Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du får fråga om denne missat en nolla i ditt utsatta prisSatte ut mitt löpband för 3000 kr, där jag fick bud på 200 kr. Har inte svarat trots några skickade frågetecken från dennes sida. Idag fick jag ett meddelande från personen att det är respektlöst att inte svara sina kunder
Samma här. Hur mycket som helst juHar haft samma problem med hotmail de senaste veckorna. MYCKET märkliga mejl. Delete, delete, delete..... Jag brukar fundera på vem som egentligen öppnar dessa mejl ? Lönar det sig verkligen numera att skicka en massa skräp?
Mina bekanta som jobbat med hästar använder ofta "den" istället för namn eller hon/han.
Mina morföräldrar var bönder, alla djur hade namn som användes. Gillar inte generaliseringar.Är det inte någon kvarleva från förr? Speciellt för några årtionden sedan tycker jag att många äldre personer kallade djur "den" trots att de mycket väl visste om det var en hon- elle hankatt, och vad den hette.
Det är väl inte en generalisering, att jag stött på många äldre som sagt den, medan yngre människor sagt hon eller han om samma djur. Mina morföräldrar tillexempel sa alltid den om vår hund, trots att vi andra sa hon.Mina morföräldrar var bönder, alla djur hade namn som användes. Gillar inte generaliseringar.
Och jag har träffat många äldre som alltid använt sig av namnet och många yngre som refererar till den. Beror väl mer om intresse för djur än generation.Det är väl inte en generalisering, att jag stött på många äldre som sagt den, medan yngre människor sagt hon eller han om samma djur. Mina morföräldrar tillexempel sa alltid den om vår hund, trots att vi andra sa hon.
I min familj på pappas sida var det tydligen kutym att säga "hon" om katterna och "han" om hundarna. Käre far har fortfarande svårt att släppa det, särkilt att hona alla katter. Jag känner nog ingen som "denat" djuren. Däremot sagt "koa" och liknande även häruppe i norr.Och jag har träffat många äldre som alltid använt sig av namnet och många yngre som refererar till den. Beror väl mer om intresse för djur än generation.
Det där har jag hört flera (från andra delar av världen, Nordamerika bland annat) berätta om. Väldigt intressant.I min familj på pappas sida var det tydligen kutym att säga "hon" om katterna och "han" om hundarna. Käre far har fortfarande svårt att släppa det, särkilt att hona alla katter.
Nordamerika och kanske delar av Norrland med andra ord. Och visst är det!Det där har jag hört flera (från andra delar av världen, Nordamerika bland annat) berätta om. Väldigt intressant.
I min familj på pappas sida var det tydligen kutym att säga "hon" om katterna och "han" om hundarna. Käre far har fortfarande svårt att släppa det, särkilt att hona alla katter. Jag känner nog ingen som "denat" djuren. Däremot sagt "koa" och liknande även häruppe i norr.
Där får du nog ta tillbaka din egen generalisering. Jag tror det har noll och inget med intresse för djur. Kanske mer dialektalt eller lokaltOch jag har träffat många äldre som alltid använt sig av namnet och många yngre som refererar till den. Beror väl mer om intresse för djur än generation.
Min mormor från Härjedalen sa också alltid ”hon, katten”!Nordamerika och kanske delar av Norrland med andra ord. Och visst är det!
Jag har visserligen inga problem med att se att både fysiken och till vissa delar personlighetsdrag hos de två olika arterna kan ses som klassisk maskulina vs feminina... men ändå. Folk är ju självklart medvetna om att det finns han och honkatter, och hundar och tikar.
I mina trakter hade det varit - ho kattaMin mormor från Härjedalen sa också alltid ”hon, katten”!
Ja, kanske lite mer åt det hålletI mina trakter hade det varit - ho katta
Nej, Skellefteåtrakten.Så gör min mamma med, Doris är alltid en ”han” medan min syrras hankatt är en ”hon”. Hon är uppvuxen i Norsjö, kommer din pappa också från det hållet?