Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Till oss sa de att vi var tvungna att colla om badbyxan innehäöll plast, för det cunde ge flytcraft. Vet inte om engångsbadblöjan innehåller plast, men gissar på att den gör det?

Ja det gör den kanske, ingen aning?

Vi köpte rekomenderade badbrallor som har fungerat super, nu måste vi nog byta upp oss en strl :-D

kl

Är det ngn som har hört talas om pickler pedagogik?

Idag var vi pa en nystartad föräldra-barngrupp här och ledaren pratade om den pedagogiken, jag har aldrig hört om den och far inte heller ngr bra svar fran google. Vad jag förstog sa gick den ut pa att man inte ska leka med barnet, utan den ska lära sig allt själv. Man ska inte motivera eller visa barnet hur man gör saker utan det ska komma fran barnet själv när det är redo för det.

Googlade på Pickler pädagogik och hittade det här:

http://www.landkreis-wuerzburg.de/media/custom/1755_335_1.PDF

Det låter som vanlig spädbarnshantering, tycker jag, inga större konstigheter. Inte ligga på mage, inga tjocka täcken, prata med barnet, låt barnet utforska omvärlden.

Här står det lite mer:

http://www.drachenkinder-freiburg.de/paedagogik/emmi_pickler/

Låta barnet upptäcka världen och sin kropp i sin egen takt, inte pressa barnet till att göra sånt det egentligen inte klarar än, utan mer finnas där och iaktta. Däremot placera barnet i en miljö där det har möjlighet att röra sig och utvecklas, men inte pressa på utvecklingen. När barnet är moget kommer det att lära sig.

Hon du hörde måste fått det lite om bakfoten, enligt de här beskrivningarna så tycker jag det låter rätt sympatiskt, och dessutom stämmer det med den psykologiska forskning om spädbarns utveckling som jag har läst. Att man inte behöver stimulera barnet på något speciellt sätt för att det ska utvecklas optimalt, det räcker att göra det som faller sig naturligt, prata med barnet, interagera med det, vistas i en normal miljö och sköta om det.

Senast ändrad:

Är det normalt att inte låta barnet ligga på magen? Eller menar du sova på mage?
Nej jag orkar inte försöka kolla länken nu.

Tack för länken, den var lättläst och bra (jag är inte sa bra pa tyska, men den förstog jag). När jag läst där verkar det inte alls lika konstigt, mest normla saker. När ledaren berättade om det idag lät det konstigt, som att man bara skulle ge barnet uppmärksamhet när man bytte blöja eller matade och däremellan skulle barnet inte fa uppmräksamhet alls.

Det jag fattade som fran ledaren idag skulle barnet bara ligga pa rygg tills det själv kunde vända sig, men i länken är det inte rikigt tydligt vad som menas.

Det står att spädbarn primärt ska ligga på rygg, för att förebygga plötslig spädbarnsdöd. Jag skulle gissa att det är så de flesta gör, innan barnet kan vända sig och lyfta huvudet längre stunder är det nog få som låter barnet ligga på mage halva dygnet. Åtminstone min bebis gjorde extremt tydligt att det inte är bekvämt att ligga länge på mage om man inte kan lyfta på huvudet. Och att det är urtråkigt att ligga platt som en pannkaka och inte kunna vifta med armar och ben. :D

Det står också att man inte ska placera barnet i positioner som det inte själv kan placera sig i, vilket då skulle innebära att man väntar med att placera barnet på mage tills det kan vända sig på mage själv. Det var väl en av grundtankarna, som jag förstod det: inte forcera, utan låta barnet utvecklas i sin egen takt.

Ja, det låter ju väldigt märkligt! Här stod det bara att man skulle ta sig ordentligt tid och inte stressa vid matning och skötsel, det är ju inte riktigt samma sak.

Det står att spädbarn primärt ska ligga på rygg, för att förebygga plötslig spädbarnsdöd. Jag skulle gissa att det är så de flesta gör, innan barnet kan vända sig och lyfta huvudet längre stunder är det nog få som låter barnet ligga på mage halva dygnet. Åtminstone min bebis gjorde extremt tydligt att det inte är bekvämt att ligga länge på mage om man inte kan lyfta på huvudet. Och att det är urtråkigt att ligga platt som en pannkaka och inte kunna vifta med armar och ben. :D

Det står också att man inte ska placera barnet i positioner som det inte själv kan placera sig i, vilket då skulle innebära att man väntar med att placera barnet på mage tills det kan vända sig på mage själv. Det var väl en av grundtankarna, som jag förstod det: inte forcera, utan låta barnet utvecklas i sin egen takt.

Fast det är ju bra för barnet att ligga på mage för att träna nacken.
Nu behövde ju mitt barn när han var så liten inte träna nacken så mycket eftersom han redan vid födseln var otroligt stark.
Han gillade dessutom inte att ligga på rygg. Ens vid vaket tillstånd.

Ja, men man kan lika gärna träna nacken på andra sätt, genom att ha barnet upprätt t ex. Det måste inte tvunget ligga på mage. Mitt barn var ganska sen med att kunna lyfta huvudet, och innan det gick så var det såklart inte så populärt att ligga på mage. Inte ett jätteproblem som jag ser det, nu när huvudet går att lyfta är det kul att ligga på mage också. Det är väl just det Picklerpedagogiken går ut på, som jag förstod det, att inte forcera och tvinga utan låta barnet utvecklas i sin egen takt och när det själv visar att det vill. Inte tvinga för att det ska lära sig fortare.

Visst hade vi kunnat låta vårt barn ligga på mage och skrika för att nacken till varje pris skulle stärkas, och kanske hade huvudlyftandet kommit någon vecka tidigare då. Men vad spelar det för roll egentligen, i det långa loppet, om huvudlyftningen kom i v 10 eller v 12?

För övrigt:
Shit, vad det snackas här :D

Hade barnvakt under em så jag kunde åka till stallet och tanka lite energi.
Trollungen körde slut på mormorn sin :cool: men hon tyckte det var så roligt.
Innan läggdags var han så trött, men ändå skulle han busa med mig fast han knappt orkade stå upp, ännu mindre gå. Men skratta hysteriskt kunde gullungen :love:

Jo absolut. Visst låter metoden sund.
Fast jag sa inte att man skulle tvinga barnet att ligga på mage och låta det skrika för att träna nacken till varje pris. Mitt barn VILLE ligga på mage, det var när han låg på rygg som han skrek :grin:

*kl*

Vad anser ni är länge att amma sitt barn?

Nu har tre personer som inte känner varandra frågat om jag fortfarande ammar. Och min mamma frågade senast häromveckan om jag fortfarande ammar lika mycket och om jag inte ska börja med välling snart... Iggy blir 5 månader nästa vecka. Jag tycker att när barnet börjar bli över året är det länge, men inte nu :confused:

Så länge man själv är bekväm med det och barnet mår bra tycker jag... Så småningom blir det ju ändå mer mat och gröt så varför ta bort amning för att köpa dyr ersättning/välling???

Men jag hade inte kännt mig bekväm att amma en 2åring.

Jag tycker absolut inte att 5 månader är länge. Jag helammade första barnet i 6 månader innan vi ens började med smakisar. Delammade sen tills hon var 8 månader och drog därefter ner det till morgon och kväll tills hon var 9 månader.

Du gör som du vill med amningen.
Det är konstigt att det alltid ska finnas något att "gnälla" på. Antingen att man ammar för länge eller att man inte ammar alls... :cool:

Fem månader är inte för länge, om allt funcar som det sca såclart. Ser du att han inte vercar bli mätt så can det vara dags att introducera något annat, men annars ser jag inte varför du sculle sluta bara för sacens scull? Är alla nöjda så cör på. :)

Amningen funkar jättebra, det finns gott om mat och jag trivs med att amma. Smidigt framför allt ;) Har inga planer på att trappa ner heller, han får en smakportion om dagen men inte så att jag byter ut något mål eller så utan upptill bara.

Blir bara så ställd när folk ifrågasätter om man fortfarande ammar, har nästan känts som att jag får förklara mig varför jag gör det :confused:

Jag tycker absolut inte 5 månader är länge att amma, för min del får folk amma så länge det funkar bra för dem.

Jag har dagtid fått gå över till ersättning och det har funkat bra tills nu. Hon har som jag skrev igår alltid gjort nr 2 flera ggr om dagen, men både igår och idag har vart händelselösa trots messmör i ersättningen och massage, tänkte nog ringa min bvc-sköterska imorgon och höra om inget hänt innan dess.

Oj, 5 månader är ju jättelite!
Rekommendationerna är helamning i 6 månader och delamning i minst 1 år (Sveriges eget påhitt) eller minst 2 år (WHO). :)

Jag har inte ammat tillräckligt länge för att veta när jag tycker det räknas som lääänge... Kanske 4 år? Vem vet. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar