Mest tidseffektivt är att skriva ned önskemål/frågor i ett mejl och avsluta med önskemål om återkoppling inom viss tid så att mottagaren förstått och faktiskt kan åta sig det hela.
Att resonera i telefon "ett par minuter" kan innebära allt mellan 2 minuter till 1 timme beroende på kollega/kund. Särskilt om det är någon som är oerhört velig.
Efter att ha haft oändligt långa mejldiskussioner (eller liknande) där frågeställningen är oklar i början, så vet jag att det kan bli extrema tidstjuvar.
Flertalet mejl skickas fram och tillbaka under flera dagar, tills det äntligen klarnar vilken fråga som egentligen avsågs.
Du pratar om typ "en beställning", och "åta sig något". Ja, då kanske ett mejl är lämpligt, om det är solklart vad det var som skulle beställas/göras.
Nu är faktiskt inte världen så en enkel alla gånger. Beställare som inte vet vad de borde beställa för att, så att säga lösa sitt problem, är väldigt frekvent förekommande.
Då är ett telefonsamtal en bra lösning, där kan man enas om vad som ska beställas. Den formella beställningen kan sedan skickas på mejl, inte mig emot.
Det kanske behöver ta en timme ibland med det där telefonsamtalet, för att det ska bli rätt.
Det är liksom inte bättre för någon, om det skickas mejl, som missförstås i flera led, där följdfrågor behöver ställas. Det kan allt som oftast gå flera timmars arbetstid för att reda ut felbeställningar, och situationer av typen "rätt svar på fel fråga", när det görs via mejl.