Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Min lilleman gillar också bilar eller snarare TRAKTORER!! Och grävmaskiner, lastbilar etc.
Så vi besökte brandstationen idag. Sonens farbror jobbar där så han guidade oss. Det var populärt :D

Besök på brandstationen är poppis här med! Mys pappa är brandman så vi kan komma dit så ofta vi vill :D My är tycker att det är väldigt spännande med traktorer, motorcyklar, flygplan och bilar, framförallt stora bilar (kooo biiila), men på brandstationen är båten mest spännande. Och så gympahallen med alla bollar förståss... =)

kl
Här rullar dagarna på i ett rasande tempo, man hinner knappt blinka så är det en ny vecka igen! Maja har hunnit bli 6 veckor och är vaken lite mer nu. Det är roligt, och hon tajmar ofta in sina vakenperioder när My sover, dvs efter lunch och på kvällen. Smart tjej alltså som också är mån om lite ensamtid med mamma och pappa! Det är väldigt behändigt eftersom man kan ägna sig mycket åt ett barn i taget!

Vi är iväg på något varje dag och det känns nästan som om vi aldrig är hemma. Men jag tycker nog att det är lättare så, för det går lättare att aktivera My när man inte är hemma och det går lättare att få Maja att sova och vara nöjd. I dag har vi varit på allum (ett inomhusköpcenter i närheten) och My älskar det. Hon ränner runt som en tok mellan folkmassor och klädstänger, åker rulltrappan tjugoelvatusen gånger och leker med allt hon kan komma på. Man får inte hjälpa henne med något heller eller hålla henne i handen, för då blir det protester som heter duga! "Nej, Myyyyyyy" (my kan själv) får man till svar nästan jämt nuförtiden!

Igår köpte vi en jättefin overall till My också. Jag har velat mycket fram och tillbaka med vad det ska bli för vinteroverall, men nu har vi äntligen hittat en som är både smidig och lagom varm från Minymo. Dyr som skam men både finare och bättre passform än de andra vi provat ( b la NameIt och Didriksson som jag tyckte satt riktigt illa uppe vid halsen).

Just nu sover båda töserna (liiiite för sen lunchsovning för My, men vad tusan ska man göra?) så jag passar på att slänga i mig en kopp varmt thé innan någon vaknar och kräver uppmärksamhet! Känner mig väldigt nöjd med dagen, jag hade både hunnit äta frukost och förse ungarna med mat och rena kläder samt städat hela huset (både dammsugit och tvättat golven) innan klockan slog tio! Det händer inte ofta, så det kändes toppenbra!

//Julia

Jag håller med dig om tradera. Jag har kikat en hel del där efter en pop skaljacka och en vinteroverall till Tuva. Men alla blir jättedyra om det inte är någon riktigt gammal.

Jag tycker inte att det är ett kap för begagnad overall eller skaljacka för 500:-

Att sälja har inte varit aktuellt än så länge, men när det blir det så kommer jag lägga ut på tradera :D

kl

I Österrike presenterades den nya budgeten idag och det var en budget med mkt sparande. Tex. sa kommer man bara fa barnbidrag till 24 ar nu ist för 26 som det var innan :)

ang Tradera. Om du vill ha ut en minsta summa för det du säljer kan du sätta reservationspris eller utropspris. Vad jag har förstat är det bättre att sätta ett utropspris.

kl

Idag har vi varit på kusinens tre års kalas, det var jätteskoj med mycket spring och bus. E som blir två i november åt sin första tårtbit och lite annat gott. När vi kom hem var han extremt vild! Råkade vända mig om en sekund då kastade han en glasflaska på golvet, så det låg glassplitter överallt! Suck.

Nu ligger han iaf och sover så nu kan jag pusta ut. Funderar på om det var allt socker som gjorde honom så knäpp, det blir nog inget mera fikabröd för hans del...

Hihi samma här, just nu är det racerbilar och tåg som är storfavoriter.
Speciellt Lightning MCQueen, han har hur mycket som helst med den bilen på:D

Bra tänkt angående att sälja. Jag tänkte mest på köpbiten, för det är det enda jag gjort. Tycker det verkar krångligt att ta reda på frakten i förväg, är inte alls insatt i sånt.

KL
Om ni undrar vem jag är så hänger jag mest i mammor vinter 2010/2011. Har hängt på Buke i många år men skrivit lite och läst mycket. Har en son född januari 2007 och väntar på nästa bebis 1/1. Bor med man i Skåne, just nu i lägenhet helt utan djur.

Min son är trotsig. Har varit det under våren en del. Sen lärde vi oss hantera det ganska bra och det gav sig över sommaren. Nu har det kommit tillbaka med full kraft på ett annat sätt. Han är fortfarande generös och resonabel, men man kan inte lämna honom obevakad ett ögonblick. Leksaker kastas systematiskt in i väggen, kuddar, dynor åker ner från fåtöljer och soffa, han plllar på allt, radion kan åka på jättehög volym, han klättrar själv upp i "godisskåpet" och förser sig, han klättrar själv upp i badrumsskåpet och plåstrar om sig. Han älskar sina blixten mc queenplåster och måste ha minst tre. Annars gråter han för att han inte har fyra fotbollar utan bara tre, att han vill ha en brun fleece så att han har fyra fleecar. Sen äter han ingenting hemma heller de flesta dagar om man inte ger risgrynsgröt. På förskolan äter han som en häst så jag är inte så orolig för det. När man hämtar på förskolan går vissa dagar jättebra, sedan kan har vissa dagar springa omkring vid bilarna för att jag ska jaga honom eller så har han med sig ett löv i bilen som han tar sönder under bilresan och inte kan lugna sig förrän han fått ett nytt lika stort. Några tips? Han är i den åldern då avledande inte längre fungerar. Jobbigt att så mycket av det han gör blir fel enligt oss vuxna :cry: Han säger att han inte vet varför han gör dessa saker. Han lider ju av enorma känslostormar så just nu vill han sova mycket hos oss vilket han såklart får. :love:

Så kan det ju såklart också vara. Men eftersom han aldrig har ätit tårta eller andra onyttigheter så känns det lätt att skylla på allt socker. Han är alltid vild men nu hade han liksom lagt i en ännu högre växel... Pust.

För en som aldrig har ätit sötsaker så blev det nog ganska mycket sött. Men jag tror kusinen åt det dubbla, hon plockade av marsipanfigurerna direkt från tårtan och åt:laugh:

kl

Hej och hår här var det livat:D

Idag har vi satt upp Moa på dagisstart den 16 november. Egentligen hade jag velat vara hemma till sommaren iaf, men pengar känns liksom bra att ha...

En gång har hon varit där tidgare, knappt en timme. och idag sprang hon iväg direkt och lekte med de andra barnen och sket fullständigt i oss!! Jag hann inte ens ta av henne jackan riktigt!:) personalen sa att det är skönt när såna barn ska skolas in, blir inte så mycket extra jobb!

Så nu ska jag börja söka jobb. Jo lycka till till mig. Finns ett jobb som är inte högskolekrav på här just nu, på Ica. Hur många lär inte söka det:(

Jag glömde ju, duktiga tjejn har lärt sig anatomi bra!!
Hon vet vart huudet är, och öra, ögat, munnen, näsan, håret, magen, benet, rumpan, stortån, foten och strumpan:love:

och igår lärde hon sig klappa händerna, snabba Moa:p

Duktig Moa, här händer det massor med pratet. Emila har precis lärt sig säga sitt och det använder hon massor. Jag, hennes pappa och besökare ska sitta lite överallt, konstaterade igar att vi kände oss som hundar :)

Nu till ngt helt annat

Om jag far som jag vill kommer jag plugga pa stockholms universitet efter föräldraledigheten och sambon jobba i Södertälje (företaget han jobbar pa nu finns där ocksa).

Bostad (hyres) i Stockholm känns inte som jag kan hoppas pa utan att ha manga ars köpoäng. Finns det ngr orter/städer runtomkring, pa rimligt pendlingsavsatand, som det gar lättare att fa tag pa bostad?

Jag bodde hos Akelius i Södertälje förut. De är ju privata och har hyreshus lite runt om Stockholm. Jag har inte totalkoll på deras kösystem men det kan kanske fungera där. Det är väl klokt om ni kan börja med hyres tills ni har bestämt er var ni vill bo och hur ni vill bo antar jag?

Tips:

Printa ut CV, personligt brev och traska runt i olika butiker och presentera dig.

Jag tror att det just i S-tälje inte är jättesvårt att få lägenhet. Jag vet att botkyrkabyggen (ligger mitt emellan s-tälje och sthlm C) har olika kategorier till sina lägenheter. På vissa får folk som vill flytta till kommunen förtur bla. Men, då finns det ju områden du kanske vill undvika och vill du ha närhet både till S-tälje och Sthlm så kan det vara att föredra att bo längs med pendeltågslinjen.

Ja, jag tänker på Salem/Rönninge också. Där finns iaf även Akelius. Ligger närmare Sthlm, och nära Södertälje.

Själv fick jag omgående en trea i Tumba hos Botkyrkabyggen när jag flyttade till Stockholmsområdet. Tyvärr hade jag ingen umgängeskrets där så jag flyttade till Södertälje när jag fick en lgh granne med min kompis. Så TS, försök om du kan att välja ett område där du/ni känner åtminstone någon. Det kan bli en ganska torftig vardag innan man är etablerad och när man är etablerad är det trist att flytta från de man lärt känna.

Men det känner du nog redan till. ;)

Tack för era tips. Jag trodde det var svart att fa i Södertälje ocksa eftersom det ligger sa nära Stockholm. Har ställt mig i kö hos täljebostäder och ska kolla era andra tips ocksa.

Att inte känna ngn är jag van vid sa det avskräcker mig inte. Bara att flytta "hem" till Sverige skulle göra att jag kommer närmare alla mina kompisar. En av mina närmaste vänner bor i Stockholm, men hon är pa gang att köpa lägenhet pa Lindingö och där tror jag det är ganska kört med en hyreslägenhet.

Nu är det inte alls säkert att vi kommer flytta. Sambon stannar helst här i Österrike men det vill inte jag. Han tycker inte den utbildningen jag hittat är ngt att satsa pa men det är vad jag vill sa jag hoppas han ändrar sig. Utbildningen finns även i Göteborg och Lund. Göteborg har en bra arbetsmarknad för sambon ocksa men Lund är nog inget alternativ.

KL

Har en bonus hemma som är 7år och går i första klass. Igår hade fröken tagit biomamman till sidan när hon var och hämtade och berättat att bonusen plus två andra kompisar hade gett sig på 3 tjejer i förskoleklassen (vet ej exakt vad de gjort eller hur länge/ofta) och skrämt upp dem så pass så att de nu vägrade att gå till skolan. Med andra ord så har de varit allt annat än snälla. :cry: Och nu känner både maken och jag oss helt handfallna. Visst att en 7åring hittar på en del bus men från det till att vara dum mot någon annan är ett LÅNGT steg! Skolan jobbar aktivt för att stävja denna typ av beteende de har till exempel kompiskunskap på schemat och har haft ända sedan förskolan. Hemma pratar vi också mycket om hur man är som vän eftersom vi har varit oroliga för att bonusen ska bli retad då bonusen är överviktig. Här har vi gått och oroat oss för att någon ska bete sig illa mot bonusen och att vi skulle ha ett barn som inte vill gå till skolan men så är det verkligen raka motsatsen. Är bara förtvivlad! :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 769
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar