Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Då gör jag oxå så. Så får vi se vad hon tycker. Tack för hjälpen :)

Jaha, vad gör jag då? Smakportioner, gröt eller välling? Spelar det någon roll? Och ska jag börja med morgon eller kväll?

Jag började med smakportioner av gröt i några dagar. Ingen fruktpuré än för då kan det bli svårare att få i dem den "riktiga" maten. Det gick okej här, sen testade jag burkmat i några dagar men det gillade inte min Alicia särskilt mycket. När jag gick tillbaka till gröt åt hon det jätteglatt och sen även matpuréerna.

Jag började med smakportionerna när hon var 4 månader och vällingen när hon var 6 månader.

Morgon eller kväll spelar nog egentligen ingen roll men man brukar väl säga att det är bra att ge dem när de är utvilade och glada, många börjar nog med smakportionerna på förmiddagen/lunchen.

En snabb fråga bara, smittar halsfluss?
Tänkte om det är risk att sonen får det om jag har det?

Ja det smittar. Har du fått antibiotika ?

Var noga med handhygienen, tvätta dina händer ofta och pussa inte på sonen medan du är sjuk =)

kl

idag har vi varit och hälsat på min kompis och hennes 3 veckors son:love: Så underbar!

Moa härjade runt i 875 km/h som vanligt och lekte med hennes 5 månaders bullmastiff valp.. om vi säger så här, hunden blev trött och gick och lade sig innan moa tröttnade:D

Och så lärde hon sig säga vovve!!

Så vovve och kex har tillkommit denna veckan, det går undan!

Emilia har varit lite sen att komma igang att prata men nu lär hon sig nya ord varje dag. Det häftiga är att oftast lär hon sig orden pa bade tyska och svenska samtidigt.

Idag har hon lärt sig säga Bambi och salt, sen tränade vi pa apa ocksa men det blev oftast pappa ist :D

gissar hej vilt att ibland är det samma sak:D

Nu gick Moa och lade sig. Jag drog upp henne vid 9 i morse och hon har sovit en kvart idag.
gutt.

KL

Är det någon mer än jag som har ett barn med kanibaltendenser?

Igår var grannen på besök med sin lilla dotter och mitt lilla norpbarn grabbade tag i hennes lår med båda händerna och skulle bita sig fast i hennes knä. Han är dessutom nästan fanatisk när det gäller att bita och tugga på min haka.

Bör jag byta namn till Hannibal kanske?

Vi har också antilop från IKEA. Barn sitter ofta bra i den och det är smidigt med löstagbart bord.

Dom är fula absolut men så jäkla praktiska. Vi har använt vår i duschen innan E kunde sitta själv exempelvis, lätt att hålla ren ( är den riktigt grisig ställer man bara in den i duschen och spolar av ) och stabil.

I duschen? Men gud vilket bra tips. Att jag inte kommit på det tidigare. Här är det nämligen kriget när Viktor ska tas ur badbaljan. Det är ondskan på jorden att bli tvingad att sluta bada.

Nu ska stolen in, så kan han sitta och bli duschad! Tack för det tipset!

kl

Vilken rolig tråd, en för oss alla! :) Jag själv sitter och slösurfar och har dåligt samvete över mina studier som jag inte riktigt ger den tid de skulle behöva... Har bestämt mig för att försöka gå ner i studieprocent för jag är så extremt trött hela tiden! Är i v. 28. Vet inte om det är järnbristen eller graviditeten som gör mig så trött. Dessutom har en i närmaste släkten fått cancer och har inte så länge kvar, så man står mitt emellan döden och livet och då känns plötsligt inte studierna lika angelägna..

Fint höstväder är det i alla fall! :) Solen gör att man blir lite lättare till sinnes.

Och jag har stora problem med att få in min i badrummet... Hon anar ugglor direkt. Hon gillar lort mellan tårna, tror jag.

Jag har ett bra tips om du vill fa upp honom ur badet. Det funkar pa min badgalning i alla fall. Jag klar helt sonika av mig och hoppar in i duschen bredvid hans balja. Nar han ser mina tuttar glommer han allt vad badvatten heter och jag hinner knappt blota haret innan han star och grater och stracker handerna mot mig. Glad blir han igen nar han far komma upp :D

kl

I morgon blir Maja tre veckor, det är inte klokt vad tiden går fort! Hon har ju inte vuxit många cm, men ändå känns hon redan mycket större än när vi kom hem med henne. Det är väl så att man vänjer sig kanske =)

Maja har sovit väldigt dåligt på nätterna sen hon föddes, eftersom hon sovit mest hela dagarna istället. Nu känns det äntligen som att hon börjar vända på dygnet lite och börjar vara lite mer vaken på dagarna, och det är ju skönt!
Hon är en riktigt söt liten parvel, och nu har hon börjat "prata" sådär mysigt också! Tack och lov så tycker hon om att åka vagn (vilket My aldrig gjorde som liten), så det fungerar jättebra att gå ut och gå med båda barnen (eller ja, My krånglar som alltid och vill mest gå, men Maja sover iaf:laugh:). En sak som dock är lite störande är att My helatiden drar ner sufletten på Majas liggkorg, någon som har någon idé om hur man kan lösa det (vagnen är en carena doubble swing)?

My har hunnit bli 20 månader nu, snart är hon två år och vart tusan tog tiden vägen?! Jag vill bara stoppa tiden och få njuta av den här underbara, goa lilla ungen! Som tur är tycker man väl att alla perioder är bäst när man är mitt i dom, men ibland får jag lite panik över att det går så fort. Hon pratar redan flerordsmeningar och styr och ställer här hemma, och har verkligen börjat leka på riktigt, både ensam och med andra vuxna och barn, och det är så roligt att se!

Idag har jag städat hela huset, jag hann till och med våttorka golven, och börjat arbeta mig igenom mitt berg av tvätt. Känns riktigt bra! Tjejerna har sovit i två timmar nu, så det börjar bli dags att väcka My (hon brukar oftast bara sova en timme) och ge sig ut i det fina höstvädret!

//Julia

Jag har ett bra tips om du vill fa upp honom ur badet. Det funkar pa min badgalning i alla fall. Jag klar helt sonika av mig och hoppar in i duschen bredvid hans balja. Nar han ser mina tuttar glommer han allt vad badvatten heter och jag hinner knappt blota haret innan han star och grater och stracker handerna mot mig. Glad blir han igen nar han far komma upp :D

Ha ha, det där fungerar på min badtokiga My också!

Sådär var Tuva också med dygnsrytmen första tiden. Det var hemskt. Jag är verkligen ingen nattuggla heller så jag höll på att krevera. Skönt att det börjar vända nu.

*kl*

Här är det sjukstuga. Tuva är förkyld och har smittat mig, som alltid. Jag åker på varenda dagisförkylning. Hopplöst. Men likabra att vara snorig nu så man är frisk sen när bebisen kommer. Är i v. 35 nu så jag hoppas jag slipper en till förkylning inom närmsta 1,5 månaden.

Annars så pratar Tuva som en galning nu och det är så roligt. Största intresset är dockvagnar, som hon bäddar ner alla mjukisdjur och dockor i och sen står och "söver" dom.
-Apan, sova nu! Säger hon och gungar vagnen :D

Katter (eller, alla djur) älskar hon och jag försöker förgäves övertala hennes far om att en kattunge ska få flytta hit.

På dagis är hon bästis med Anton som är 2,5 (Tuva är 2) och dom är som humle och dumle. Helt galet hur förtjusta dom är i varanda. Hela dagarna leker dom tydligen och frågar efter den andra såfort den inte är där. Såfort vi kommer dit och ska gå hem så ska dom kramas. Till och med fröknarna är förvånade över hur snabbt dom funnit en bästis vid såpass låg ålder.
Jag var lite fjantig och var orolig att Tuva skulle bli utanför på sitt dagis då hon är enda tjejen i sin ålder på sin avdelning, men det har blivit helt tvärt om.

Vi har likadan vagn som er, vi sa från börja att Alice inte fick röra Veras liggdel eller stoppa ner handen till henne. Det har vi varit supernoga med och nu gör hon det inte längre.
Jag har tyvärr inget annat tips.

*kl*

PUST!

I dag har jag kört första passet med min personliga tränare, herrejäklar vad trött jag är ;-). Hoppas jag tar mig ur sängen i morgon ..

Kör den nya träningsformen Redcord och jag kan varmt rekommendera denna träning!

Jag vet inte om jag kan länka utan att det räknas som reklam?

Men man kan sammanfatta träningsformen så här:
• Minskad smärta eller obehag
• Bättre grundläggande stabilitet & muskel funktion
• Förbättrad atletiska prestationer
• Minskad risk för skada
• Ökad funktionell styrka, balans och flexibilitet
• Minskad trötthet

10018_jpg_610_PQ1230_300x1000.jpg.img

Hihi det ser ut som någon slags avancerad sexleksak :D Vad kul att du gillade den! Nu när du säger det så har jag nog hört talas om det innan, tror min kompis arbetsterapeuten har pratat om den. All träning är bra träning :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar