Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

En stor fördel med att E somnar sa sent är iaf att hennes pappa far mkt tid med henne pa kvällen. Han kommer hem vid 18-18.30 sa om hon somnade vid 19 sa skulle kan knappt se henne i veckorna.

Går det inte få henne att somna lite tidigare på dagen då? Vid 14 känns ju ganska sent på ett så pass stort barn.

Ridningen gick jättebra idag :D Hon är verkligen den kontaktperson jag har letat efter.
Jag är så glad :banana::bump::banana:

Jag vet ju själv hur svårt det var att få till någon form av träning när de inte ville sitta i vagnen längre. Innan dess var det ju enkelt, då var det ju bara att ta en ordentlig promenad upp på berget dagligen (runt 7 km enkel väg och uppför, rejält uppför) så att de fick leka på den lekplatsen istället för den på gården. Men visst tog jag undanflykter emellanåt :angel:
Jag tycker att du är duktig!

Ni kanske skulle testa att väcka henne i middagsluren? Det kanske räcker med en timme, eller tom kanske bara en halv?

Hon är inte trött tidigare, ibland kan hon iof somna ngn timme tidigare men hon somnar iaf inte tidigare pa kvällen. I torsdags sov hon innan lunch (vi gick upp tidigt) men hon somnade ända inte förren vid 22 pa kvällen.

Mammas- Hon är inte rolig alls om hon blir väckt, sur och gnällig resten av dagen. Da tar jag hellre att hon somnar sent.

Vi fick inte "ordning" på sömnen förrän han var exakt 2 och vi tog bort dagsömnen. Innan dess var han som Emilia. Nu sover han mellan 19:30-20:30 och 07:30 ungefär och det känns helt skumt att ha hela kvällar för sig själv.

Så inga tips men det kanske blir bättre när hon blir äldre så hon inte sover på dagen längre.

TW Tack ska du ha, lite pepp är aldrig fel! Vad skoj att det funkade idag, grattis till nya kontaktpersonen! :bump:

Tack :laugh: Det känns verkligen bra! Det är så roligt att få lära känna någon ny person som jag känner att jag kommer ha mycket utbyte av. Att hästen dessutom tyckte om henne och var riktigt glad hela turen gör att jag är ännu mer säker på att mitt val blir bra. Det är så häftigt när man träffar en ny person och det känns som om man har känt den människan länge.

KL

Phu! Här fajtas vi med nattsömnen just nu! Sonen är vaken mellan 1,5-3 timmar varje natt. Jag håller på att bli galen. Sen igår såg jag att han har fått en kindtand :o Lilla hjärtat, han kanske haft ont. Inatt hade han 40 graders feber och nu på morgonen hade den andra kommit upp. Han är inte ett dugg grinig bara febrig. Lillskrutt!

Det va nån som frågade hur man gjorde när man har barnet i sängen.
Vi har satt en skiva på min sida av sängen så att sonen inte kan trilla ur. Vår säng är ganska hög (typ en meter (vanliga sängar är ca 50 cm)) så det är inte läge att trilla ur den. Vi köpte ett "hyllplan" på Bauhaus och satte fast med prylar som ser ut som ett U. Så att man kan lyfta bort skivan om man vill. Det är lite meckigare att komma i och ur sängen eftersom jag får gå upp från fotändan men jag vet å andra sidan att sonen inte ploppar ur.

Mvh Miks

Min skrutt har ocksa fatt for sig att vara vaken pa natten. Pa nagot konstigt satt lyckas jag halvsova anda, med bebis krypande over mitt huvud och vilt pratande haha. Han ar vaken en timme eller sa, sen dackar han igen. Inatt hade han precis somnat om och da kom Sam och ville ha vatten, sa jag fick ga ner och hamta det och under tiden vaknade Isi igen och jag var tvungen att amma i typ en halvtimme innan han somnade.

miks kindtanderna ar inte skoj att fa, hoppas febern ger med sig idag. Skont att han inte ar grinig i alla fall!

Uh en sådan period hade E också för någon månad sedan och då var det 3 tuggtänder som kom upp =/, inte kul för fy fan vad uselt humör man hade på slutet innan hon änteligen började sova igen ...

Senast ändrad:

Svarar lite båda :)

Proppade i honom en alvedon och la honom i vagnen ute. Nu har han sovit en timme och inte ens skruvat på sig. Ganska trött med andra ord!
Han har inte haft problem tidigare med att få tänder men jag antar att det är som du säger, Vindvissla, att kindtänderna inte är kul.

Härom natten gick jag och la mej vid typ 23 (klantigt jag vet) och sen vakande sonen 00. Då hade jag sovit lite mindre än en timme. Sen var ungrackarn vaken till 03:30! Sen ringde min klocka 07:30 = gaaaanska trött! Sonen fick jag väcka tjugo i nio för att vi skulle iväg. Man klarar ju en sån natt lite då och då men nu är det snart en och en halv vecka. Hoppas det vänder snart!

Mvh Miks

Ja den enda gangen Sam har haft problem har varit med kindtander. Annars har jag knappt markt nagot pa honom. Forsta kindtanden fick han varldens blasor och sar i rumpan pa bara ett par timmar, gjorde jatteont! Han fick hog feber och blev jattehangig.

Skont att han somnat lite, hoppas ni sover inatt ocksa. Du kan ju ge lite alvedon ikvall ocksa och hoppas pa det basta :D Jag haller med om att man klarar en natt da och da, och man inser verkligen hur lyckligt lottad man ar annars... Jag sover verkligen bra for det mesta for att ha tva sma barn. Och nu funkar aven laggningarna kanonbra, efter tre ars kampande med Sam.

Sådär har min son också varit veckovis då och då de senaste månaderna.
Han har sovit bra på nätterna i princip hela tiden så det har känts lite segt. Jag brukar trösta mig med att han ändå somnar om snart.

Jag tror hans kindtand/tänder också är på G närsomhelst :crazy:

Ja nu har jag en liten glad feberkille i soffan. Han sov 2 timmar och en kvart. Ska försöka få i honom lite mellis sen ska vi börja bege oss. Vi ska på vuxenkalas ikväll. Var lite i valet och kvalet om vi skulle gå men eftersom han är glad och hyfsat ok så tänkte vi går ändå. Det är bara att åka hem om han blir grinig. Tänkte han skulle få en alvedon till vid 4 halv 5 kanske och sen när han vaknar vid 23.

Spännande att se hur ni andra hade gjort i samma sitution, hade ni gått på vuxenkalas (dvs nästan bara vuxna som ska äta tårta)?

Mvh Miks

Ja det hade jag gjort. Blir det helt fel kan man ju aka hem igen. Ibland ar det bra att tanka pa nagot annat.

Hade han varit sjuk "pa riktigt" alltsa med nagot virus eller sa hade jag nog stannat hemma.

kl

Här är det ocksa tänder pa gang, alla fyra "vampyrtänderna" ser ut att bryta igenom när som helst och en kindtand har precis kommit fram. Emilia är snorig men ingen feber. Inte läge att försöka ändra ngt pa sömnen nu med andra ord.

Jag har haft massor "mensvärk" hela dagen och hoppades att bebisen kanske vill komma ut inom dom närmaste dagarna. Men pa läkarbesöket idag sa läkaren att han är säker pa att vi ses nästa vecka igen. Ctg visade inga sammandragningar alls. Men med Emilia kände jag inga sammandragningar/förvärkar alls innan det drog igang pa rikigt. Hon föddes i v.39+1 och jag hade inte planerat att ga längre än sa den här gangen heller, hoppas bebisen planerar lika :) (är i v. 38+5 idag).

Ni med flera barn, när kom första och när kom andra?

Kl

Idag var vi och kollade matstol till Multon, som blir 4 månader imorgon :eek: Vad hände med dessa månader liksom?!
Jag var lite inne på en tripp trapp, men tycker de är på tok för dyra. Och jag bara älskar Hokuspokus så det blir faktiskt denna gamla klassiker i ny-format som både jag och Miltons pappa hade när vi var små :)
Vad har ni andra för stolar? Och ni med barn som är 2-3 år, vad sitter era barn på vid matbordet?

jag har en antilop från ikea- billg och har fått bra kritik i tester. Dessutom praktiskt att den kan följa med in i duschen och hjälpa till att sitta där med ;)
Vi kommer att få en tripp trapp på barndopet så den kommer vi att ha sen :)
Babyproffsen säljer väl en kopia på stokkes tripp trapp.... under 1000lappen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar