Störiga saker vi stör oss på, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina morföräldrar var bönder, alla djur hade namn som användes. Gillar inte generaliseringar.
Det är väl inte en generalisering, att jag stött på många äldre som sagt den, medan yngre människor sagt hon eller han om samma djur. Mina morföräldrar tillexempel sa alltid den om vår hund, trots att vi andra sa hon.
 
Det är väl inte en generalisering, att jag stött på många äldre som sagt den, medan yngre människor sagt hon eller han om samma djur. Mina morföräldrar tillexempel sa alltid den om vår hund, trots att vi andra sa hon.
Och jag har träffat många äldre som alltid använt sig av namnet och många yngre som refererar till den. Beror väl mer om intresse för djur än generation.
 
Och jag har träffat många äldre som alltid använt sig av namnet och många yngre som refererar till den. Beror väl mer om intresse för djur än generation.
I min familj på pappas sida var det tydligen kutym att säga "hon" om katterna och "han" om hundarna. Käre far har fortfarande svårt att släppa det, särkilt att hona alla katter. 😅 Jag känner nog ingen som "denat" djuren. Däremot sagt "koa" och liknande även häruppe i norr.
 
Det där har jag hört flera (från andra delar av världen, Nordamerika bland annat) berätta om. Väldigt intressant.
Nordamerika och kanske delar av Norrland med andra ord. :D Och visst är det!
Jag har visserligen inga problem med att se att både fysiken och till vissa delar personlighetsdrag hos de två olika arterna kan ses som klassisk maskulina vs feminina... men ändå. Folk är ju självklart medvetna om att det finns han och honkatter, och hundar och tikar.
 
I min familj på pappas sida var det tydligen kutym att säga "hon" om katterna och "han" om hundarna. Käre far har fortfarande svårt att släppa det, särkilt att hona alla katter. 😅 Jag känner nog ingen som "denat" djuren. Däremot sagt "koa" och liknande även häruppe i norr.

Så gör min mamma med, Doris är alltid en ”han” medan min syrras hankatt är en ”hon”. Hon är uppvuxen i Norsjö, kommer din pappa också från det hållet? 😁
 
Nordamerika och kanske delar av Norrland med andra ord. :D Och visst är det!
Jag har visserligen inga problem med att se att både fysiken och till vissa delar personlighetsdrag hos de två olika arterna kan ses som klassisk maskulina vs feminina... men ändå. Folk är ju självklart medvetna om att det finns han och honkatter, och hundar och tikar.
Min mormor från Härjedalen sa också alltid ”hon, katten”!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 179
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
24 25 26
Svar
519
· Visningar
26 237
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 679
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 236
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp