Givetvis är det inte okej men nej, det rör sig inte om hemfridsbrott. Det du citerade handlade om att hyresvärden går in utan lov (olovligen intränger), inte att man med lov går in och medan man är inne tar en kopp kaffe. Att inte låsa dörren innebär inte heller att det är hemfridsbrott. Du skriver att det i vissa fall kan röra sig om hemfridsbrott och ja, det är korrekt: om man olovligen intränger eller olovligen kvarstannar. That's it. Så ser rekvisiten ut helt enkelt.
Jag tror att det generellt finns en missuppfattning om att bara för att man tycker att något är ett visst brott så är det det. Lagtexten kan förvisso tolkas och diskuteras men rekvisiten är ofta rätt lättapplicerade i många fall.
Bara för att man verkligen tycker att något är fel betyder det inte att det är en fråga för polisen. Bara för att någon påpekar att en handling inte är olaglig betyder det inte att denne någon tycker att handlingen är okej.
Jag är inte jurist men du missar min poäng å det grövsta.
De gånger jag gjort en polisanmälan har jag talat om vad som hänt och faktiskt låtit polisen avgöra om det är ett brott och vilket. Om du också läst vad jag skrivit så tyckte jag att @TheRedLightning skulle upplysa värden om att händer det igen (oanmäld vaktmästare) blir det polisanmälan, inte att hon skulle göra det i nuläget.