Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Här har jag en underbar morgon!! Ammade kl 4 och kunde sen inte somna om pga hosta. Jag tyckte mest jag störde Ture 4 mån som ligger bredvid, så vid fem gick jag upp och gick ut till stallet. Jag har mockat flera boxar (tog de inhyrdas också när jag ändå var uppe), fixat allt foder till dagen, gjort i ordning svans och man på hingsten och sen släppt ut alla hästar utan den som ska tävlas. Sen är stallet riktigt fint sopat och lösdriftshästarna har fått mat och äpplen. Riktigt så här noga blir det inte på vardagar när jag har Ture i selen. :D

Nu sitter jag med en kopp te och njuter av lugnet. Samtidigt så är jag så hönsig att jag skulle vilja gå upp för trappen och titta till honom, men den knarrar så då väcker jag väl båda honom och sambon.

Är det fler här som har bebis sovande i sängen (eran alltså)? Hur gör ni när ni har nattat barnen och lämnar dem? Pallar upp m kuddar? Kanter? Än så länge så går jag alltid och lägger mig samtidigt som Ture och sen läser en stund, men jag kanske inte vill gå och lägga mig klockan 9 resten av livet även om jag gillar det. Kan bli lite väl osocialt. ;) Så jag funderar lite på framtiden. Jag som alltid sovit så oroligt är helt beroende av Ture och han får nog inte egen säng förrens den dag han kan springa ifrån mig när jag ska stoppa ner honom hos oss. Trots att jag sover som en kratta. Den nya dyra spjälsängen står oanvänd i hans rum. Som är lika oanvänt det...

Hoppas ni alla får en bra söndag! :)

Jag sover med minstingen i sängen. När de blivit stora nog att rulla av har Jag flyttat ner på golvet. I början hade Jag ett dubbelvikt täcke bredvid sängen så det är mjukt om de rullar av. Sen har Jag alltid baby monitorn på så Jag hör om han vaknar. Duktigt av dig att fixa stallet kl 5 på morgonen, lycka till på tävlingen idag!

Tw tack, Jag har lagt på mig 15 kg sen innan första barnet och Jag fixar inte att vara så stor så nu ska det jobbas bort.

Duktigt att fixa stallet klockan fem på morgonen! Ibland är det skönt att gå där ensam och låta tankarna vandra. Hoppas att hostan ger med sig.
Jag la kuddar under bäddmadrassens kant hela vägen när bebis sov ensam i sängen. Då kunde de inte rulla ur. Den andra sidan hade jag mot väggen.
Mina barn sov hos mej länge, min store sov hos mej hela tiden tills han var tre och sedan då och då tills han var sex år, mysigt :love:
Min lilla ville sova ensam tills hon var nio månader, då flyttade hon över till min säng och sov oftast med mej tills hon var runt fyra år, då ville hon sova i egen säng oftast. De brukade somna i egen säng men kom alltid smygandes sedan :love:
Det är ju så mysigt att ha barnen sovande hos sig och jag som var ensam med mina hade en dubbelsäng ändå så att vi alla skulle få plats ordenligt.

Nej det är ju inte kul att känna sig obekväm med sig själv men du är verkligen duktig som orkar träna så mycket när du har två små. Ibland kan man ju ha tanken men inte orka genomföra det för att barnen tar så mycket tid och energi.

En peppdans får du :banana::bump::banana: att ta fram när motivationen tryter.
Du lär ju gå ner jättefort när du tränar så.

Ja det är sant, tid har man inte mycket av. Pilates gör Jag på kvällen när barnen sover och joggingen tar bara en halvtimme. När Jag rider har Jag med mig ett barn och så passar ägaren under tiden. Skitpraktiskt. Men det hade varit lätt att skylla på tidsbrist...

Idag är jag på gott humör! Har äntligen fått sova hyfsat... förkylningen och hostan från helvetet kanske börjar ge med sig? I fredags gjorde jag ett försök att jobba, men fick gå hem då jag fick feber och mådde skit. Är så trött på att vara hemma nu...

Ikväll är det premiär för serien Starke man och det ska bli så kul för min man är statist där. I våras när han var arbetslös sökte han jobb och hittade en annons på Platsbanken där de sökte skåningar i Göteborgstrakten ( :D ) för statistroller. Sagt och gjort - han sökte och kom med! Riktigt roligt, han har ju aldrig någonsin gjort nåt sånt. Han fick några repliker med och har fått äran att spela dyngrak... han som knappt ens dricker - på alla år vi varit tillsammans (lite över tio) har jag aldrig sett honom full.

Vad har ni andra hittat på i helgen då?

öööhhhhhhhh

jag var på hederlig gammal folkparksfest igår.

och är en anings sliten idag, kan man ju säga. men man mår ju som man förtjänar heter det ju...

svenne o lotta och hep stars var där *yey* och det var lite för mycket dans och dricka men otroligt kul! Jag hafr inte vart på nåt sånt sen jag blev gravid.. och nu räcker det för ett bra tag igen. det är nästan inte värt det när man mår så här:D

Hahaha vad skoj med statistrollen som fyllo =D

Själv har jag pluggat, pluggat och ja men se på fanken jag har nog pluggat lite till ;-). Igår kväll bokade dock jag och sambon lite barnvakt och åt middag ute, supergott, jättemysigt och alldeles för länge sedan nu på tu man hand.

Idag vid 14.00 var jag klar med ekonomirapporten och juridikanalysen så sedan har jag bara hängt med Ella. Vi har varit ute och plockat höstlöv =D

kl

Emilia har inte velat sova pa dagen idag heller, hoppas det inte är ngt hon tänker fa som vana. Jag behöver den där timmen pa eftermiddagen när hon sover :)

Vi har storstädat hela huset idag, verklingen städat varje vra och tvättat mattor. Skönt när allt är rent, även om E redan gör sitt bästa för att stöka till igen :)

Ja men det är ändå skönt med RENT hus, jag älskar lukten av ajax ( sjuk längtan, jag vet =P ).

Ella stökar på dagarna, då ids jag inte plocka. Vi plockar undan när hon lagt sig. Men det är skillnad på stökigt och skitigt, det sistnämnda fixar jag inte alls ( städmani )...

Eftersom Emilia somnar sa sent pa kvällarna sa blir det inte mkt tid för att plocka när hon somnat (vi lägger oss oftast samtidigt som henne), men vi försöker iaf att plocka iordning alla leksaker pa kvällen. Haller med att det är stor skillnad pa smutsigt och stökit, smutsigt är äckligt men stökigt är ok (även om jag helst har ostäkit ocksa).

Föresten somnade E nu, hon var sa trött och gick inte att halla vaken längre. Hon kommer inte sova hela natten redan nu sa det blir nog en sen kväll, men far försöka väcka henne om 30 min eller sa (även om en väckt Emilia är en arg Emilia).

Ja vad kul med en sådan här tråd!

hehe sonen fällde en (av många) rolig kommentar här i veckan:D
Sambon satt och åt frukost och var sen som attan så han slängde väl mer eller mindre i sig maten. Isak ställde sig bredvid och utbrast" Oj vad du äter!" med typ den minen: :eek:
:rofl:

Kanske ska ta och berätta lite om hur det går för oss här ute i ingenstans:p

Isak är det full fart på, han pratar som bara den och så tydligt och bra att folk inte tror oss när vi säger att han är 2½ år bara. De flesta gissar på fyra fem år:D *skryter lite:angel:*

Tvåårstrotsen håller i sig med näbbar och klor och den lilla herren har väldigt bestämda åsikter om allting. Dock en fördel på ett sätt men kan bli ganska så jobbigt ibland.

Isaks pappa och jag har äntligen fått den hjälp vi behöver för att kunna kommunicera och komma överrens om saker rörande sonen. Så nu går vårdnadstvisten mot sitt slut. (Äntligen!!) Problemet nu är istället mina föräldrar som tycker och tänker en massa om saken och förutsätter att alla ska rätta sig efter dem. Faktiskt ganska jobbigt i längden eftersom P och jag är sams och vänner nu men det verkar vara svårt att acceptera det.

Vi har avlöst varandra nu med förkylningar, först P och son, sedan bara P och nu jag. Blä, bara min sambo som klarat sig hitills. Som förresten har fått jobb nu också så nu ser allt lite ljusare ut för oss.

Oj det blev långt, var ju inte riktigt meningen haha.

Men oj...

Hade Ella sovit en lur nu så hade hon kanske knoppat vid 00.00 nästa gång =/.

Somnar E vid 18.00 så får hon sova för natten, då kanske hon sover till 06.00.

Nej men lits stök får man vänja sig vid när man har 1½ åringar, jag var alldeles för manisk förut så det är la bra att man får öva sig i att koppla av mer =P

Prova ställ ner foten mot dina föräldrar, säg att ditt förhållande till ditt barns pappa inte är deras ensak och sätt punkt där.

Senast ändrad:

Tro mig vi har provat det.
Jag har sagt ifrån, exet har sagt ifrån, nuvarande sambon också.

Enda som hände var att de gör sig själva till offer, tar det som personligt påhopp och spelar martyr. Det var lugnt ett tag men sedan var det likadant igen

Helt klart har man fatt ändra vilken stökighetsniva som känns ok, jag bryr mig inte sa mkt om det är stökigt när det bara är vi hemma men far vi besök vill jag ha det ostökigt (knäpp man är, vem bryr sig egentligen).

Före 21 finns det ingen chans att fa Emilia att somna för natten, tror inte det hänt senaste aret. Hennes vanliga tid att somna är runt 23. Vi har försökt att ändra hennes sovrutiner lite men inget fungerar.
Ngn som har tips kanske?

Ja jag vet inte ja, Ella kan inte sova någon lur för sent på dagen då är hon vaken länge på kvällen hon med.

En dag brukar se ut såhär:

Ella vaknar: 7.00

Kikar på Makka Pakka, Teletubies, bananer i pyjamas eller bläddrar i någon bok fram till 7.30-8.00

8.00-9.00 Frukost

Sedan leker vi inomhus

11.00 sover hon middag och då sover hon allt från 40 min till 2 timmar, jag låter henne reglera sömnen själv.

13.00 Lunch

Sedan går vi ut och leker

äter mellis

17.30-18.00 äter hon ofta gröt

Sedan lägger hon sig vid 19.00-20.00 och sover med några uppvak till morgonen.

Eftersom Emilia nu några ggr inte sovit middag så kanske du kan försöka hålla henne vaken till 19.00? Men det känns kanske som att hon ändå behöver den där luren på dagen också. Klurigt läge..

Ja, det är svart. Har provat att reglera dagsömnen men det verkar inte spela sa stor roll hur länge hon sover. För sömnen pa dagen tror jag hon behöver, hon är alltid pa bäst humör efter den. Har även provat att väcka henne tidigare pa morgonen men da är hon bara arg hela förmiddagen.

Sa här ser dagarna ut nu

runt 9- Vaknar, sen lite frukost (oftast vill hon inte ha frukost utan far bara en banan)
Förmiddagen- Leker vi oftast inne, kanske tittar lite pa ngt barnprogram
12- Lunch
14- Sover hon, 1-2 h
Sen leker vi oftast i trädgarden, sen är tanken att vi ska ga till lekparken ocksa men det är en bit att ga och det orkar jag inte nu
Lite mellanmal ngngang under eftermiddagen.
18-19 Äter vi mat
22-23 Sovdags
Under kvällen blir det oftast lite youghurt/frukt eller liknande, innan tandborstning en flaska "barnmjölk".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar