som jag förstår det så kan man få dagpenning från folkpensionsanstalten,
eller så om man hör till en allmän a-kassa eller facket så får man från deras a-kassa.
I.o.m. lagändring som trädde i kraft andra september i år så måste man nu tydligen ha jobbat (och hört tillfacket/a-kassa) minst 12 månader (före var det 26 veckor).
Vad som händer om man inte varit det vet jag inte, och vet inte heller om detta är kravet för dagpenning från folkpensionsanstalten.

Men om jag förstår dig rätt så får facken i Sverige sätt upp egna regler för sin a-kassa då?
Den svenska a-kassan är i praktiken en socialförsäkringsförmån, som dock har specialregeln att man ska ha varit medlem en viss tid. Alla regler om utbetalning och krav för att få ersättning är lagstyrda, men av tradition så sköts administrationen fortfarande av f.d. fackliga organisationer. Numera formellt separerade för att det ska vara valfritt att vara med i facket. Men det är fortfarande en uppdelning på vilka a-kassor som tar emot medlemmar från vilket område efter vilket fack de kommit ur.

För den som inte kvalificerat sig för a-kassa så finns det någon liten ersättning man kan få från Försäkringskassan, men den är så liten att det inte ens i teorin går att leva på, tror jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 269
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 707
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 622
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
128 852
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp