Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

BVC är ärligt talat jävligt elaka mot mammor som inte ammar. Mitt barn ammades i 8 dagar och fick bröstmjölk ca 2 v, och pga sin hemska mamma kommer han att få astma och problem med alla möjliga dödliga sjukdomar. :grin:

Är det värt att amma om du mår så då? Jag tror att en bebis märker om mamma mår dåligt. Jag slutade amma eftersom jag kände att "hellre glad mamma och mätt bebis" än "ledsen mamma och ledsen bebis".

Fast Milton märker inte av att jag mår så tycker jag. Han gjorde då inte det tills jag började med flaskan. Nu märks det eftersom han börjar bli lite bekväm och inte orkar jobba för maten längre och eftersom jag då mår som jag mår när jag ammar så orkar inte inte kämpa vidare för amningens skull utan då tar jag fram flaskan ist och alla bli nöjda! Så igt vet jag ju svaret, men man ska ju amma! Fast har en tanke om att ge ersättning på dagen och amma på natten för hittills funkar det kanon att amma på natten då jag har mkt mjölk!

Blir så arg på mig själv för innan han kom så brydde jag mig inte nämnvärt om jag skulle kunna amma eller inte, men nu när han är här så vill jag ju att han ska få det som är bäst! Suck.

Ska till bvc imorgon, får se om jag får onda fingret eller om hon stöttar mig på något vis.

BVC är ärligt talat jävligt elaka mot mammor som inte ammar. Mitt barn ammades i 8 dagar och fick bröstmjölk ca 2 v, och pga sin hemska mamma kommer han att få astma och problem med alla möjliga dödliga sjukdomar. :grin:

MM ska bli kul och se vad jag kommer få höra!

Det frisätts hormoner när man ammar, det kanske är dem du påverkas av? Jag blir lugn, nöjd och relaxad av att amma vilket iofs är en helt annan reaktion, men påverkad blir jag.

Så är det säkert, det jag tror iaf! Skulle också vilja ha det där bra och relaxade känslan!

Japp, samma här. Jag får samma obehagliga känsla som innan jag svimmar. Hade en period för några år sedan när jag gjorde det mycket när jag var stressad.
Känslan kommer som starkast när det är mycket runt omkring. Måste ha tyst och lugnt och kan inte tänka på saker som stressar mej (typ som att vi måste ha rustat klart huset och flyttat ut dit om en månad och vi har precis börjat och det är MASSOR kvar och var ska vi börja) annars mår jag skitdåligt...

Å du orkar helamma än?

Ja, det går bra bara jag har lugnt runt mej. Då kan jag kontrollera det. Känner jag att jag är för stressad stänger jag in mej i sovrummet och ammar.

Det var jag också, rädd för att inte få stöd på BVC utan tvärtom att hon skulle puscha och mana om amning iaf. Men så blev det inte, hon var förstående och sa att ersättningen är så bra idag så ingen mamma ska behöva må dåligt över att amma när man kan ge flaska. Har du provat att pumpa ur? Det kanske fungerar för dig så kan du ge bröstmjölk på flaska iställer?

Mian bröst fungerade inte att pumpa ur ifrån dock.

Jag kan pumpa ur, men det tar tid! Får då inte heller ur lika mkt som han behöver äta. Så då kommer jag få sitta och pumpa hela dagarna. Har visserligen bara en handpump men iaf.
Får hoppas på att bvc tanten stöttar mig imorgon!

Då kör du på ersättning tycker jag, hoppas din BVC-sköterska är så förstående som min var ! Lycka till.

Hon var 2 år 4 månader när Vera föddes, så henne går det ju mer att resonera och förklara för.

Jag madde inte heller bra av att amma, fick bara angestkänslor. Det var stressande och Emilia gick inte upp ordentligt i vikt. Ammade en manad och sen delvis ngn manad till. När var barnläkare fragade om jag ammade sa jag bara nej och sen var det inte mer med det, skönt.
Emilia verkar inte ha tagit skada av det, hon har haft feber 2 ganger och varit lätt förklyd ngr ganger till, aldrig magsjuk.

Jag vill försöka amma nästa barn, men om det känns lika da kommer jag inte ha daligt samvete för att ga över till ersättning.

Idag är jag i v.39+1 och det var den dagen Emilia föddes. Mina barn verkar ha missat att man ofta gar över tiden med första barnet och att andra föds lite tidigare än första.

Har haft lite "mensvärk" ngr dagar men idag har jag inte känt ngt alls. Har ställt in mig pa att inte föda innan bf nu.

En fraga till med er som har fler barn: Har värkarna känts pa samma sätt med alla barn?

Jag har i princip helt gått över till ersättning nu. Jag pumpar ut på kvällen så att hon har 1-2 mål om dagen med mjölk och annars får hon ersättning. Jag började som du funderar på, att ge flaska på dagen och amma på natten då det var endast då hon ville amma. Nu vill hon inte ammas på natten heller så då får hon flaska dygnet runt.

En fraga till med er som har fler barn: Har värkarna känts pa samma sätt med alla barn?

Ja, den enda skillnaden för mig var att 2a barnet tryckte mot blygdbenet under värkarna, det gjorde asont men när jag stod på knä fick jag henne att ändra riktning.
Sen tyckte jag lustgasen var skitvärdelös andra gången.

Där emot hade jag HEMSKA eftervärkar efter andra förlossningen. På natten sen värkte det så jag nästan ville kräkas för livmodern drog ihop sig så hårt. Fick alvedon och dirkofenak eller vad de heter.

Det frisätts hormoner när man ammar, det kanske är dem du påverkas av? Jag blir lugn, nöjd och relaxad av att amma vilket iofs är en helt annan reaktion, men påverkad blir jag.

Jag påverkas också positivt av att amma. Så det borde ju vara lika möjligt att påverkas negativt.

Och lugnande är det som tusan, var hem till en vän igår på fika, satt och snacka i soffan och Tilde ville ha tutte.
Det var 6 barn 3-11 år och 5 tjattrande vuxna och jag sov som en gris :o

Nej inte alls. Med andra barnet väntade jag på att de riktiga värkarna skulle komma igång för de jag kände gjorde ju knappt ont jämfört med förra gången. Swn kom hon... Och det blev aldrig värre. Det är visserligen tio år mellan barnen men ändå.

Det var nämligen en tanke som slog mig idag när jag satt i soffan och bebis tryckte pa som 17 nerat. Jag väntar pa likadana värkar som med Emilia, men sa kom jag pa att det kanske inte alls är säkert att det kommer kännas pa samma sätt och det verkar alltsa som det kan vara sa. Med Emilia kände jag alla värkar i ryggen.

Slänger mig in i amningsdiskussionen! ;) Den erfarenheten har jag inte alls. Jag hade för lite mjölk från första dagen och fick komplettera med ersättning varje mål. Det var ingen sköterska (och ingen annan heller) som tyckte att det var konstigt att jag slutade amma efter tre månader, snarare tvärt om. En av sköterska sa till mig att det var jättebra att jag orkat så länge för hon menade på att det var inte dubbelt så jobbigt att både amma och ge ersättning, det var 10 ggr så jobbigt... Och jag är säker på att ingen på BVC hade gett mig dåligt samvete om jag gett upp tidigare.

*kl*

Samma här, bvc var faktiskt bra, och menade att det viktigaste var att jag mådde bra och fick börja läka ihop.
Jag pumpade och försökte amma, givk över till ersättning helt vid ca 2 månader har jag för mig.
Lyckades inte amma en enda gång med bra resultat. Med facit i hand skulle jag gett upp tidigare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar