Störiga saker vi stör oss på, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om shampo och balsamfunderingar.
Det man är uppväxt med räknar man ju som "normalt", ända tills man i något skede stöter på flera som gör annorlunda och kanske upptäcker att det som själv gör/gjort är det ovanliga...

Såå... jag är uppväxt med att shamponera två gånger, och gör så fortfarande, men är det någon annan här som gör så?

(Därav går det åt mera shampo än balsam och också därför jag tänkt det varit normalt med olika storlekar på flaskorna :p)
Jag orkar oftast bara schamponera en gång men tar då mycket schampo. Frisörer brukar ju göra det minst två ggr, jag frågade senast jag var och klippte mig och hon sa att om man tvättar varje dag räcker det med en gång men det är inte ett måste att göra det två ggr.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Åh, jag minns att jag störde mig på det motsatta i den här tråden för nått år sedan och fick massor av reaktioner från folk som inte alls förstod vad jag menade. Jag blev SÅ förvånad! För mig är det helt obegripligt att balsamflaskan inte är typ hälften så stor som schampoflaskan! Jag använder absolut inte lika mycket balsam som schampo så för mig blir det oftast att jag står kvar med balsam ur en "serie" som jag inte längre har något schampo kvar av. Detta trots att jag har långt och tjockt hår. Uppskattar att det går åt ca 2 msk schampo och 1 msk balsam per dusch, ungefär. Vet inte vad jag gör annorlunda, men särskilt mycket problem med trassligt hår har jag inte i alla fall :D
Samma här! Går alltid åt mer schampoo än balsam hos mig.
 
På tal om shampo och balsamfunderingar.
Det man är uppväxt med räknar man ju som "normalt", ända tills man i något skede stöter på flera som gör annorlunda och kanske upptäcker att det som själv gör/gjort är det ovanliga...

Såå... jag är uppväxt med att shamponera två gånger, och gör så fortfarande, men är det någon annan här som gör så?

(Därav går det åt mera shampo än balsam och också därför jag tänkt det varit normalt med olika storlekar på flaskorna :p)
Jag gör det framförallt när jag har produkter i håret, första gången för att få bort allt sådant och andra gången för att faktiskt göra rent håret. Lärde mig det av min vän som är frisör, samt att jag är noggrann med att inte skölja för länge/använda för mycket vatten efter att jag haft i balsamet.
 
Tack! "Tyvärr" är det en sådan min ena har. Spännet (ta av och på spännet om du är med på vilket jag menar) går inte alltid tillbaka på den vilket stör mig enormt. Annars har den hållit sig fin i snart fem år och det stör mig att jag inte reklamerade den direkt istället för att fortsätta störa mig på att spännet knasar sig.
Har den hållt så bra och är fortsatt fin skulle jag nog testa att lämna den till sadelmakare som byter ut. Om du är så nöjd kanske det kan vara ett alternativ?

Då återstår ju dock frågan att hitta en grimma att ha under tiden... :p
 
Det där var något schampotillverkarna hittade på. Smart försäljningsknep ju. Det är extremt sällan jag har behov av att tvätta håret två gånger. Då måste det vara extremt smutsigt utifrån av någon orsak om det inte känns rent efter en omgång. Jag kan räkna på ena handens fingrar de gånger jag har haft behov av att schamponera håret två gånger på mina snart 50 år.
De senaste åren har jag gjort så, dvs schamponerar två gånger, och upptäckt att mitt hår faktiskt håller sig renare längre på det viset.
 
Jag gör det framförallt när jag har produkter i håret, första gången för att få bort allt sådant och andra gången för att faktiskt göra rent håret. Lärde mig det av min vän som är frisör, samt att jag är noggrann med att inte skölja för länge/använda för mycket vatten efter att jag haft i balsamet.
:confused: Ska man inte skölja ur balsamet? Det gör ju frisörerna? Eller du kanske har en sort som inte ska sköljas ur helt?
 
Alltså, jag klarar mig med en schampoklick lika stor som en enkrona ungefär, jag har ju bara lödder i hårbotten. Balsamet däremot ska täcka heeela längden, och det rikligt. Jag kan leva på en normalstor schampoflaska i fyra till sex månader, men liknande mängd balsam blir tre till fyra veckor. :p
Oj! Jag använder nog lite mer schampo än så och gillar när det blir "löddrigt" i hela håret så att säga (men främst kring hårbotten såklart). Sedan använder jag bara balsam i nedre halvan av håret, fick lära mig att balsam i hårbotten gör att håret blir fett snabbare. Men det är kanske också en sådan där seglivad myt...
 
På tal om shampo och balsamfunderingar.
Det man är uppväxt med räknar man ju som "normalt", ända tills man i något skede stöter på flera som gör annorlunda och kanske upptäcker att det som själv gör/gjort är det ovanliga...

Såå... jag är uppväxt med att shamponera två gånger, och gör så fortfarande, men är det någon annan här som gör så?

(Därav går det åt mera shampo än balsam och också därför jag tänkt det varit normalt med olika storlekar på flaskorna :p)
Jag schamponerar bara två gånger om håret är väldigt smutsigt av någon anledning, eller om jag behöver att det håller sig rent lite längre än vanligt. Sker dock bara max 2-3 gånger per år, annars räcker en schamponering gott och väl.
 
Det är inte alltid så roligt att vara varm heller.
Jag tänker att det borde vara lättare att klä på sig/värma sig med rörelse än att klä av sig naken och ändå vara för varm? :(

Fast just nu kör jag hellre på det :D

Vart ute på en kort leverans och suttit med rattvärme full sätesvärme och 24 grader inne i bilen är fortfarande lite småfrusen och iskall om händerna.
 
På tal om shampo och balsamfunderingar.
Det man är uppväxt med räknar man ju som "normalt", ända tills man i något skede stöter på flera som gör annorlunda och kanske upptäcker att det som själv gör/gjort är det ovanliga...

Såå... jag är uppväxt med att shamponera två gånger, och gör så fortfarande, men är det någon annan här som gör så?

(Därav går det åt mera shampo än balsam och också därför jag tänkt det varit normalt med olika storlekar på flaskorna :p)

Jag har bara schamponerat två gånger de få gånger jag haft mycket hårspray och liknande i håret. Jag använder inte ens schampo varje gång. Bara två gånger i veckan. Resten av gångerna är det balsam/inpackning i hela håret.
 
Jag orkar oftast bara schamponera en gång men tar då mycket schampo. Frisörer brukar ju göra det minst två ggr, jag frågade senast jag var och klippte mig och hon sa att om man tvättar varje dag räcker det med en gång men det är inte ett måste att göra det två ggr.

Jag har bara en liten klick schampoo då jag bara använder det i hårbotten och inte i längderna.
 
Fast just nu kör jag hellre på det :D

Vart ute på en kort leverans och suttit med rattvärme full sätesvärme och 24 grader inne i bilen är fortfarande lite småfrusen och iskall om händerna.
Kan vara njurarna?

Nu i dialys så fryser jag inte alls lika mycket. Kan till och med svettas ibland. Det hände INTE när jag var som mest förgiftad.

Jag välsignade det faktum att jag bodde ensam i mitt hus eftersom jag då kunde brassa upp värmen till 24-25 grader. Hunden letade kalla ställen på golvet och undvek ligga på mattor och kuddar och annat varmt stackarn :D.
 
Oj! Jag använder nog lite mer schampo än så och gillar när det blir "löddrigt" i hela håret så att säga (men främst kring hårbotten såklart). Sedan använder jag bara balsam i nedre halvan av håret, fick lära mig att balsam i hårbotten gör att håret blir fett snabbare. Men det är kanske också en sådan där seglivad myt...
Jag har inte heller balsam i hårbotten, men för att täcka längderna krävs ju en rejält kupad handfull. Typ 25cl eller så kanske? Minst. :) Ett bra schampo ska löddra upp hårbotten med en minimal klick tycker jag. Har jag ned det i längderna känns de som svinto. :arghh: 😅

Schamponerar jag två gånger på raken faller nog håret av! :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 560
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 887
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 206
Senast: Praefatio
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp