Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Jo absolut. Visst låter metoden sund.
Fast jag sa inte att man skulle tvinga barnet att ligga på mage och låta det skrika för att träna nacken till varje pris. Mitt barn VILLE ligga på mage, det var när han låg på rygg som han skrek :grin:

Du skrev att barnet borde ligga på mage eftersom det är träning för nacken. Jag påpekade att inte alla barn tycker om att ligga på mage, och att jag inte anser att man ska tvinga dem bara för nackträningens skull.

Uppenbart inte aktuellt för ditt barn, eftersom du skriver att h*n var extraordinärt stark i nacken redan från födseln. Lika dumt som att tvinga ditt barn att ligga på rygg för att bättre öva finmotoriken, lika dumt är det att tvinga ett barn som hellre ligger på rygg att ligga på mage för nackens skull. I mitt tycke.

Jag tror det är lätt att dra växlar på sitt eget barn till att gälla alla barn. Ditt barn ville ligga på mage, alltså är det viktigt att alla barn ligger på mage. Men barn är ju olika.

Senast ändrad:

Sällar mig till kören som inte alls tycker att det är länge med 5 månader! Det är ju inte ens uppe i WHO´s "minimirekommendation" på 6 mån.

Jag tyckte det var rätt skönt att kunna säga till folk precis det som kpist säger, alltså vad WHO rekommenderar. Då har man liksom inte så mycket att diskutera, om nu folk skulle vilja göra det.

Att byta bröstmjölk mot välling bara för att det står 6 månader på vällingpaketet verkar helpuckat, välling är ju bara ersättning med mjöl i. Nä, amma du på så länge ni gillar det! Jag tror inte ens det räknas som långtidsamning förrän man ammat i ett år.

Min äldste (2 år 9 månader) minns fortfarande och jag tror han saknar det, han vill ofta leka bebis och leker då att han ammar. Jag kände inte för att dubbelamma så vi slutade förra året i september.

kl

Jag tror jag dör, jag har precis provat ett nytt pilatesprogram... Vårt förra program var typ som en mjukstart och nu darrar varenda muskel i min kropp. Jag hoppas jag överlever morgondagen :D

Är väl inte speciellt orolig för att missa saker som julbord etc. utan det är snarare saker i själva jobbet. Någon kommer ju vara tvungen att täcka upp för mig under tiden jag är borta men när jag är tillbakla så vill jag ju ha tillbaka det som är "mitt", i detta fall att arbeta mot en speciell marknad. Är förmodligen bara hjärnspöke men kan ändå inte släppa det...

tjo, här går det undan! men nu har jag äntligen läst ikapp och kanske tom hinner skriva ngt:

När jag tänker på jobbet och allt som händer där detta året känns det lite jobbigt med allt jag missar och hur mkt jag har att ta igen sen. Vi började utveckla en ny produkt innan jag slutade (hann inte ens göra färdigt min del eftersom N kom tidigare än beräknat, blev rätt abrubt avslut). Med de tidigare produkterna har jag alltid varit med hela tiden och haft stenkoll på allt. Så kommer det ju inte att vara nu - det kommer vara jag som får fråga de andra istället för tvärtom. Innan/i början trodde jag att jag kanske skulle kolla mejl, läsa lite dokument, göra reviewer etc, men har inte ens startat jobbdatorn (N föddes i januari)! Känns helt ointressant, trots att jag som sagt har lite ångest över att missa allt. Får väl se hur det känns efter jul när jag ska börja jobba 60%.

Apropå det här med kompisar som inte har barn så tycker jag att det kan bli lite roligt ibland när man nästan märker hur båda sidor anstränger sig för att prata om det som man tror att den andra vill prata om. (Händer väl inte med nära vänner direkt, utan mer med inte så jättenära kompisar som man träffar en del ändå.) Typ att jag tar upp ämnen om orientering med gamla orienteringskompisar, trots att jag har noll koll på nuläget eftersom jag inte orienterat på 3 år, medan orienteringskompisen styr in samtalet på bebisar, trots att jag inte tror att hon egentligen är jätteintresserad av att prata om vilken cykelkärra som är bäst (eller vad det nu kan vara).

OK, dags att gå ut i stallet. Ha det gott!

Hmm, blev inget långvarit stallbesök, N vaknade.

Ngn frågade om badblöja på babysim. Vi har ett par såna där fodrade badbyxor, som de plockade fram i affären när jag frågade efter badblöja. När vi sen kom till babysimmet hade alla andra en annan modell som såg mer ut som en blöja. Blev lite osäker, så jag frågade om våra badbrallor var ok och då sa instruktören att javisst, det är en badblöja. De är smidiga iaf :)

Om dom ser mer som en blöja så var det förmodligen en engångsbadblöja och dom är inte riktigt lika bra om man ska låta barnet vara aktivt i vattnet med olika övningar. Ska man bara guppa runt spelar det nog mindre roll =)

Lite allmänt om amning.

Jag förstår faktiskt inte varför andra måste lägga sig i hurvida länge man ammar sitt barn. Ammar för kort tid får man baske mig höra förmaningar om att man borde amma mer, ammar man längre så får man konstiga blickar och folk undrar om man inte borde sluta amma snart.

Jag får krupp på folk som öht måste lägga sig och komma med förmaningar!

/ C som fick släppa ut lite irritationsluft pyyys!

Jo en del hade engångsblöjor, men de andra hade ngn badblöja som man 'fäller ihop' som en vanlig blöja och som ser lite tjockare ut. Men verkar ju vara ok med båda typerna (rent hygieniskt iaf).

Nej, 5 månader är väl verkligen inte länge att amma. Ska man låta bli att ge ersättning måste man väl amma något halvår i alla fall. Fast när min dotter började dra sig mot ett halvår fick jag höra - men nu ammar du väl inte längre?

*KL*
Har för mig att det var i denna tråden någon nämnde att suffletten var slapp på Emmaljungavagnen. Igår lossnade "pluppen" som håller ihop suffletten på min citycross. Som tur var hamnade delarna i vagnen och jag kunde skruva ihop den igen och vipps så var suffletten mer spänd än tidigare. Jag höll emot på utsidan på "skruven/spiken" och skruvade åt den svarta plastpluppen på insidan av suffletten. Jag har även läst på ett annat forum att man på scootern kan skurva på sufflettens plastpluppar för att spänna den, så det är väl samma sak med alla modeller antar jag.

Senast ändrad:

Du skrev att barnet borde ligga på mage eftersom det är träning för nacken. Jag påpekade att inte alla barn tycker om att ligga på mage, och att jag inte anser att man ska tvinga dem bara för nackträningens skull.
Nej, jag skrev att det är bra för barnet att ligga på mage för att träna nacken. Inte att barnet borde göra det och att man ska tvinga det.
Dessutom höll jag med dig om att man kan träna nacken på andra sätt, vilket jag inte hade tänkt på förrän du svarade på det inlägget. Kan hålla med om att det inte var så lätt att förstå att "jo absolut" betydde att jag höll med där :angel:

Är väl inte speciellt orolig för att missa saker som julbord etc. utan det är snarare saker i själva jobbet. Någon kommer ju vara tvungen att täcka upp för mig under tiden jag är borta men när jag är tillbakla så vill jag ju ha tillbaka det som är "mitt", i detta fall att arbeta mot en speciell marknad. Är förmodligen bara hjärnspöke men kan ändå inte släppa det...

Hur länge hade du tänct vara hemma då? Går det inte att dela lite på det efter någon månad, så att du can jobba deltid iaf? Då behöver de inte sätta in någon heltid på din tjänst, och därmed finns ingen som can "ta" din marcnad. De första månaderna can det även vara möjligt att arbeta hemifrån om ditt arbete har den möjligheten? De flesta barn är väldigt lätta i början (sedan gäller det givetvis inte alla, så det går ju tyvärr inte att räcna med innan du vet hur ditt barn är).

Grundplanen är att jag ska vara hemma till efter sommaren, dvs 8-9månader. Långt, jag vet, men när vi kom fram till det så var planen mest att få det att funka smidigt för både mig och maken med hänsyn till låg/hög säsong på bådas arbetsplatser. Efter det så har saker snurrat på snabbare än väntat på mitt jobb och "min" marknad har gått från osäker nykomling till ett av våra största exportområde. Jag är inte anställd för att jobba med just detta område utan har fått det när ingen annan ville ha det. Men nu när det är så pass expansivt så är min känsla att jag kommer få något annat när jag kommer tillbaka. Min chef är expert på att ta de jobb som han själv tycker är roliga/häftiga så min gissning är att han kommer ta över mitt område.

Att jobba deltid och vara hemma deltid skulle kunna funka. Problemet är att jag inte skulle kunna sköta allt ändå med effekten att jag förmodligen skulle bli tilldelad små uppgifter istället för att få göra mitt vanliga jobb.

Det klassiska problemet med at både kunna ha och äta kakan! ;)

Maken är helt inne på att gå hem så fort jag säger att jag vill tillbaka till jobbet så jag hoppas att det i slutändan blir bra ändå. Det värsta som kan hända är att jag inte trivs när jag är tillbaka och då får jag väl byta jobb. Inget skräckscenario egentligen :D

kl

Ni vet kompisen som ville träffas utan barn idag? Hon är gravid :D :bump: Nu kan vi prata både hästar och graviditet! :banana:

Förhoppningsvis! Eller så kommer jag att sucka över hennes vilda tvååring när mina är 3 och 5 och lugna och fogliga :D

Haha, gud va roligt! :D

Nu ska vi iväg och vara funktionärer på en tävling som en kompis anordnar. Prognosen är spöregn hela dagen och ganska kallt - härligt :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar