Störiga saker vi stör oss på, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett sådant beslut kommer det garanterat vara en tilltagen övergångstid på. De tänker sig väl på sikt att körkorten ska bli elektroniska också, så då kommer man ha enbart ett ID istället? Bekymrar mig inte om saken innan det faktiskt kommer några konkreta beslut på nya regler.
Vad är det för skillnad i nuläget? Jag menar, körkorten "blippas" ju också. Till exempel när man hämtar ut paket. Hittills har det känts som att nationell id-kort har man bara behövt bekymra sig över om man INTE har haft körkort. Känns ju märkligt om jag ska behöva bära runt på både körkort och id-kort för att kunna identifiera mig?
 
Vad är det för skillnad i nuläget? Jag menar, körkorten "blippas" ju också. Till exempel när man hämtar ut paket. Hittills har det känts som att nationell id-kort har man bara behövt bekymra sig över om man INTE har haft körkort. Känns ju märkligt om jag ska behöva bära runt på både körkort och id-kort för att kunna identifiera mig?
Elektroniska som i att man inte har något fysiskt kort alls, inte sett till blippfunktionen. Den dag det faktiskt blir nödvändigt att ha nationellt-ID tror jag inte körkortet behövs längre för polisen kommer se vilka behörigheter man har ändå så länge man kan identifiera sig. Så kommer ändå bara bli ett kort man behöver tänka på, bara ett annat kort än nu typ (Lite osäker om jag förstod din fråga rätt? Och reservation för att jag bara "hört att" men inte är insatt, så det är min tanke om hur det blir)
 
Elektroniska som i att man inte har något fysiskt kort alls, inte sett till blippfunktionen. Den dag det faktiskt blir nödvändigt att ha nationellt-ID tror jag inte körkortet behövs längre för polisen kommer se vilka behörigheter man har ändå så länge man kan identifiera sig. Så kommer ändå bara bli ett kort man behöver tänka på, bara ett annat kort än nu typ (Lite osäker om jag förstod din fråga rätt? Och reservation för att jag bara "hört att" men inte är insatt, så det är min tanke om hur det blir)
Man tycker ju dock att fram tills detta händer borde det vara okej att identifiera sig hos bank-id också med sitt körkort... Giltigt pass har jag inte haft på flera år. Jag har inga planer på att resa, så att betala för något som jag kanske aldrig kommer att använda känns inte helt motiverat. Och, som sagt, nationellt id-kort har jag hittills likställt med körkort för identifiering - och körkort har jag ju. Märkligt och rörigt, känns det som!
 
Man tycker ju dock att fram tills detta händer borde det vara okej att identifiera sig hos bank-id också med sitt körkort... Giltigt pass har jag inte haft på flera år. Jag har inga planer på att resa, så att betala för något som jag kanske aldrig kommer att använda känns inte helt motiverat. Och, som sagt, nationellt id-kort har jag hittills likställt med körkort för identifiering - och körkort har jag ju. Märkligt och rörigt, känns det som!
Om jag inte missminner mig helt så är svenskt körkort egentligen inte en godkänd identifiering men accepteras ändå av de flesta. Nationellt ID har högre säkerhetskrav än ett körkort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 561
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 887
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 206
Senast: Praefatio
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp