Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Jag tycker mest att det var en korkad kommentar av BVC.

Ok?

Hur som helst så var det ganska skönt att höra just då. Sen om hon sa det för att vara snäll eller för att hon faktiskt upplevde det så har jag ingen aning om. En korkad kommentar tyckte jag dock inte att det var. Jag tog för givet att hon själv upplevt detsamma och därför gav sin åsikt. Inte att hon menade att det garanterat var 10 ggr så jobbigt för alla. Det kan hon ju omöjligt veta.

kl

Jag har en liten fundering, blev lite nervös igar.

Hur är det egentligen med att vara uppe och röra sig efter vattnet har gatt?

Här är det vanligt att aka ambulans till förlossningen, tom sa att sjukhuset gärna vill att man gör det. Jag har inga planer pa att göra det om det inte skulle finnas medicinska skäl till det.

Igar träffade sambon en kompis som jobbar pa ambulansen. Han sa att om vattnet gar ska man ringa ambulans för det finns risk att navelsträngen klämms om man inte ligger ner.

Har hört ngt om att det bara är en risk som finns om barnet inte är fixerat. Om bebisen i min mage är fixerad har jag ingen aning om, min läkare har aldrig kollat det.

I Sverige brukar man väl åka in när vattnet gått för att göra en undersökning? Och om det sen inte sätter igång inom 3 dagar (?) blir det igångsättning.

Jo, men innan man kommit in för den kontrollen. Vagar man vara uppe och röra pa sig och ta egna bilen/taxi till förlossningen?

Sambon tycker det är självklart att vi skulle ta ambulansen, men vi har lite olika syn pa ambulans. Jag tycker att ambulans aker man bara om det är fara för ens liv (eller bebisens om det är föda-barn dags) men här tar man nästan ambulans till sjukhuset för en förkylning.

Jag har aldrig hört att man inte ska få röra på sig när vattnet har gått...? Med My gick vattnet i entrén till förlossningen och jag fick vara uppe och röra på mig så mycket jag ville/orkade, samt sitta i badet.

Med Maja blev det aldrig aktuellt att gå efter att vattnet gått för då blev det liksom dags att föda istället;)

Det de däremot pratade lite om innan de tog hål på mina hinnor med Maja, var just det att om de tar hål på hinnorna när huvudet står så högt, så kan navelsträngen åka ner före huvudet, och det vill man ju inte. Men om vattnet går av naturligt orsak så är det väl just för att huvudet trycker på och då är väl den risken betydligt mindre?

//Julia

Jag har vart uppe och gått och fixat och donat efter att mitt vatten gått (eller ja så mkt jag kunnat utan att blöta ner överallt)
Händer inget att värkarna kommer igång får man komma in på koll för att kolla vattennivån i magen så inte bebis ligger torrt.

Är inte bebis fixerad finns en risk att navelsträngen kommer i kläm.

Är det nåt utvecklingssprång vid 5,5-6 månader?

Detta gnäll.. T har varit så gnällig senaste veckan! Gnäll gnäll gnäll..
Vill inte sova, vill inte äta, vill inte göra nånting.
Vill sitta - vill inte
Vill stå - vill inte gå
Vill ligga - vill inte ligga ni anar temat?

dadada har bytts ut mot ahhhhhhhhhhhhhh öh öh öh öh
Min tjej som alltid är glad har förbytts mot denna surbebis som inte vill!
Hon hade min telefon och åt på, så den försökte jag ta tillbak och byta ut mot en leksak. Ja jo, tjena. hysterisk sur och skrik och gråt - så fick hon tillbaka den och då var det lugnt.
Hon kräver min uppmärksamhet dygnet runt, men på ett sätt vill hon ändå inte ha den.

Jag vill ha tillbaka min goa söta busbebis som sover som hon ska ;D

Det är ju just det att jag inte har en aning om ifall bebisen är fixerad eller inte sa det kanske är bäst att utga fran att den inte är det. Hoppas värkarna kommer igang ordentligt innan vattnet gar sa slipper jag fundera.

Men ääääh jag trodde vattnet hade gått ju!!!! Heja heja turbobebisen!

Nä, det händer inget. Börjar tro att jag är skengravid och att det aldrig kommer komma ngn bebis.
Det bästa vore om bebisen kommer imorgon (eller inatt) för pa mandag ska förstahandsbarnvakten börja skola in sin son pa dagis och da är det lite svarare för dom att ta hand om Emilia.

*kl*

Vet inte om man får fråga sånt här, men är det någon här som har en nyare ford mondeo?
Vad tycker ni om den??

Är i köparbil taget och funderar lite vad dom som äger en mondeo tycker! :)

Nu är ju min lite äldre men vi köpteden helt ny... Innan första året byttevi allt vadgäller bromsar bak... Den rostar jättemycket trots att vi vaxat noga minst2 ggr per år- ungefär vid däckbytena för att palla säsongen bra.
ACn gick sönder ganska tidigt och är krånglig att byta....

MEN bilen är trevlig att köra :) Svärisarna har haft två som de är jättenöjda med.

Precis så sa vår BVC-sköterska när amningen inte funkade längre, jätteskönt att få lite stöd faktiskt.

vi var inne på en Mondeo 06:a. sen pratade vi med syrrans sambo som är bilmekaniker...

Han sa i korta slängar att det är att köpa sig problem, på skroten går dom delarna direkt för de pajar ofta. Särskilt de mellan 10 000-20 000 mil, då går mest grejer. Så om man skulle ha en sån ska man sälja innan 10' eller köpa efter 20'.
sa han då, som sagt:)

Enligt honom är de bästa bilarna de som kom innan 2000,de är mest hållbara.

Vi köpte till slut en v70 -99, TDI som får dra 1500 kilo på b-kort, är enooormt stor och drar 0,6 milen. lagom:D

Hihi! vi har en 00:a- uttagen 99 precis innan den nya modellen kom.... Men bensinsnål är den. Den drar långt under litern/mil om man kör längre sträckor. typ 0.8 ca när man kör småsträckor, den är ju desstom bensinare :)
Inte så dyr att skatta o försäkra heller

Humm ok! Den vi kollade på såg då iaf inge rostig ut. Men har hört av flera att dom har haft problem med det.

Comfort: Det är en 05:a vi har spanat in. Verkar drygt om det blir fel på den så ofta. Jag har också spanat in v70 fast då vill jag ha den "nya" modellen. Den är ju inte ny längre men med dom runda formerna! Så svårt å välja vad man ska ha!

*kl*

Det här med ord/tal har äntligen släppt för Ella, bara i helgen har hon lärt sig många nya ord och det är kul att höra henne härma våra ord hela tiden.
Men jag tycker det är sjukt jobbigt att hon är så frustrerad, jag lider ju med henne när hon försöker förmedla något och jag inte förstår vad det är hon vill, hela världen rasar ungefär och hon blir jätte ledsen =(

Kände bara för att skriva av mig, det är hårt att se hur mycket hon vill men så fattar inte hennes tröga mamma ett skvatt..

Vad kul att hon borjat prata! Det ar inte sa lange sedan Sam borjade "pa riktigt" heller, det blir ju en helt ny varld for dem. (fast han var 2.5 och ocksa jattefrustrerad)

I morse kom hon fram till mig, tog min hand och sa - baisaa så drog hon mig till badrummet ;-)

Igår sa hon tack tack när jag gav henne något och nu bara ploppar det upp nya ord som man förstår. Men det är som sagt jobbigt när hon blir så ledsen och frustrerad.

Här ploppar det ocksa upp nya ord varje dag, jag far passa pa att lära mig tyska i samma takt som henne för det är mest tyska hon pratar. Emilia har alltid "pratat" mkt som man inte förstar sa hon är van att man inte förstar vad hon säger.

Sa Ella till innan hon bajsade? Emila säger "gagga" efter hon bajsat samtidigt som hon haller för näsan :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar